Primăria Iași vrea să facă schimbări mari pe străzile Palat și Sfântul Lazăr, în cadrul proiectului de relocare a liniilor de tramvai
În cadrul proiectului se prevede crearea unui sens unic de coborâre pe strada Palat și sens unic de urcare pe strada Sfântul Lazăr. Pe strada Palat va rămâne o singură linie de tramvai, lângă trotuar, care va fi folosită pentru coborâre, iar pe strada Sfântul Lazăr va fi mutată cealaltă linie, care va asigura urcarea spre Anastasie Panu.
Schimbări importante pe străzile Palat și Sfântul Lazăr
Proiectul va fi supus la vot în plenul Consiliului Local, vineri, 19 septembrie 2025. Valoarea totală este de 144.073.783 de lei, aproximativ 28.453.967 de euro. Primăria vrea să asigure finanțarea proiectelor prin intermediul Programul Regional Nord-Est 2021-2027. Pe străzile Palat și Sfântul Lazăr se va circula în sens unic, iar linia de tramvai va fi relocată. Durata lucrărilor va fi de 20 de luni.
„În cadrul obiectului 1 – «Reabilitare linii de tramvai Pod Roş – Anastasie Panu» se propune reabilitarea infrastructurii şi suprastructurii căii de rulare tramvai, pe tronsonul cuprins între Pod Roş şi strada Anastasie Panu, până la intersecţia cu strada Sfântul Lazăr. În cadrul obiectului 2 – «Extindere cale de rulare tramvai Pod Roş – Anastasie Panu» se propune extinderea liniei de tramvai din Podu Roş pe tronsonul cuprins între intersecţia străzii Palat cu strada Sfântul Lazăr, respectiv strada Sfântul Lazăr cu strada Anastasie Panu”, scrie în proiectul de hotărâre.
Proiectul este împărțit în două obiective: Obiectivul 1 – „Reabilitarea liniei de tramvai Podu Roș – Anastasie Panu” (89.584.042 de lei) și Obiectivul 2 – „Extindere cale de rulare tramvai Pod Roș – Anastasie Panu” (54.489.741 de lei).
„Obiect 1 – «Reabilitare linii de tramvai Pod Roş – Anastasie Panu»: 1.370 m de cale de rulare tramvai reabilitată; 1.370 m reţea fir contact reabilitată; 5.230 mp trotuare reabilitate; 2.260 mp spaţii verzi reabilitate; 2 staţii de tramvai construite.
Obiect 2 – «Extindere cale de rulare tramvai Pod Ros – Anastasie Panu»: 1.070 m de cale de rulare tramvai reabilitată; 1.070 m reţea fir contact nouă; 3.924,30 mp trotuare reabilitate; 1.904,20 mp spaţii verzi reabilitate; 1 staţie de tramvai construită”, este stipulat în document.
Lucrările propuse
Pentru realizarea proiectului, sunt necesare o serie de lucrări ce vor schimba complet zona. Astfel, strada Piața Palat va dispărea și va fi amenajat un pietonal; tramvaiele vor circula doar pe partea dreaptă a străzii Palat.
„Lucrări propuse: mutarea firului aferent al sensului de coborâre al tramvaiului, sensul strada Anastasie Panu – Strada Palat – Podu Roş la bordură; firul aferent sensului de urcare va avea traseul Podu Roș – Strada Sf. Lazăr – Pasaj pietonal Sf. Vineri (intersecţie Str. Sf. Lazăr cu Str. Anastasie Panu), cu racordarea liniei de tramvai atât spre Elena Doamna, cât şi din strada Sfântul Lazăr spre strada Palat; desfiinţarea căii de rulare de pe strada Piaţa Palat şi amenajarea acesteia ca pietonal; înfiinţare cale simplă de rulare pe strada Sfântul Lazăr, poziţionată pe partea dreaptă a străzii, lângă bordură. Proiectul implică lucrări la infrastructura căii de rulare a liniei de tramvai, cât şi a reţelei de susţinere fir contact, lucrări de înfiinţare staţii de transport în comun, lucrări ce vizează montarea de componente ale sistemului de management al traficului”, este propus în documentație.
De asemenea, va fi creat un inel rutier major în jurul Palatului Culturii, pentru gestionarea traficului. Circulația se va desfășura astfel: strada Palat – strada Sfântul Lazăr – strada Anastasie Panu – strada Palat.
