Titlurile zilei

Student la USAMV Iași, păcălit prin metoda SelfPay! S-a lăsat atras de un apartament de lângă Curtea de Apel Iași. Metoda este necunoscută și pentru polițiști – FOTO CONVERSAȚIE/ UPDATE

Publicat: 15 sept. 2020
_____ Vizualizări 0 Comentarii
Student la USAMV Iași păcălit prin metoda SelfPay S-a lăsat atras de un apartament de lângă Curtea de Apel Iași. Metoda este necunoscută și pentru polițiști - FOTO CONVERSAȚIE UPDATE
În acest bloc, Andrei R. a crezut că va locui pe perioada anului universitar 2020-2021. Femeia din cartea de identitate ar fi presupusa proprietară a terenului. La blocul din imagine nu există niciun proprietar cu acest nume

Un student venit la Iași a pierdut o sumă importantă când a vrut să închirieze un apartament lângă Curtea de Apel Iași. S-a bazat pe un anunț postat pe OLX. Presupusul proprietar l-a convins să plătească chiria pe o lună la automatele SelfPay. A scos chitanțele și le-a trimis pe WhatsApp cu tot cu coduri. Oricine putea să scoată banii în baza codurilor. Nici măcar nu a fost indicată adresa exactă a apartamentului. Studentul s-a trezit prea târziu, iar paguba a ajuns la 2.800 lei.

UPDATE: Drept la replică: Comunicat SelfPay, ca urmare a articolului apărut în publicația BZI.ro

„În virtutea dreptului la replică şi a corectei informări a opiniei publice, cu referire la articolul “Student la USAMV Iași, păcălit prin metoda SelfPay! S-a lăsat atras de un apartament de lângă Curtea de Apel Iași. Metoda este necunoscută și pentru polițiști”, apărut în publicația BZI.ro, în data de 15.09.2020, facem următoarele precizări:

Dorim să precizăm în mod clar că brandul SelfPay se delimitează de orice idee care face legătura cu metode de fraudă întrucât compania noastră respectă cele mai înalte standarde etice și de siguranță. Astfel, informația conform căreia ar există o “metodă SelfPay de a păcăli clienții” nu numai că este eronată, dar poate produce și prejudicii de natură economicăSelfPay.

Apreciem că utilizarea și asocierea  brandului SelfPay în contextul titlului articolului, mai sus menționat, creează confuzie cititorilor și nu reflectă realitatea din cauza respectivă. Concret, cazul semnalat de presă prin care un student a achiziționat un serviciu furnizat de compania noastră, dar ulterior a fost victima unei infracțiuni de înșelăciune în procesul închirierii unui apartament, prin transmiterea datelor cu valoare pecuniară unei terțe persoane, este creat exclusiv prin intenția de înșelăciune a presupusului proprietar al locuinței.

Insistăm pe faptul că studentul nu a achitat contravaloarea chiriei prin Stațiile de Plată SelfPay, ci a utilizat un serviciu de cumpărare de monedă electronică. Servicii similare sunt disponibile în diferite forme, atȃt pe piaţa din România, cȃt şi la nivel internaţional.

Amintim, de asemenea, că de-a lungul timpului, au existat diverse tentative de înşelare a unor persoane cu diferite sume de bani, de exemplu, prin cumpărarea de cartele preplătite de telefonie mobilă, situaţii în care evident nu se poate face asocierea operatorilor de telefonie mobilă cu aceste metode de înşelăciune. În alte cazuri, tentativele de înșelăciune s-au derulat prin trimiterea unor somații de plată de la instituții publice, tribunale, cabinete de avocatură etc. Şi în cazul de față, faptul că persoana în cauză a fost atrasă de o ofertă “de nerefuzat” și a ales să accepte o modalitate de închiriere care nu este conformă cu legea locuințelor și a încheierii contractelor de închiriere, este exclusiv alegerea celui în cauză și reprezintă un element de înțelegere între două părți externe, dar nu reprezintă un motiv de insinuare că SelfPay ar fi o metodă la îndemâna persoanelor care vor să înșele alte persoane.

Înțelegem pe deplin prejudiciul financiar adus tânărului student printr-o posibilă înșelăciune, iar echipa noastră stă la dispoziția organelor de cercetare în vederea clarificării tuturor aspectelor necesare realizării anchetei.

Pe această cale, îndemnăm clienţii să se informeze înainte de a efectua plăţi către diferite persoane, prin utilizarea de monedă electronică, aceasta fiind o metodă de plată legală și agreată în baza unor relații contractuale pentru magazine online. Diferite persoane care oferă produse / servicii, autorităţile, instituţiile, cabinetele de avocatură, tribunalele, nu sunt magazine online şi cu acestea nu există relaţii contractuale.  De asemenea, le recomandăm să nu dea curs solicitărilor de a plăti diverse servicii /produse sau somatiilor de plata de amenzi sau alte taxe legale cu monedă electronică, indiferent sub ce formă sunt transmise (email, telefon, WhatsApp).

Ca urmare a situației relatate în articolul sus menționat, am inițiat o campanie de informare a publicului prin care dorim să prevenim repetarea tentativelor de înșelăciune similare.

