Românii care își scot apartamentele sau casele la închiriere, în vizorul ANAF! Conform legislației, proprietarii trebuie să respecte o serie de pași și obligații legale clare pentru a evita sancțiunile fiscale și pentru o bună colaborare cu chiriașul, de la momentul semnării contractului până la finalul perioadei de închiriere. Cei care au case și apartamente și le dau în chirie trebuie să depună câteva documente obligatorii! Românii care nu respectă legea riscă sancțiuni drastice. Proprietarii au la dispoziție 30 de zile!
Românii care își scot apartamentele sau casele la închiriere, în vizorul ANAF!
Închirierea unui apartament sau a unei case nu înseamnă doar stabilirea unei sume lunare și semnarea unui contract între proprietar și chiriaș. Românii care au locuințe de închiriat trebuie să respecte mai mulți pași legislativi și să depună câteva documente obligatorii la ANAF. Primul pas esențial îl reprezintă redactarea corectă a contractului de închiriere, iar după ce contractul este semnat de proprietar și chiriaș, proprietarul are obligația de a înregistra documentul la ANAF în termen de maximum 30 de zile. Procedura presupune completarea formularului tip oferit de instituție, atașarea copiei contractului și depunerea acestuia fie la ghișeu, fie online, precizează capital.ro.
O altă obligație pentru proprietari este declararea veniturilor și achitarea impozitului aferent închirierii. Românii care își dau locuințele spre închiriere trebuie să știe că nerespectarea termenului pentru depunerea declarației atrage penalizări, dobânzi și chiar recalcularea impozitului de către ANAF, care poate notifica proprietarul și sesiza organele competente în cazurile de neconformare repetată. Procedura de înregistrare a contractului la ANAF este simplă, însă nerespectarea acesteia va duce la sancțiuni. Proprietarii care încearcă să păcălească Fiscul riscă amenzi între 500 și 1.000 de lei.
Riscuri pentru proprietari și chiriași
Lipsa unui contract scris între chiriaș și proprietar poate crea probleme. Din acest motiv, este necesar un contract semnat între cele două părți. Dacă contractul de închiriere este făcut în scris și este fie autentificat la notar, fie înregistrat la ANAF, atunci are o valoare specială și se numește titlu executoriu. Dacă nu s-a semnat un contract de închiriere, chiriașul își asumă câteva riscuri majore. În lipsa unui contract, nu poate dovedi că are dreptul să locuiască acolo și nu își poate stabili legal domiciliul sau reședința la acea adresă.