Ouăle se scumpesc, chiar înainte de Paște. Această perioadă a Sărbătorii pascale este unul dintre cele două evenimente importante din perspectivă religioasă ce pot reprezenta și catalizatori pentru economie. Analistul financiar Radu Puiu susține că sărbătorile influențează, de obicei, semnificativ traiectoria de consum pentru alimente specifice, cum ar fi ciocolată sau ouăle.
Ouăle se scumpesc, chiar înainte de Paște!
Prețul ouălor este în continuă creștere potrivit analistului financiar Radu Puiu. Astfel, costul ouălor atinge cote aproape record în multe părți ale lumii, reflectând o piață bulversată de epidemii, cerere mare și costuri în creștere pentru fermieri.
Una dintre cauze este gripa aviară. Astfel, focare ale acestei boli respiratorii letale au fost raportate în Europa, Africa și Asia în 2020 și s-au răspândit în America de Nord în 2021. Numai în 2022, peste 131 de milioane de păsări de curte din întreaga lume au fost afectate, potrivit Organizației Mondiale a Sănătății.
În Europa, prețurile ouălor sunt cu 10% până la 15% mai mici decât anul trecut, dar sunt încă aproape duble față de cele din 2021.
În decembrie, SUA au confirmat cazuri în 45 de efective comerciale și 33 de efective de curte, afectând 11,4 milioane de păsări, conform datelor furnizate de Departamentul american al Agriculturii.
În Africa de Sud, prețul ouălor a crescut vertiginos după ce 40% dintre găinile ouătoare au fost eliminate la sfârșitul anului trecut din cauza bolii respiratorii.
După diminuarea impactului gripei aviare, stabilizarea prețurilor poate fi un proces îndelungat, o fermă având nevoie de trei până la șase luni pentru a reface un efectiv de păsări, ceea ce menține oferta redusă și prețurile ridicate. Astfel, în perioadele de inflație, profiturile pot fi greu de obținut pentru fermieri.
„Cheltuielile cu hrana pentru pui reprezintă până la 70% din costurile unui fermier, iar prețurile furajelor s-au dublat între 2020 și 2022. Condițiile meteorologice adverse, întreruperile cauzate de pandemia de coronavirus și războiul din Ucraina, care a dus la creșterea prețului grâului și al altor culturi, au alimentat această situație“, a precizat Radu Puiu.
Prețul ouălor are tendința să scadă
În mod obișnuit, după sărbătorile de Paște, când cererea scade, prețurile ouălor au tendința de a scădea. Această perioadă de după sărbători este importantă pentru observarea tendințelor de stabilizare a prețurilor într-un context de producție afectat de perturbații sanitare.
Inflația în Zona Euro, în luna martie a acestui an, a scăzut de la 2,6% la 2,4%, conform datelor publicate de Eurostat, marcând un minim al ultimelor patru luni și confirmând datele preliminare. Chiar dacă cele mai recente cifre arată că inflația anuală în Zona Euro a început să scadă până la 8,5% în februarie, sectorul alimentelor, alcoolului și tutunului au avut o rată de 2,7%, în scădere de la 3,9% în luna precedentă.
Scumpirea ouălor are un efect negativ și asupra industriei de panificație, unde unele brutării caută alternative pentru reducerea sau eliminarea completă a ouălor din rețete. Motivațiile sunt diverse, incluzând adaptarea la preferințele consumatorilor pentru diete bazate pe plante, controlul costurilor și dezvoltarea de produse fără alergeni. În contextul creșterii prețurilor ouălor în 2022 și 2023, mulți brutari încearcă în continuare să minimizeze dependența de acest ingredient.
În România, prețul mediu al ouălor la poarta fermei a scăzut cu peste 15% față de perioada similară a anului trecut, mai mult decât media Uniunii Europene.
Ouăle au devenit mai ieftine, anul trecut, atât în România, cât și în celelalte state membre. Excepție a făcut Estonia, unde prețul a urcat cu 22,9% față de perioada similară anului trecut, conform datelor Comisiei Europene. Scăderea prețurilor la ouă în UE a fost influențată și de scăderea costurilor cu furajele.
Ouăle se scumpesc, chiar înainte de Paște, apropierea acestei sărbători punându-și amprenta asupra prețurilor.
În România nu există sărbători fără scumpiri.