„Ca urmare a corelării celor două obiective – «Reabilitare linii de tramvai Pod Roş – Anastasie Panu» şi «Extindere cale de rulare tramvai Pod Roş – Anastasie Panu» – şi prin implementarea lucrărilor de înfiinţare sensuri unice, cât şi a benzilor dedicate de transport în comun pe străzile Palat, Sfântul Lazăr şi, parţial, Anastasie Panu, se va crea un inel rutier primar în jurul zonei Palatului Culturii; similar sensului giratoriu, inelul primar poate fi privit ca un sens giratoriu de dimensiuni mari, ceea ce oferă avantaje considerabile în privinţa fluidizării traficului, prin distribuţia aceluiaşi număr de autovehicule pe o lungime mai mare şi, în plus, fluidizează transportul în comun”, este prezentat în proiect.
Schimbările de pe străzile Palat și Sfântul Lazăr vor fi făcute în decursul a 20 de luni. Cel mai probabil, lucrările vor începe în cursul anului 2026.
O analiza dpdv a traficului, o simulare, s-a facut?
Daca tot ftem strazile existente si inmormantam bani in ele fara a veni cu rute alternarive, poduri, pasaje subterane , supraterane…doar inmormantam niste bani. Ceea ce face orasulasta de cand il stiu!
Don premare, fă pasaje subterane pt pietoni, pasaje noi supraterana și pasarele auto , parcări etc, ai terminat și sala polivalenta și stadionul și spitalul regional, asta ți a mai rămas și aglomerezi și Mao mult traficul
Consiliere de la stână, da nu mai are loc cazanul tău de bienve șinși din 99 și bagi oamenii sub pământ? Țăran cu 8 clase, ce ești!
Este cumva 1 aprilie?
Bani aruncati aiurea. Probabil ca in cativa ani se va reveni asupra modului de circulatie. Nu e o solutie viabila.
Vin rușii..dom”le vin rușii dacă iese Simion,tot rușii au fost și în Serbia și Qatar și Franța… proști mai sunteți blugi și banane vrem.. dacă se schimbă sensul de mers și linia de tramvai vin rușii….cărnaților
Exact… Se dă drumul și pe bulevardul Stefan cel mare, ca să ai tu unde să plimbi cazanul sâmbăta să te uiți la minore, pedofil BORât!
Cum vor Dascalu si Palas ceva si bat din picior, Chirica executa.
S-a gandit retardatu de primar sa faca si el ceva, dar nu ca fluidizeaza traficul in podu ros. Ar trebui pasaj subteran ori suprateran din nicolina pe str palat ori pasaj pe bahlui si apoi faci sens unic. Solutii bune ar fi, dar nu din partea celui mai prost primar.
Chirica prost sa fii ghinion pentru noi ca existi.
Încep lucrările si la Palas.Sa nu faca scandal prostimea.Se încearcă mascarea lucrărilor de la Palas.Dormiti pe voi dragi ieșeni!
Bani irositi.
Chiar credeți asta?ați mai văzut voi ceva făcut de Chirica?pasaje,poduri,sali, stadioane etc? nici măcar muzeul de științe naturale nu este in stare sa ii de-a drumul deși este gata !!așa că stați liniștiți nu se va face!
Chiar credeți asta?ați mai văzut voi ceva făcut de Chirica?pasaje,poduri,sali, stadioane etc? nici măcar muzeul de științe naturale nu este in stare sa ii de-a drumul deși este gata !!așa că stați liniștiți nu se va face!
Un proiect total stupid. Tramvaiul trebuie dus cat mai aproape de centru, deoarece are capacitate de transport foarte mare, dar in schimb e mai pretentios cu dealurie pe care le poate urca.
Logic ar fi fost sa ramana tramvaiul pe Str. Palat, insa liniile sa fie mutate langa bordura. Dar, probabil, tovarasu’ Dascalu are nevoie de mai multi clienti prin bazarul lui asa ca, in loc de statia de la Moldova, vom avea statie pe Sf Lazar (venind dinspre Podu Ros).
2050 va fi gata, sa nu uitam de parcul de la Teatrul national, fara parcare subterana, se lucreaza de 5 ani …
Rezultatul imediat ar trebui sa fie scaderea preturilor la imobiliare, pe Sf. Lazar. Cine plm doreste sa ii treaca tramvaiul pe sub geam, exceptand neomarxistii?
Fix înainte de alegeri…inaugurarea
…încă un mandat…una peste alta o linie până în Copou trebuie făcută…așa poți solicita că țăranii să-și lase auto la capăt CuG!
Totuși, când veti lua liceele agricol, arte și meserii, sportiv din Copou????Trebuie strămutate in exterior…prea multa subcultura..păcat de zona de elita!
cum sa bagi tramavaiul pe sub geamurile oamenilor, la 5 m de blocuri, Doamne fereste, cata liniste vor avea saracii locatari
dar asa este cand nu gandesti