Primăria Iași intenționează să caseze 18 tramvaie și mai multe bunuri, în viitorul apropiat
Conform unui proiect de hotărâre ce va fi votat, de consilierii locali, pe 29 august 2025, Primăria Iași vrea să caseze 18 tramvaie și mai multe bunuri de la CTP. Valoarea totală a bunurilor este de 1.533.613 lei, aproximativ 300.000 de euro. Totuși, jumătate din tramvaiele propuse spre casat încă sunt folosite pentru transportul călătorilor.
Primăria vrea să caseze mai multe tramvaie
Ar urma să fie casate 4 tramvaie ST10 nefuncționale și 14 tramvaie GT4. Acestea deja și-au depășit durata normală de serviciu de 14 ani, fiind achiziționate în 2008. Conform datelor din proiect, tramvaiele sunt în stare avansată de degradare și prezintă numeroase probleme. Totuși, o parte din ele încă sunt folosite pe traseu.
„Tramvaiele propuse la casare au stare avansată de degradare, cauzele fiind, în principal, factori externi şi factori constructivi privind calitatea de fabricaţie şi vechimea componentelor sistemelor, care au contribuit la creşterea numărului de defecte înregistrate. Având în vedere faptul că tramvaiele aflate în dotarea companiei au o vârstă medie de utilizare de 17 ani, acest fapt duce la costuri mari de întreţinere şi de reparaţii ale materialului rulant, conjugat cu dificultatea găsirii pieselor de schimb necesare mentenanţei”, scrie în proiectul de hotărâre de la primărie.
Compania a cumpărat piese de schimb ca să le repare
Conform datelor de la CTP Iași, compania a investit aproximativ 140.000 de euro în piese de schimb, în anul 2024, pentru a repara tramvaiele. Totuși, vatmanii susțin că vagoanele respective, care au intrat în revizie capitală, au fost doar verificate sumar și nu s-a schimbat nimic la ele.
„Cele 18 tramvaie propuse pentru casare urmează să fie retrase treptat din circulație, unele dintre ele fiind încă utilizate în prezent. Vehiculele au beneficiat până acum de reviziile și lucrările de întreținere prevăzute în planificarea tehnică. Echipamentele funcționale, precum validatoarele și alte dispozitive, vor fi demontate și vor fi constituite într-un stoc-tampon, necesar pentru înlocuirea componentelor defecte ce vor necesita reparații, și, dacă situația o va impune, vor putea fi montate și pe alte vehicule pentru a facilita procesul de validare”, a transmis Carmen Ghercă, purtătorul de cuvânt al CTP Iași.
Reparațiile au fost superficiale
Conform angajaților din cadrul companiei, tramvaiele respective au intrat într-un proces de revizie capitală la începutul anului 2024. În realitate, nu a fost vorba de nicio revizie, ci de o simplă verificare. Vehiculele au circulat la fel, cu piese recondiționate și improvizații, fiind un coșmar pentru vatmani.
„În urmă cu aproape 2 ani, tramvaiele respective au fost puse la revizie capitală. Înainte, când se făcea o astfel de revizie, găseai tramvaiul aproape nou când veneai, era ținut aproape o lună în depou, iar meseriașii verificau și schimbau tot. Acum, totul s-a făcut de mântuială. Se uită la el, la elementele-cheie, ca să pornească și înlocuiesc o piesă doar în situații excepționale. Totuși, ele au fost puse în revizie și s-au achiziționat piese, bani cheltuiți, dar nu știm unde sunt folosite acele piese, că nu la tramvaie. Pe vagoane au fost puse doar validatoare și sisteme anti-coliziune. Compania se bazează că vor veni noile modele din Turcia, însă durează până să fie scoase la stradă. Începe școala și vatmanii nu au pe ce lucra, și nici călătorii cu ce să circule”, povestește un meseriaș din depou.
Angajatul a dorit să rămână anonim, deoarece se teme că va fi sancționat din salariu pentru informațiile divulgate, cum s-a întâmplat în trecut.
Primăria urmează să caseze cele 18 tramvaie, în timp ce CTP Iași nu are vagoane disponibile pentru a le scoate la stradă călătorilor.
Ah, Iași, orașul culturii, al poeziei și… al tramvaielor fantomă! Se pare că municipalitatea a decis să îmbrățișeze minimalismul, nu în artă, ci în transportul public. 18 tramvaie, unele încă șchiopătând pe șine, vor fi trimise la odihna veșnică, spre bucuria, probabil, a fierului vechi. Ce contează că jumătate dintre ele încă transportă călători? Important e că pe hârtie totul arată bine – avem un plan de casare, avem o justificare cu „degradare avansată” (de parcă tramvaiele ar fi fost găsite într-un sarcofag dacic), avem și promisiunea unor tramvaie turcești, cândva, în viitorul luminos și nedefinit.
Evident, nu putem uita de investiția strategică de 140.000 de euro în piese de schimb. Bani cheltuiți cu chibzuință, fără îndoială, doar că nimeni nu știe unde au ajuns piesele respective. Poate au fost folosite la construirea unui monument dedicat tramvaiului ieșean, un fel de Stonehenge al transportului în comun, unde vatmanii se pot reculege în amintirea vagoanelor dispărute. Sau poate, mai realist, piesele au fost reciclate creativ în opere de artă modernă, expuse doar în cercuri restrânse de cunoscători.
Între timp, vatmanii, transformați în mecanici improvizați, jonglează cu piese recondiționate și improvizații tehnice demne de premiul Nobel pentru ingeniozitate. Revizia capitală, se pare, s-a rezumat la o privire fugară și o ștergere de praf, ca atunci când faci curățenie superficială înainte să vină musafiri.
Și, ca o cireșă pe tortul absurdului, angajații CTP Iași sunt amenințați cu sancțiuni dacă îndrăznesc să sufle o vorbă despre situația reală. Transparență zero, eficiență sub zero, logică… ei bine, logica a luat tramvaiul spre o destinație necunoscută.
Concluzia? Iașiul se îndreaptă cu pași repezi spre un viitor fără tramvaie, dar cu promisiunea unor vagoane turcești, undeva, cândva. Până atunci, călătorii se pot bucura de plimbări pline de adrenalină în tramvaie-fantomă, cu piese care țin de ici până dincolo și vatmani transformați în eroi ai supraviețuirii. Un adevărat spectacol pe șine, oferit gratuit de Primăria Iași!