Specialiștii au analizat ipotezele de la CTP Iași și nu sunt de acord cu concluziile transmise de companie
După mai bine de două săptămâni de la producerea accidentului între două tramvaie, la Filarmonică, compania a venit cu explicații despre cele întâmplate. Totuși, răspunsurile nu sunt convingătoare și încă se ridică mai multe semne de întrebare. Vatmanul din tramvaiul cu nr. 105 a fost sancționat, fiind considerat vinovat pentru producerea accidentului. Reporterii BZI au discutat cu un specialist în tramvaie, cu privire la incidentul de la Filarmonică.
Specialiștii demontează concluziile de la CTP Iași
Conform informațiilor de la CTP Iași, vatmanul din tramvaiul GT4 nu a păstrat distanța față de celălalt vagon din față. Astfel, la momentul impactului, viteza tramvaiului nr. 105 era de 12 km pe oră, iar limita în zonă este de 10 km pe oră. Vatmanul care se afla la manșa tramvaiul este un angajat cu mare experiență.
„Vatmanul tramvaiului cu numărul de parc 105, care circula pe traseul 3, nu a respectat distanța regulamentară față de tramvaiul cu numărul de parc 2217, aflat pe traseul 1, care era oprit în stație pentru coborârea și urcarea călătorilor. Această nerespectare a regulilor de circulație a dus la producerea coliziunii. Sistemul de avertizare anticoliziune al tramvaiului 105 a semnalizat pericolul de impact cu 11,3 metri înainte de coliziunea cu tramvaiul de tip Bozankaya, număr de parc 2217. Analiza datelor GPS a indicat că tramvaiul 105 circula cu 14 km/h pe strada Cuza Vodă și cu 12 km/h înainte de impact, încălcând limita de viteză de 10 km/h impusă pe acel tronson”, au precizat reprezentanții CTP Iași.
Totuși, viteza la momentul impactului, a fost identificată prin monitorizare GPS, care nu poate fi mereu concludentă. Având în vedere daunele celor două vagoane, impactul pare că s-a produs la o viteză mult mai mare.
„În primul rând, modul în care au stabilit ei viteza de mișcare a tramvaiului este total lipsită de relevanță, prin monitorizare GPS, pentru că vitezometrele tramvaielor GT4 nu funcționează. Totuși, prin GPS nu poți fi niciodată sigur care este viteza adevărată, sunt neconcordanțe. De asemenea, diferența de viteză precizată de ei este mult prea mică, 14 km pe oră, iar impactul este clar că s-a produs la o viteză mai mare. Aceste tramvaie au un fel de cutii negre, precum la avioane, care înregistrează toate comenzile date tramvaiului, nu au spus nimic despre acest lucru, probabil ea a fost dezactivată, cum este și în alte cazuri”, explică un specialist din Iași.
Cum a rămas vagonul fără curent?
Conform informațiilor oferite de companie, vatmanul ar fi decuplat accidental tramvaiul de la tensiune, după ce a acționat un buton din bord. Totodată, acesta nu a acționat frâna pneumatică pentru a opri vagonul.
„Investigația tehnică și analiza imaginilor video au relevat că vizibilitatea asupra aparatajului din bord era obstrucționată de un aparat de radio personal al vatmanului. Acesta a decuplat accidental butonul instalației de 24V c.c., ceea ce a dus la pierderea sistemului de frânare electrodinamică. Și în această situație, vatmanul putea să acționeze frâna de stație (pneumatică), însă acesta a utilizat-o după impact”, au mai transmis reprezentanții CTP Iași.
Experții nu sunt de acord cu această explicație și consideră că, de fapt, cauza a fost cu totul alta, posibil, o problemă tehnică a tramvaiului. Aceștia au prezentat și un videoclip în care arată modul în care poate fi acționat butonul de deconectare a curentului. Acesta nu poate fi rotit cu ușurință și opune rezistență. De asemenea, vatmanul ar fi sesizat că butonul a fost activat, deoarece are mai multe semnale.
„În ceea ce privește deconectarea de la tensiune, aceasta se face prin două moduri. În primul rând, pot să deconecteze tramvaiul din spatele cabinei, de la hlebul de sub primele scaune, iar în al doilea rând, joasa tensiune se poate deconecta dintr-un buton din bord. Ei au susținut că butonul a fost rotit accidental, din cauza vatmanului, iar tramvaiul a rămas fără curent. Este ciudat să deconectezi accidental din bord, deoarece butonul opune rezistență când încerci să îl întorci, ai simți că s-a întâmplat ceva. Să spunem că s-a întors, dar la momentul acela se produce un zgomot în cabina de la deconectare și se produce o frânare ușoară. Un vatman cu experiență recunoaște imediat ce s-a întâmplat și știe ce are de făcut. Dacă vatmanul acționa frâna de stație, atunci roțile s-ar fi blocat și s-ar fi dus sanie până în celălalt tramvai, ar fi fost același efect. Cei de la CTP nu au făcut publică filmarea. De ce? Este posibil ca acolo să fie de fapt adevărul, iar imaginile să le demonteze toate explicațiile”, a mai explicat specialistul din Iași.
