Situația privind poluarea din Iași este scăpată de sub control! Cu ce se măsoară poluarea, dacă două din cele trei stații de monitorizare a calității aerului din municipiu sunt defecte de mai bine de 6 luni? Ministerul Mediului, instituția care gestionează proiectul privind stațiile de monitorizare, nu a rezolvat deficiențele, dar promite o unitate mobilă care să măsoare poluarea din Iași. Proiectul privind achiziția unității mobile de măsurare a calității aerului se desfășoară la nivel național și are o valoare de 11,7 milioane de lei, bugetul fiind asigurat din Fondul pentru Mediu. Între timp, ieșenii reclamă, la instituțiile de mediu, poluarea din oraș, din cauza prafului, iar măsurătorile neconcludente arată că Iașul este mai puțin poluat
Iașul este unul dintre cele mai poluate orașe din țară, însă acest lucru nu contează pentru autoritățile locale sau cele de la București. Ieșenii inhalează zilnic particulele mici de praf care nu pot fi văzute cu ochiul liber, particule generate, în mare parte, de arderi (fum), de mașini (motoare), de activități industriale, astfel că riscă să se îmbolnăvească de cancer pulmonar sau afecțiuni cardio-vasculare.
Calitatea aerului din municipiu nu mai poate fi măsurată corespunzător de mai bine de jumătate de an din cauză că două din cele trei stații de monitorizare a calității aerului din municipiu sunt defecte, iar Ministerul Mediului, instituția care gestionează stațiile de monitorizare, nu a rezolvat deficiențele, dar promite o unitate mobilă care să măsoare poluarea din Iași. Când va fi asta nu se știe, întrucât documentele de la minister nu au ajuns la Iași, deși Agenția pentru Protecția Mediului (APM), care la nivel local gestionează măsurătorile, nu a primit documentele necesare pentru a utiliza unitatea mobilă.
Astfel, în momentul de față, ieșenii nu au o situație concretă în ceea ce privește poluarea, întrucât măsurătorile nu sunt relevante, iar ministerul nu se grăbește în a atribui un contract în scopul înlocuirii echipamentelor. Cele două stații defecte sunt în Podul de Piatră și Tătărași, zone foarte aglomerate din municipiu, care frecvent înregistrau depășiri la indicatorii de poluare PM10 și PM2,5.
Situația privind poluarea din Iași a scăpat de sub control
Stația din Podul de Piatră are o defecțiune la instalația de aer condiționat. Astfel, sistemul de condiționare a temperaturii din interiorul stației are rolul de a menține echipamentele de monitorizare în funcțiune în condiții optime de temperatură. Echipamentele dintr-o stație, indiferent de anotimp, trebuie să funcționeze la o temperatură constantă de 25 de grade Celsius, cu o toleranță de plus/minus două grade.
La stația din Tătărași a apărut o defecțiune la echipamentul de condiționare a alimentării cu energie electrică, echipament care are rolul de a proteja dotările dintr-o stație de monitorizare a fluctuațiilor de tensiune. O a treia stație, care pare să funcționeze, se află în Podu Roș. Cele 3 stații din municipiu și alte 3 din județ, instalate în Aroneanu, Tomești și Bosia-Ungheni, fac parte din Reţeaua locală de monitorizare a calităţii aerului din județul Iași, realizată în anul 2005, prin proiectul PHARE RO 2002/000-586.04.12.03 – „Îmbunătățirea reţelei naţionale de monitorizare a calităţii aerului”, un obiectiv de interes public național. Situația gravă este recunoscută și de reprezentații APM care așteaptă ca cele două stații să fie reparate.
„În acest moment nu este în vigoare un contract de service. În situația defectării unor analizatoare, calitatea aerului este monitorizată parțial, fără poluanții analizați de respectivele echipamente”, se arată în răspunsul transmis de Dumitrița Picioruș, specialist în comunicare și relații publice în cadrul APM Iași.
Iașul ar trebui să aibă o unitate mobilă de monitorizare a poluării
Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a inițiat, în anul 2020, un proiect privind achiziția unității mobile de măsurare a calității aerului, ce se desfășoară la nivel național și are o valoare de 11,7 milioane de lei, iar bugetul este asigurat din Fondul de Mediu. Patru astfel de aparate au fost achiziționate pentru Iași, Bacău, Brașov și București.
„Unitatea mobilă este dotată cu echipamente de măsurare a poluanților dioxid de sulf, hidrogen sulfurat, amoniac, dioxid de azot și oxizi de azot, monoxid de carbon, particule în suspensie (PM10 și PM2.5), compuși organici volatili, echipamente de calibrare, echipamente pentru monitorizarea parametrilor meteorologici, sisteme de transmitere a datelor, aplicații software pentru colectarea, prelucrarea și transmiterea datelor”, se arată în documentul Ministerului Mediului.
Când va fi utilizată unitatea mobilă nu se știe, iar ieșenii nu află informații concrete despre poluarea din municipiu.
Medicii au atras atenția asupra riscului de îmbolnăviri cu particulele mici de praf. În timp ce poluarea din Iași este scăpată de sub control, nu sunt prezentate date concludente, iar ieșenii se îmbolnăvesc din cauza prafului din oraș, particule generate de arderi (fum), de mașini (motoare) și de activități industriale.
Cu zeci de mii de masini (multe dintre ele cazane) ale viniturilor din judetele din provincie, la ce te poti astepta ?!
