O situație șocantă a avut loc în cadrul examenului de Bacalaureat 2025, la proba scrisă de Limba și literatura română. O elevă a fost notată inițial cu o medie care o elimina din cursa pentru admiterea la facultate, însă, după contestație, nota a crescut cu aproape patru puncte. Incidentul ridică serioase semne de întrebare privind corectitudinea evaluării lucrărilor
Pentru o absolventă de liceu, examenul de Bacalaureat s-a transformat într-un adevărat coșmar. După ce a ieșit din sala de examen convinsă că lucrarea sa este una solidă, rezultatul afișat a fost de-a dreptul năucitor: 4,4 la Limba și literatura română. Deși pentru mulți această notă ar fi însemnat renunțarea la orice speranță, eleva a decis să își vizualizeze lucrarea, opțiune introdusă în premieră în acest an, și să depună contestație. Rezultatul? Nota i-a fost modificată la 8,25.
Această situație șocantă de la Bacalaureat 2025 a stârnit reacții controversate în rândul opiniei publice
O nouă controversă zguduie sistemul de învățământ românesc. În cadrul sesiunii de Bacalaureat 2025, o elevă din Iași a fost victima unei erori de proporții. La proba scrisă de Limba și literatura română, aceasta a primit nota 4,4 – o notă care i-ar fi compromis complet viitorul academic. Cu toate acestea, după ce și-a vizualizat lucrarea și a depus contestație, nota i-a fost majorată considerabil, ajungând la 8,25.
Cazul s-a petrecut la un liceu din Iași. Incidentul pune sub semnul întrebării procesul de corectare și ridică temeri cu privire la corectitudinea și obiectivitatea evaluărilor din acest an.
Introducerea posibilității de a vizualiza lucrarea înainte de a depune contestație a reprezentat, în acest caz, o veritabilă plasă de siguranță. Măsura, aplicată pentru prima dată în acest an, a oferit elevei șansa de a corecta o nedreptate care i-ar fi putut compromite complet parcursul educațional.
Corectarea lucrărilor scrise printr-un sistem digitalizat, o schimbare binevenită în sistem
De altfel, în 2025, corectarea lucrărilor scrise la Bacalaureat s-a realizat printr-un sistem digitalizat, care promitea transparență și obiectivitate. Lucrarea a fost scanată la nivelul fiecărei săli de examen, încărcată pe o platformă centralizată de evaluare digitalizată și redistribuită prin tragere la sorți către profesori evaluatori din alte județe, sub supravegherea Comisiei Naționale de Bacalaureat, ceea ce ar fi trebuit să asigure uniformitate și corectitudine în proces, însă cazul concret relevă posibile deficiențe în aplicarea acestei proceduri.
Reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Iași confirmă că procedura a fost respectată, iar contestația s-a soluționat conform reglementărilor în vigoare.
„Respectând metodologia examenului de Bacalaureat, elevul a solicitat reevaluarea lucrării. Alți evaluatori au reevaluat lucrarea, aplicând baremul de evaluare”, a declarat Antonina Bliorț, purtător de cuvânt al ISJ Iași.
Chiar dacă eroarea a fost corectată, rămâne întrebarea esențială: câți alți elevi, poate mai puțin încrezători sau lipsiți de sprijin, nu au avut curajul să conteste notele primite? Diferența de aproape patru puncte între evaluarea inițială și cea finală nu este doar o statistică, este un semnal de alarmă privind coerența și profesionalismul întregului sistem.
Situația șocantă de la Bacalaureat 2025 a elevei din Iași nu este doar o excepție revoltătoare, ci un apel urgent la revizuirea și monitorizarea riguroasă a întregului sistem de evaluare din România.
Nu este de mirare.
Este rezultatul cursurilor de ,, formare „urmate de profesori pt a deveni specialisti in evaluare.
Cred ca au facut greva atunci cand corectau.Isi bat joc de destinele elevilor.
Nu mai exista pic de responsabilitate… conștiința, pentru unele cadre didactice.
Era mai eficienta și safe corectura manuala a lucrărilor. Noua modalitate de evaluare DIGITALA, introdusa anul trecut, dă erori!
Era mai eficienta și safe corectura manuala a lucrărilor. Noua modalitate de evaluare DIGITALA, introdusa anul trecut, dă erori!