Specialistul a refuzat să își dea numele în acest caz, deoarece nu dorește să intre într-un conflict cu compania.
Vatmanul a fost sancționat
Reporterii BZI au luat legătura și cu vatmanul Constantin David, însă acesta a refuzat să dea explicații în privința concluziilor oferite de companie.
„Ca urmare a concluziilor anchetei, Compania de Transport Public Iași a stabilit că vatmanul ce conducea vagonul cu numărul de parc 105 a încălcat regulile de exploatare și administrare a mijloacelor de transport. Acesta va fi sancționat disciplinar, conform Regulamentului Intern al companiei”, au încheiat reprezentanții companiei.
Specialiștii nu sunt de acord cu concluziile celor de la CTP Iași și vor ca dovezile să fie transmise în spațiul public.
Să înțelegem că cauza incidentului nu a fost o acțiune intenționată a vatmanului, ci mai degrabă o problemă tehnică a tramvaiului. Butonul de deconectare a curentului nu poate fi acționat ușor și opune rezistență, deci este puțin probabil ca vatmanul să-l fi acționat accidental. De asemenea, se menționează că există semnale care indică dacă butonul a fost activat, iar un vatman experimentat precum Constantin David ar fi recunoscut imediat problema și ar fi acționat în consecință. Ctp ar trebui să facă publică filmarea incidentului pentru a clarifica situația și a demonstra ceea ce s-a întâmplat cu adevărat. Imaginile video ar putea dezvălui adevărul și ar putea contrazice explicațiile oferite până acum de reprezentanții companiei.
ASTA AM SPUS IMEDIAT CUM A APARUT TAMPENIILE CELOR DE LA CTP PE FACEBOOK, AU STERS COMENTARIILE MELE!
AM COMENTAT DIN POSTURA DE POSESOR PERMIS TRAMVAIE DIN 1987 SI ELECTRICIAN!!!
Nu stiu cine este specialistul ala in tramvaie, dar pot sa va spun ca, cutiile negre la tramvaie, erau la modelele BE 8/8, care nu mai sunt in circulatie, plus la tramvaiele noi. Tramvaiele GT4 nu au cutii negre montate pe acest tip de tramvai. Orice accident se întâmpla din vina cuiva. Indiferent ca e vorba de tramvaie, de carute, de autobuze, de trenuri. Tot timpul este din vina cuiva. Ca e mazga pe jos si conducatorul auto nu stie sa gestioneze masina, cu toate sistemele posibile pe o masina, nu pastrează distanta, nu circulă cu o viteza redusa pana la evitarea oricarui pericol, nu se asigura la schimbarea directiei de mers, se circula cu viteza, nu aprinde luminile cand e noapte sau ceata, face orice altceva nu mai condus nu. Si exemple sunt destule. Voi va legati de viteza raportata de GPS, dar daca s-a ajuns sa se tamponeze, vatmanul acela ce masuri a luat pentru a preintampina acest lucru ? Indiferent ce viteza avea, ce a facut el sa nu se tamponeze cu vehiculul din fata ? A actionat toate sistemele de franare din dotarea vagonuli? Sunt 3 sisteme sa stiti: frana electrica, frana pneumatica, frana de urgenta. Daca el declara ca a ramas fara tensiune, deci impicit a ramas fara frana electrica si frana cu patine, de ce nu a actionat frana pneumatica ? Daca e vatman cu experienta, stia cum sa franeze pneumatic fara sa intre in patinaj. Pana in momentul impactului cum a franat vagonul ? Cum taman cand sa faca statie nu a reusit sa franeze ? La deranjat soarele si nu a vazut ca este tramvai in statie ? A crezut ca pleaca mai repede cel din fata decat a preconizat sau ca este deja plecat si nu a mai franat vagonuul ? Pe cuza voda este restrictie de viteza. Nu a circulat cu 50 km/h, a circulat cu o viteza cat a preconizat el ca este cat mai aproape de 10km/h. Ca-i 12, ca-i 14 km/h, deci avea comenzile active la vagon, cum taman nu mai franeaza vagonul ?