Sindicaliștii de la metrou se revoltă asupra faptului că lumea îi acuză că șefii de la Metrorex încasau sporuri de subteran. Aceștia consideră că sporurile sunt absolut normale și că cu cât lucrezi mai adânc cu atât încasezi mai mult.
Guvernul Bolojan le-a pus gând rău bugetarilor în contextul în care legea austerității prevede plafonarea sporurilor pe care aceștia le încasau la un maxim 300 de lei brut.
Șefii de la Metrorex luau sporuri de subteran: ”Cu cât lucrezi mai adânc cu atât încasezi mai mult”
După ce în spațiul public au apărut acuzații conform cărora angajații de la metrou ar beneficia de numeroase „favoruri” financiare, reprezentanții Uniunii Sindicatul Liber Metrou (USLM) au reacționat vehement, considerând că astfel de afirmații denaturează complet realitatea.
Liderii sindicali subliniază că sporurile încasate de angajații Metrorex nu sunt niște bonusuri nemeritate, ci reflectă sacrificiul și efortul celor care lucrează în condiții dificile, în subteran. În opinia lor, aceste sume reprezintă obligații legale ale angajatorului, nu „cadouri” sau avantaje exagerate. Totuși, recunosc că unele dintre aceste sporuri sunt acordate și personalului administrativ, care lucrează la suprafață, fapt care a generat controverse și nemulțumiri.
Sindicatul explică faptul că tipuri precum sporul de vechime, cel acordat pentru activități în weekend și sărbători, pentru ocuparea unei funcții suplimentare sau pentru titlul de doctor în științe sunt reglementate de Codul Muncii și se regăsesc în toate instituțiile de stat. În cazul muncii de noapte, se precizează că există o majorare de 3% peste norma națională de 25%, aplicată strict angajaților care activează constant în acest regim.
Cine încasează cele mai multe sporuri la Metrorex
USLM atrage atenția că doar o parte restrânsă a salariaților Metrorex – precum liniorii sau tuneliștii – lucrează exclusiv noaptea și în subteran, în condiții extrem de grele, aceștia fiind oameni care rareori ajung să se bucure de o pensie liniștită, din cauza riscurilor la care sunt expuși.
În ceea ce privește mult-discutatul „spor de metrou”, sindicaliștii precizează că acesta nu se acordă exclusiv pentru faptul că munca se desfășoară în subteran. El este calculat în funcție de complexitatea atribuțiilor, nivelul de responsabilitate și condițiile specifice de muncă. Cu alte cuvinte, cu cât locul de muncă se află mai în profunzime, cu atât sporul poate fi mai consistent, dar componenta subterană este doar o parte din ecuație.
În final, reprezentanții USLM mai fac o precizare importantă: Metrorex nu are restanțe către bugetul de stat. Din contră, susțin aceștia, statul este cel care nu și-a respectat obligațiile asumate prin contractul de servicii publice de transport, neplătind la timp compensațiile promise. Din această cauză, compania se confruntă cu dezechilibre financiare, în ciuda eforturilor angajaților.
Prin acest comunicat, USLM încearcă să reabiliteze imaginea angajaților de la metrou și să combată percepția publică potrivit căreia aceștia ar beneficia de tratamente speciale nejustificate. Șefii de la Metrorex luau sporuri de subteran, însă vedem că sindicaliștii susțin că aceste sporuri sunt absolut necesare. Vă mai aducem aminte că de cele mai multe ori sindicaliștii Metrorex au protestat și au dorit salarii mai mari. Asta în contextul în care media salarială era de undeva la 7.500 de lei net.