Prima pagină » Economic Local » Programul Rabla 2025, criticat de APIA: „Un exercițiu birocratic fără impact real. Se repetă greșelile trecutului”
Programul Rabla 2025, criticat de APIA: „Un exercițiu birocratic fără impact real. Se repetă greșelile trecutului”

Programul Rabla 2025, criticat de APIA: „Un exercițiu birocratic fără impact real. Se repetă greșelile trecutului”

12 sept. 2025, 11:53,
Redacția BZI în Economic Local

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) își exprimă profunda nemulțumire față de modul în care a fost gestionată dezbaterea publică pentru programul RABLA 2025. Deși procesul de consultare trebuia să fie un mecanism real de integrare a expertizei industriei în politica publică, în realitate, acesta s-a dovedit a fi doar un exercițiu formal, fără consecințe practice. În ciuda numeroaselor observații transmise în scris, a documentelor tehnice fundamentate și a discuțiilor purtate în cadrul consultării oficiale, niciuna dintre propunerile de fond nu a fost preluată.

Mai mult, APIA a avut și o întâlnire directă cu doamna ministru al Mediului, Apelor și Pădurilor, în cadrul căreia am prezentat argumente detaliate și soluții concrete, inclusiv necesitatea majorării ecotichetului pentru vehicule electrice la 27.500 lei. Am apreciat deschiderea și tonul constructiv al dialogului, însă ghidul final publicat dovedește că aceste argumente au fost în cele din urmă ignorate. Practic, documentul rămâne neschimbat față de versiunea inițială, ceea ce transmite un semnal îngrijorător: vocea specialiștilor și a pieței auto nu contează în procesul decizional.

Un program „de formă” care riscă să eșueze din nou

Ministerul a ales să păstreze nivelul ecotichetului pentru vehicule electrice la 18.500 lei. Pe hârtie, asta ar însemna că, din cele 120 milioane lei alocate, s-ar putea finanța un număr mai mare de mașini. În realitate însă, experiența ultimului an este clară: cererea a fost slabă, bugetul a rămas neconsumat, iar electromobilitatea a stagnat.

APIA atrage atenția că menținerea aceluiași nivel de sprijin va conduce, inevitabil, la același rezultat – bani blocați în conturi, în loc de mașini electrice noi pe șosele. De aici apare întrebarea legitimă: se dorește un program de succes sau doar bifarea unui exercițiu birocratic?

Propunerea APIA – o soluție realistă pentru redresare

Industria auto a venit cu o propunere clară și fundamentată:

  • Majorarea ecotichetului la 27.500 lei pentru vehicule electrice și pe hidrogen;
  • Repartizarea a 70% din buget (140 milioane lei) pentru electrice și plug-in hibride, restul de 60 milioane lei pentru celelalte tehnologii.

Suntem conștienți că nici în acest scenariu nu s-ar fi consumat integral bugetul. Însă, diferența majoră este că, printr-un sprijin mai puternic, penetrarea pieței ar fi fost net superioară, iar electromobilitatea ar fi primit șansa de a intra pe o traiectorie de creștere.

Predictibilitatea – o promisiune care trebuie confirmată

Un alt punct major adus în discuție de APIA a fost predictibilitatea programului pe termen mediu și lung. Doar printr-un calendar clar și stabil consumatorii și companiile își pot planifica investițiile, iar industria își poate adapta strategiile.

Ministerul a fost de acord, în principiu, că predictibilitatea este esențială și a promis discuții viitoare dedicate acestui subiect. Totuși, dacă aceste promisiuni nu se vor transforma în măsuri concrete, încrederea industriei în dialogul cu autoritățile va fi grav afectată.

România are nevoie de un program RABLA care să fie un instrument real de transformare, nu o schemă care repetă greșelile trecutului. APIA cere un program eficient, echilibrat și curajos, care să pună electromobilitatea acolo unde îi este locul: în centrul politicilor de mediu și de transport ale României.

Despre Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România – APIA

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile este o organizație non-profit, o entitate reprezentativă în industria auto din România, înființată în anul 1994, membră a Organizației Mondiale a Constructorilor de Automobile – OICA, din 1996.

Misiunea APIA este de a reprezenta și susține interesele principalilor jucători din piața auto din România, implicându-se activ în dialogul cu autoritățile, prin promovarea practicilor sustenabile din industrie, prin educarea consumatorilor și prin oferirea de analize esențiale și relevante pentru acest sector.

APIA este organizatorul unor evenimente publice definitorii pentru piața autohtonă și anume: Salonul Internațional Auto București – SIAB și Forumul Mobilității Sustenabile – FMS.

APIA a dezvoltat CarS, unica platformă online de analiză dinamică a pieței auto din România. APIA este singura organizație din România care prelucrează în detaliu datele DGPCI, realizând atât diferențierea pe motorizări (MHEV, FHEV si PHEV) a înmatriculărilor, cât și o realocare a acelor autovehicule pe care DGPCI le încadrează la autoturisme, deși acestea au de fapt scop comercial, la categoriile vehiculelor comerciale aferente.

Donație lunară
Donează lunar pentru susținerea jurnalismului de calitate

Donație singulară
Donează o singură dată pentru susținerea jurnalismului de calitate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
20 decembrie 2025
20 decembrie 2025