De asta platesc iesenii impozite, ca sa respire gaz de esapament de la vinituri.
Nici macar smartogalacticul profesoras habil nu mai are ce comenta. Vinitura si ala.
copoul pute a noxe, centrul e irespirabil, am ajuns sa nu mai aerisesc decat cu aerul conditionat pentru ca are filtre. afara cu janghinele din oras!
Mda , normal , la cat se construieste prin minunatul Iasi , unde nimeni nu respecta nici o norma de poluare , la cate masini au dpf-ul/catalizatorul , spart , anulat , taiat , cam cum a-ti vrea sa fie in Iasi…
Buna dimineata. Poluarea din Iasi (inclusiv imprejurimi) are doua surse, parcul auto (inclusiv traficul) + constructiile (case, vile, blocuri, etc, dezvoltarea in general). Daca facem referire directa la orasul Iasi, Chirica de cand este el primar, nu a avut absolut nici un interes si nici un plan direct pentru combatere, desi nu are nici un gram de experienta, iar la specialisti nu a apelat, din orgoliu. Iar inafara de asta, prevad ca primaria iar va organiza o licitatie „publica” de achizitionare echipamente si monitorizare poluare. Cu alte cuvinte, cam asa se spala pe maini primaria Iasi in rezolvarea unor probleme foarte grave la adresa locuitorilor urbei. Mai departe, trageti voi concluziile.
In afara creionului se controleaza autoturismele care fumega?
La ce mai trebuie statii de monitorizare nu inteleg… ca sa spuna ca e mare? Daca e mare, o sa scada traficul sau o sa faca cineva ceva sa imbunatateasca aerul? Nu!
Dragi ieșeni , s a inventat tramvaiul . E ecologic și ieftin. Sau voi aveți sânge albastru și nu se cuvine …
Chirica, distruge orașul în continuare….
La nivel european in special, e ordin pe interzicerea masinilor personale. Ordin. Se vor baga taxe mari pe masini, parcarile vor fi foarte scumpe, combustibilul deja e scump.
Baietii de la Davos si ONU care conduc planeta vor ca oamenii sa nu mai aiba proprietati, si vor invoca poluarea pentru a lasa saracii fara masinile personale. O parte a saracilor va aplauda initiativa crezand ca masurile draconice impuse pe poluare vor fi in favoarea lor. Fireste ca nu sunt.
Sub umbrela ecologiei, o tema falsa de saracire a saracilor, lumea se va transforma. Masina, apartamentul personal se va considera o sursa de poluare masiva, si drept urmare se va taxa masiv de catre stat pana cand saracii vor abandona ideea proprietatii. Totul se vrea a fi inchiriat.
Vor urma ani interesanti.
Dar cand a fost controlata poluarea? Masurata, da. Controlata? Nu!
Nu se poate repara unitatea de A.C. si stabilizatorul de tensiune? Sunteti imbecili? Cand va intra salariul, nu va tremura mana? Va trebuie „service” ?
E jale
E jalnic
Pe raza orașului Iași, operează 11000-12000 de mașini la transportul alternativ majoritatea euro 3 și 4 cum sa nu fie o poluare excesivă, având în vedere ca sunt înmatriculate în alte județe, autoritățile tolerează, banii pleacă în Olanda și România rămâne cu poluare trafic aglomerat timp pierdut în trafic și tot asa mai departe, în loc sa faci 20 de minute de acasă pana la servici dintr un capăt în celalt al orașului acum faci 1,30 h , dar evoluam ne dezvoltam ( pe ații)
Ciorile si cainii din Copou … parfumeaza aerul!…
Activitati industriale la Iasi?! La fel de multe ca la Vaslui sau Botosani. Mai sapati.
Si iesenii sunt „vinituri”, cand se muta la Bucale sau in alt oras. Sau nu? Totusi, nimeni nu-i arata cu degetul si nu le gaseste vina de a fi ieseni. Cat despre iesenii bastinasi get-beget, astia sunt destul de putini. Multi care se considera ieseni sunt doar la prima generatie la oras, venind de la Cogeasca, Coarnele Caprei sau Cracaoanii din deal. Cum ar fi ca cei veniti din New Jersey sa fie considerati red-neck de catre new-york-ezi? Cam asa fac iesenii. Ma rog, o parte substantiala a lor… Asta spre amuzamentul meu: bucurestean fiind, ma uit la sarmele din Iasi de sus. De tot. Hai pa, ieseni.
Ce simplu e sa conduci saracii, vedeti? Saracii se bat intre ei ca e vina alora din afara iasului, ca e vina astora din iasi, iar tu ii taxezi de ii spargi, le iei masinile personale si ii lasi in fundul gol in timp ce ei se bat intre ei. Simplu sa conduci saracii.
tot boschetarii cu TDI-uri cu DPF off care deja se degradeaza din ce in ce mai tare sunt si aia cu slick-uri in loc de anvelope care blocheaza drumurile. bai, boschetarilor daca nu va permiteti sa aveti masina luati uber
Un nou șmen pt „guvernul meu” Poluarea este dela noroiul de pe marginea străzilor care provine de la sarea nisipul și clorura de calciu aruncate în prostieși lăsate să se usuce, le calcă masinile si se poluează cu pulberi…. Nevasta lui Chirică pwlă mică este șefa serviciului ecologic de la primărie… face ceva ? nimic, doar de aia e nevastă de primar…. Bani spălați…