Menționăm faptul că peste 5.000 de Stații de Plată SelfPay prezente la nivel naţional în cele mai importante reţele de retail asigură accesul românilor la o metodă sigură de plată a peste 150 de servicii de din sectoare diverse, de la utilități, telefonie fixă și mobilă, internet, televiziune,  taxe şi impozite, la bilete de acces la evenimente, bilete de călătorie, monedă electronică, rovinietă şi divertisment.

Reamintim că SelfPay, prin reprezentanţii desemnaţi, stă la dispoziţia presei pentru orice solicitare care vizează interesul public.

Solicităm a se face precizările corecte în sensul informării opiniei publice asupra situaţiei reale şi publicarea prezentului material ca drept la replică.”, se arată în comunicat.

Știre inițială

Un student în anul IV la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” (USAMV) Iași a fost înșelat printr-o metodă incredibilă. În urmă cu câteva zile, tânărul de 23 de ani din Botoșani a vrut să închirieze un apartament în Iași pe perioada anului universitar 2020-2021. A căutat apartamente pe site-urile de anunțuri până a găsit o ofertă aparent de nerefuzat: chirie de 1.400 lei/lună pentru două camere, în zona ultracentrală a orașului, pe strada Sărărie nr.6, chiar lângă sediul Curții de Apel Iași. Andrei R. a mușcat momeala și a început să converseze cu presupusul proprietar al apartamentului.

„Discuțiile au început pe WhatsApp cu cineva care s-a recomandat Claudia Daniela Barabaș. Mai târziu am aflat că e din Timișoara. Mi-a spus că este un apartament cu două camere fără să indice cu exactitate blocul. Mi-a spus că pot să stau o lună și, dacă lumea e mulțumită, vom extinde perioada. Totul părea în regulă”, a povestit Andrei R..

Studentul s-a trezit cu o rezervare de apartament pe site-ul Airbnb

La un moment dat, așa-zisul proprietar i-a transmis studentului că poate să înregistreze o rezervare pe site-ul Airbnb, specializat în închirierea de apartamente.

„Trebuie să le plătiți celor de la Airbnb chiria pe prima lună (nu se plătește garanție). Dacă vă place, vă puteți muta și aveți deja chiria plătită pe prima lună, urmând ca pe viitor, după ce semnăm contractul, să imi trimiteți banii direct mie, folosind Airbnb doar prima lună. Dacă nu vă place, pur și simplu îl refuzați, puneți cheile înapoi în lockbox și o să vă dea banii înapoi în aceeași zi. Doar că trebuie să îi refuzați în maximum 24 ore”, se arată în conversația client-proprietar.

După ce s-au înțeles în privința termenilor, Andrei R. a intrat pe chat direct pe site-ul Airbnb pentru a discuta cu administratorul. Acolo a dat peste o anumită Roxana Iancu.

„Am intrat pe un chat direct unde am vorbit cu o persoană care mi-a indicat cum să fac plățile. Mi-a spus să mă duc la un automat SelfPay și să achit suma de 1.400 lei. Mi-a spus să plătesc și garanția de 1.400 lei. I-am spus că proprietara nu mi-a cerut această sumă. Până la urmă, am plătit și acea garanție. Mi-a cerut să-i trimit poze cu chitanțele care au un cod, pentru a putea fi scoși banii. Am primit un mail de la ei de confirmare. Mai târziu mi-am dat seama că aceste mail-uri sunt false”, a mai transmis păgubitul.

Clientul a depus reclamația la secția a II-a Poliție, dar este greu de crezut că vor fi prinși făptașii

După ce a fost convins că în sistem s-a înregistrat că trebuie plătită și garanția pentru apartament, Andrei R. a simțit că este înșelat, dar era prea târziu. În consecință a depus o reclamație la Secția a II-a Poliție.

„Am trimis toate chitanțele cu codurile respective. Dacă cineva găsește o astfel de chitanță poate folosi codul și să scoată bani. Am sunat înapoi pe WhatsApp, dar nu mai răspundea nimeni. Între timp a fost scos și anunțul de pe OLX. Duminică (14.09.20200) am fost să depun reclamația la Poliție. Eu vreau să trag un semnal de alarmă pentru alții care ar putea fi păcăliți ca mine”, a mai spus tânărul student.

Polițiștii caută persoanele implicate în această înșelăciune, dar transmit și o serie de recomandări

Toată această situație seamănă cu „metoda accidentul”, folosită în general de pușcăriași, care au complici în libertate. Reprezentanții Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Iași au transmis că au deschis cercetările pentru identificarea autorilor care sunt bănuiți de comiterea infracțiunii de înșelăciune. Singura dovadă care ar putea ajuta ancheta este un act de identitate folosit de presupusa proprietară a apartamentului. Este vorba despre Claudia Daniela Barabaș, cu domiciliul în municipiului Timișoara, strada Polonă. Există posibilitatea ca în această situație să fie vorba și de furt de identitate. Reprezentanții IPJ au transmis că un caz similar a mai fost înregistrat la începutul lunii, când o tânără a fost înșelată atunci când a vrut să închirieze un apartament tot în zona centrală. Mai mult, polițiștii recomandă ca, pe viitor, clienții să aleagă modalități de plată sigure: transferuri bancare, numerar, prin agenții imobiliare etc. Aurora Voicilă, purtătorul de cuvânt al IPJ Timiș, a transmis că va pune la dispoziție toate informațiile disponibile agenților de la Iași, pe perioada anchetei.

Adauga un comentariu