Cu un efectiv redus – doar 10 comisari, dintre care 8, activi în teren –, echipa Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Iași a reușit să acopere un volum impresionant de sesizări, controale și acțiuni tematice, atât la nivel național, cât și local. De la 1 ianuarie 2025 până la 30 mai 2025, au fost soluționate, de către comisarii CJPC, un număr de 1.082 de reclamații.
Există mai multe tipuri de reclamații pe care le gestionează comisarii CJPC
Din numărul total de reclamații soluționate, cele mai multe se referă la serviciile de telefonie mobilă și internet, dar au fost reclamate și companiile de gaz și electricitate. În acest sens, reprezentanții CJPC au transmis care este procedura și cum sunt rezolvate sesizările ieșenilor.
„Cele mai multe reclamații sunt pe prestări servicii, telefonie mobilă, internet, gaz și electricitate. Se înregistrează reclamația, este predată comisarului, iar acesta transmite reclamația și solicită punct de vedere de la operatorul economic. Comisarul analizează, conform legislației, reclamația și punctul de vedere al operatorului economic, iar apoi se ia o decizie. Dacă reclamația este întemeiată, se întocmește documentul de control, se sancționează și se dispune măsură. Sunt reclamații neîntemeiate în care consumatorului i se face răspuns și i se spune cadrul legal care atestă de ce nu are dreptate. Există și reclamații nesoluționabile, ori nu ține de instituția noastră și cadrul legislativ pe care îl aplicăm, ori nu se poate demonstra ceea ce este prezentat în reclamație. Mai sunt și reclamații clasate, care nu au documente să ateste cele întâmplate”, au transmis reprezentanții OPC Iași.
Reclamația la Protecția Consumatorilor poate fi depusă doar de persoane fizice. Consumatorilor le este recomandat, ca înainte să depună o reclamație la protecția consumatorilor, să se adreseze în scris operatorilor economici. Dacă operatorul economic nu oferă niciun răspuns sau este unul care încalcă drepturile conferite prin lege, atunci se poate depune o reclamație. Aceasta ar trebui să fie soluționată într-un termen de 30 de zile, cu posibilitatea de a fi prelungit cu 15 zile în cadrul spețelor comune, iar prelungirea cu 30 de zile este posibilă în cadrul reclamațiilor din domeniul furnizării de electricitate și gaze naturale.
Peste 1.000 de acțiuni de control, desfășurate de către comisarii CJPC, de la începutul anului 2025
Comisarii CJPC au desfășurat, de la începutul anului 2025 și până în luna iunie 2025, un număr de 1.176 de acțiuni de control. Ultima acțiune de control realizată de aceștia a privit verificarea diferenței între prețurile afișate la raft și cele de la casa de marcat, dar au mai fost constatate și alte abateri. Au fost verificate 13 puncte de lucru din rețelele de supermarketuri existente în Iași și au fost aplicate amenzi în valoare de 183.000 de lei. La 5 dintre cele 13 puncte de lucru verificate au fost constatate diferențe de preț între cel afișat la raft și cel de la casa de marcat. Au fost aplicate în total un număr de 11 sancțiuni.
Valoarea totală a amenzilor aplicate în urma celor 1.176 de acțiuni de control este de 4.355.500 de lei, iar valoarea amenzilor încasate este de 1.762.050 de lei.
Activitatea CJPC este esențială pentru asigurarea unui mediu comercial corect și sigur pentru toți cetățenii. Comisarii CJPC Iași au soluționat, de la începutul anului și până la 30 mai 2025, un număr de 1.082 de reclamații.