Diete si regimuri

Postul este cu adevărat benefic pentru silueta și sănătate?

Publicat: 09 mart. 2021
mancare de fasole de post
Oprirea consumului timp de câteva zile duce inevitabil la pierderea în greutate, deoarece corpul sapă în țesutul gras pentru a găsi energia de care are nevoie pentru a funcționa.

Postul a revenit la modă. Dar chiar îți permite să te detoxifiezi, să slăbești, să fii într-o stare mai bună de sănătate?

Nu mai mânca câteva ore sau câteva zile: ideea nu este nouă – postim din Antichitate din diferite motive, de sănătate, spirituale sau religioase. Astfel, în Franța, unii nutriționiști, precum doctorii Frédéric Saldmann și Jean-Michel Cohen recomandă postul scurt (16 până la 20 de ore fără a mânca) și intermitent (o dată pe săptămână, două săptămâni sau lună). Deci, merită cu adevărat să-i oferi corpului tău o pauză de la mâncare?

Postul detoxifică corpul?

În cazul unui post scurt

„A sta fără mâncare timp de 12 până la 16 ore oferă o pauză benefică pentru organism”, explică dr. Frédéric Saldmann, potrivit Sante Magazine. Digestia într-adevăr necesită multă energie! Un post scurt permite organelor digestive să proceseze și să elimine conținutul meselor anterioare. Dintr-o dată, te simți imediat mai ușor, tenul tău se luminează și parametrii din sânge (glicemie, trigliceride etc.) se îmbunătățesc.”

Un alt beneficiu: evacuați orice exces de apă din cauza consumului excesiv de sare, fără a perturba profund funcționarea organismului: în absența alimentării cu energie, corpul folosește drept combustibil glucoza prezentă în sânge, apoi cea stocată în ficat ca glicogen. Aceste rezerve îi permit să reziste cu ușurință o zi întreagă fără să mănânce.

În cazul unui post prelungit

„Fie că mâncăm sau nu, nu se schimbă reînnoirea celulară: organismul se autoregenerează producând milioane de celule în fiecare secundă pentru a le înlocui pe cele moarte sau uzate”, explică prof. Jean-François Toussaint, fiziolog la Universitatea Paris Descartes.

În ceea ce privește eliminarea toxinelor care provin din mediu (aditivi, pesticide, poluanți atmosferici…), nimic nu demonstrează eficiența unui post: „Aceste substante nedorite sunt puse în rezervă de către organism in țesutul adipos, continuă profesorul Toussaint. Postul, chiar și pentru o perioadă prelungită, este puțin probabil să le poată evacua complet.”

Departe de a fi detoxifiant, o lipsă durabilă de alimente poate, dimpotrivă, să promoveze producerea și acumularea în sânge a unor substanțe potențial toxice: corpuri cetonice, produse de ficat și rinichi, pe care creierul le folosește ca molecule de substituție a glucozei din a cincea zi de post.

Postul îți permite să slăbești?

În cazul unui post scurt

Studiile existente privind repetarea perioadelor scurte de lipsă de alimente par să arate un efect real asupra controlului greutății și luptei împotriva obezității.

„Postul intermitent își poate găsi locul într-o strategie de echilibrare a aportului și cheltuielilor de energie”, subliniază fiziologul. În societățile noastre de supra-consum de alimente, sărirea în mod regulat peste una sau două mese poate fi utilizat nu numai pentru a reduce numărul total de calorii consumate, ci și pentru a regla diferitele secreții hormonale care acționează direct asupra depozitării (insulină, hormoni tiroidieni etc.) și senzației de foame și sațietate (grelină și leptină).”

„În plus, în timpul unui post scurt, corpul mobilizează multe grăsimi (stocate în țesutul adipos), și nu proteinele sale (stocate în mușchi), care este efectul dorit pentru pierderea în greutate.”

