Călătorii unui tren de la CFR Călători au trecut prin clipe de coșmar în timp ce circulau pe ruta București – Iași
Pentru o bună parte a traseului, sistemul de climatizare din vagoane nu a funcționat. Având în vedere că temperaturile sunt de peste 30 de grade, atmosfera devine insuportabilă în tren.
Probleme într-un tren de la CFR Călători
În ultima săptămână, călătorii din trenul IR 1663 au sesizat faptul că aerul condiționat nu mai funcționează, chiar și când sunt temperaturi de 35 de grade afară. Oamenii sunt dezamăgiți de condițiile din vagoane, având în vedere că, în ultima perioadă, conducerea companiei a anunțat mai multe investiții – acestea întârzie să apară. Un ieșean care circulă zilnic cu trenul, București – Iași, a observat ce se întâmplă.
„Eu fac naveta zilnic pe ruta Iași – Vaslui, cu trenul de București, și văd foarte bine ce se întâmplă. Condițiile sunt josnice, în ultima săptămână mai ales, când a fost căldura foarte mare, nu a funcționat sistemul de climatizare, te sufocai. Într-o zi, am dat să cobor și mi-am prins piciorul în ușa vagonului, s-a închis deodată, noroc că am reacționat rapid. Merg de ceva timp pe această rută, am constatat cu stupoare că s-au înrăutățit condițiile, în loc să meargă lucrurile mai bine”, povestește Ion Moldoveanu, un bărbat din Iași.
La fel a fost și cazul unor călători care veneau din București spre Iași zilele trecute, și au anunțat angajații de la companie, însă în zadar.
„Joia trecută, pe 26 iunie 2025, veneam de la București, eram un grup de oameni. Pe la Focșani, aerul condiționat nu a mai funcționat în vagoane. Având în vedere că temperaturile erau de 35 de grade, situația a devenit foarte tensionată. Erau oameni bătrâni, femei cu copii, bolnavi care au început să se simtă rău. Au anunțat personalul companiei și au spus că se rezolvă, nu s-a întâmplat acest lucru. A trebuit să mergem în condițiile acestea sute de kilometri, având în vedere că plătești 100 și ceva de lei pentru bilet”, a precizat Cristina Munteanu, o călătoare de la CFR Călători.
Vagoanele riscă să se supraîncălzească
Conform informațiilor de la CFR Călători, climatizarea funcționează doar la anumite intervale. Locomotivele riscă să se supraîncălzească și să apară defecțiuni din cauza consumului prea mare.
„În contextul temperaturilor exterioare ridicate, de peste +35°C la umbră, prognozate de ANM (echivalentul a aproximativ +45/+50°C la soare, lângă trenuri), agregatele instalațiilor de climatizare funcționează cu intermitență, fiind prevăzute cu sisteme de protecție automată pentru a evita supraîncălzirea excesivă și producerea unor avarii grave care pot conduce la defectarea acestora pe termen lung”, au transmis reprezentanții CFR Călători.
Temperaturile înregistrate în ultimele zile sunt mult prea mari pentru vagoanele existente. Acestea ar trebui să fie ajustate pentru a rezista la o căldură mai mare.
„În prezent, proiectarea instalațiilor de climatizare de la bordul vagoanelor de călători s-a realizat conform normelor tehnice feroviare, având la bază premisa că România se află în zona climatică II a Europei, alături de țări precum Ungaria, Austria sau Germania. Totuși, în ultimii ani, ne confruntăm frecvent, în anumite zile, cu temperaturi caniculare specifice zonei climatice III (Grecia, Portugalia, Turcia etc.), fapt ce impune necesitatea actualizării normativelor tehnice de proiectare. Acestea ar trebui să includă: izolații speciale pentru cutia vagonului, ferestre atermice cu protecție solară, compresoare de climatizare cu 6 sau 8 pistoane, ș.a.m.d.”, au mai comunicat reprezentanții companiei.
Compania a dispus verificarea vagoanelor în această perioadă.
„Pentru a menține instalațiile de climatizare în stare de funcționare cât mai eficientă posibil pe vagoanele aflate în exploatare, CFR Călători a dispus măsuri suplimentare de mentenanță, respectiv: înlocuirea filtrelor de aer înainte de plecarea în cursă, suflarea cu aer sub presiune și curățarea cu jet de apă sub presiune a grupului condensator-vaporizator, verificarea presiunii agentului frigorific (freon), însoțirea trenurilor cu electricieni de vagoane pe anumite rute, în intervalele orare cu temperaturi maxime, intervenții operative în stațiile în care există personal tehnic specializat, oferirea de apă călătorilor aparținând categoriilor vulnerabile (copii, vârstnici, persoane bolnave etc.)”, au încheiat reprezentanții CFR Călători.
Trenurile de la CFR Călători vor avea probleme în această vară, din cauza temperaturilor ridicate.
Da. Nici macar ventilatia naturala nu mai este posibila (geamuri care se pot deschide, cum era candva). Dorei.
50 de grade în tren. Nici urmă de aer condiționat, dar directorul CFR Călători are 11.000 de euro lunar
Nici urmă de aer condiționat, dar directorul de la CFR Călători încasează 11.000€ lunar și visează Dubai-ul. Pentru el, Dubai înseamnă două apartamente închiriate. Pentru noi, pasagerii – o saună pe roți. Asta e realitatea transportului „civilizat” din Romania. Vreți respect? Trebuie să schimbăm împreună ceva!
Faceti plângeri la Protecția Consumatorului și Curtea de Conturi. E criminal ca românii să fie chinuiți așa, în timp ce niște „specialii” de la partide încasează bani grei pentru nimic