Prima pagină » Eveniment-Social » Revoltă în școli! Noua programă la limba română îi bulversează pe elevi și pe profesori! Ce spune Luciana Antoci, consiliera premierului Ilie Bolojan
Revoltă în școli! Noua programă la limba română îi bulversează pe elevi și pe profesori! Ce spune Luciana Antoci, consiliera premierului Ilie Bolojan

Revoltă în școli! Noua programă la limba română îi bulversează pe elevi și pe profesori! Ce spune Luciana Antoci, consiliera premierului Ilie Bolojan

03 dec. 2025, 02:00, 5 ,
Iulia MARIA în Eveniment-Social

Consiliera de stat responsabilă cu domeniul educației în cadrul Cancelariei prim-ministrului, Luciana Antoci, susține nevoia unei programe de limba și literatura română adaptată profilului actual al elevilor. Mesajul său vine în contextul dezbaterii publice privind noul plan-cadru pentru clasa a IX-a, aflat în discuție la Ministerul Educației

Discuțiile generate de proiectul unei noi programe de limba și literatura română pentru clasa a IX-a au stârnit reacții diverse în rândul profesorilor, specialiștilor în educație și părinților. În acest context, Luciana Antoci, consilier de stat, profesor de limba română cu aproape trei decenii de experiență la catedră și fost inspector ISJ Iași, își exprimă public poziția.

Noua programă la limba română îi bulversează pe elevi și pe profesori

Luciana Antoci atrage atenția că, în forma actuală, structura programei se îndepărtează de nevoile reale ale elevilor de liceu.

„Am urmărit cu deosebit interes diversitatea punctelor de vedere și opiniile critice care s-au cristalizat pe fondul punerii în dezbatere publică a Programei de limba și literatura română pentru clasa a IX-a. M-a bucurat dinamica dialogului și febra dezbaterii care, pe fond, definesc o stare de normalitate și măsoară dimensiunea interesului real pe care atât mediul academic, cât și cel preuniversitar, îl acordă educației prin predarea limbii și literaturii române în școală”, transmite Luciana Antoci.

În același timp, aceasta subliniază că elevii care intră astăzi în clasele de liceu trec printr-o etapă de formare în care lectura și înțelegerea textului trebuie consolidate prin metode accesibile și conectate la propriile lor preocupări. Demersul didactic, consideră Luciana Antoci, trebuie să se concentreze pe cultivarea plăcerii de a citi, pe dezvoltarea gândirii critice și pe descoperirea sinelui prin exemple și texte relevante pentru vârsta lor.

Consiliera de stat amintește că elevii de clasa a IX-a sunt exact categoria evaluată prin testările internaționale PISA, ale căror rezultate din ultimii ani semnalează o realitate alarmantă: creșterea accentuată a analfabetismului funcțional în rândul adolescenților.

„Pe acest fond, școala trebuie să vină cu o reacție puternică și imediată de răspuns care să diminueze și, în timp, să controleze acest fenomen ale cărui efecte au tot mai multe reverberații și în plan social. Însă, așa cum este concepută acum, programa de limbă și literatură română pare mai degrabă croită pe orizontul de nevoi al studenților din anul întâi de la Facultatea de Litere, care debutează pe o rută de specializare aprofundată, decât pe acela al adolescenților care, abia trecând pragul liceelor, vibrează în raport cu teme care sunt consonante cu preocupările și frământările specifice vârstei și nivelului lor de dezvoltare psiho-cognitivă și afectivă”, explică Luciana Antoci.

Luciana Antoci reamintește că, în ultimii ani, profesorii s-au raportat la teme și repere capabile să atragă interesul elevilor: adolescența, iubirea, confruntările etice, literatura și cinematografia, aventura sau raportarea la școală. Tocmai aceste abordări tematice au facilitat contactul cu literatura și au stimulat implicarea tinerilor în lectura textelor diverse.

Necesitatea corelării studiului limbii cu analiza textului literar

Un alt aspect important subliniat de Luciana Antoci este integrarea firească a gramaticii în procesul de înțelegere a operelor literare. Astfel, elevii pot descoperi limba română ca instrument al expresivității, nu ca materie de asimilat mecanic.

„O perspectivă modernă de didactică a disciplinei poate corela, în mod consolidat, studiul limbii române cu explorarea textului literar, prin aplicații coerente și relevante de înțelegere a limbii ca element de exprimare a funcțiilor limbajului, pe de-o parte, dar și ca instrument de  expresivitate artistică, pe de altă parte”, afirmă Luciana Antoci.

În opinia sa, clasa a IX-a trebuie să fie piatra de temelie pentru o cultură generală solidă și pentru motivația elevilor de a continua să învețe, atât în domeniul limbii române, cât și în orice altă disciplină studiată în liceu.

„Cred, cu tăria unei convingeri formate prin experiență pedagogică directă și îndelungată, că miza principală a studierii limbii și literaturii române în clasa a IX-a este, înainte de toate, pregătirea elevilor în spiritul curiozității de a descoperi lumea prin lectură și studiu temeinic, în spiritul unei culturi generale solide și al dorinței de a învăța continuu și cu sens. Dacă toate acestea vor fi fost așezate la temelia învățării și dezvoltate la timp, etapele de școlaritate ulterioare clasei a IX-a vor putea deschide perspective consolidate pentru studiul mai aprofundat nu doar al limbii și literaturii române din toate epocile și curentele literare, ci al tuturor disciplinelor și domeniilor cunoașterii”, spune Luciana Antoci.

Potrivit EduPedu.ro, consiliera de stat a participat ieri, 2 decembrie 2025, la o întâlnire cu ministrul Educației, Daniel David, pentru a discuta despre propunerile privind noua programă de limba și literatura română. Întrebată de reporterii BZI despre acest subiect, Luciana Antoci a precizat că nu face declarații oficiale în acest moment.

Dezbaterea rămâne deschisă, iar concluziile acesteia vor decide dacă elevii vor avea parte de o programă de limba și literatura română cu adevărat modernă și adaptată nevoilor lor.

Donație lunară
Donează lunar pentru susținerea jurnalismului de calitate

Donație singulară
Donează o singură dată pentru susținerea jurnalismului de calitate

Comentarii
  • Abordarea diacronica reprezintă normalitatea.
    Restul, discutii sterile

  • Doamna asta nu trebuia sa se faca profesor, unde oricum nu a excelat. Dar este perfecta ca si politician. Nu are nici o retinere sa sustina ca aberatiile sunt bune. Este capabila sa vorbeasca mult fara sa spuna ceva.

  • Sa intelegem ca daca nu predam Limba si literatura romana si nu suntem consilierul primului ministru, noi, ceilalti profesori nu existam? Reactiile noastre la aberatiile din programele aflate chipurile in dezbatere nu se ridica la inaltimea atentiei domnului ministru? Sau dumnealui nu mai reactioneaza decat la interventia sau de frica superiorilor politici?

  • Cu noile planuri-cadru si propunerile de programe scolare, filiera tehnologica, indiferent de profil si specializare, va fi o infundatura academica. Absolventii nu vor avea cunostintele si competentele necesare pentru accedere sau parcurgere a studiilor universitare. Pentru cei mai multi dintre ei, admiterea la liceu va echivala cu o sentinta pe viata.

  • …analfabetism pe fondul folosirii electronicilor in mod exagerat mai duduie zeloasa ca nu esti cea mai tare dintre profesori

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
08 decembrie 2025
08 decembrie 2025