În cazul unui post prelungit

Oprirea consumului timp de câteva zile duce inevitabil la pierderea în greutate, deoarece corpul sapă în țesutul gras pentru a găsi energia de care are nevoie pentru a funcționa. „Postul lung este chiar o strategie utilizată sub supraveghere, în unele spitale, pentru a declanșa pierderea semnificativă în greutate la persoanele cu obezitate morbidă”, spune dr. Saldmann.

Dar, pe termen lung, acest lucru se dovedește a fi contraproductiv deoarece, pe lângă utilizarea rezervelor sale de grăsime, corpul își folosește mușchii, pe care îi transformă proteinele în energie. Pe lângă eliminarea grăsimii, pierdem masa musculară, chiar dacă aceasta din urmă cheltuie energie pentru a se reînnoi.

Dar asta nu este tot. „Corpul se pune într-o situație de economii: se protejează prin reducerea cheltuielilor sale de energie, în special prin reducerea secrețiilor hormonale tiroidiene”, explică Jean-François Toussaint. Drept urmare, orice consumăm după o perioadă extinsă de post va fi stocat mai ușor. Dacă nu îți reechilibrezi dieta, recâștigi kilogramele pierdute sau chiar mai mult. Natura își recuperează astfel drepturile!

Post, ineficient pentru grăsimea abdominală?

Un nou studiu, publicat în martie 2021, a constatat că grăsimea localizată pe stomac este cea mai dificilă dintre toate formele de grăsime corporală de pierdut chiar și în urma postului intermitent.

Într-adevăr, oamenii de știință au descoperit că grăsimea din burtă este cea mai rezistentă datorită unui „mod de conservare” care îi permite să rămână așezata, în timp ce grăsimea din restul corpului este arsă pentru combustibil. Studiile efectuate pe șoareci au făcut posibilă obținerea acestui rezultat. Oamenii de știință de la Universitatea din Sydney au analizat peste 8.500 de proteine ​​găsite în depozitele de grăsime corporală ale rozătoarelor.

Studiul a constatat că acest tip de grăsime are un mecanism celular care împiedică postul intermitent să descompună grăsimea. „În timp ce majoritatea oamenilor ar crede că toate țesuturile grase sunt aceleași, de fapt localizarea face o mare diferență”, a spus autorul principal dr. Mark Larance, de la Universitatea din Sydney. El subliniază că grăsimea viscerală se poate adapta la perioade repetate de post și îi poate proteja stocul de energie. Acest tip de adaptare poate fi motivul pentru care grasimile viscerale pot fi rezistente la pierderea in greutate dupa perioade lungi de dieta.

Vești proaste, cercetătorii nu sugerează o modalitate specifică de a combate această localizare a grăsimilor. Cu toate acestea, ei asigură că alte diete, și nu postul intermitent, pot fi mai eficiente, cum ar fi restricția de calorii.

Postul duce la o sănătate mai bună?

În cazul unui post scurt

„Mai multe publicații consensuale indică efecte semnificative asupra scăderii nivelului CRP, un marker al inflamației”, spune Frédéric Saldmann. Practicat în mod regulat, postul scurt și intermitent ar putea lupta împotriva multor boli inflamatorii, cum ar fi astmul, alergiile sau reumatismul.”

Ar avea, de asemenea, un efect preventiv asupra diabetului, a patologiilor cardiovasculare și a cancerelor, în măsura în care contribuie în special la pierderea în greutate a populațiilor supraponderale, al căror impact nociv asupra sănătății este cunoscut. Cu toate acestea, este necesară prudență. „Există puține studii și sunt dificil de realizat”, avertizează profesorul Toussaint. În acest moment, nu se pot trage concluzii despre efectul postului scurt în gestionarea cancerului.”

În cazul unui post prelungit

După primele ore de post, funcționarea corpului este afectată treptat: canalele de energie se schimbă, unele secreții hormonale se prăbușesc. În afară de o anumită bunăstare psihologică, aceste schimbări nu par a fi benefice pentru sănătate. „Și spre deosebire de un post scurt, un post lung nu poate fi făcut intermitent”, conchide dr. Saldmann.





Adauga un comentariu