Elevii de clasa a VIII-a au susținut ieri, 23 iunie, prima probă scrisă din cadrul Evaluării Naționale 2025, la Limba și literatura română. Examenul a fost marcat de o surpriză de proporții, după ce mai mulți elevi au absentat
Surpriză de proporții la prima probă scrisă din cadrul Evaluării Naționale 2025. Peste 200 de elevi din Iași au absentat
Ieri, 23 iunie 2025, în cele 158 de centre de examen organizate la nivelul județului Iași, s-a desfășurat prima probă scrisă din cadrul Evaluării Naționale a elevilor de clasa a VIII-a, proba la Limba și literatura română. Potrivit datelor furnizate de Inspectoratul Școlar Județean Iași, 6.591 de elevi, reprezentând 97% dintre cei înscriși, s-au prezentat la examen. Numărul celor care nu au participat la această probă este de 204, reprezentând un procent de 3%. De asemenea, pentru un număr de 105 elevi, provenind din 51 de unități școlare, au fost implementate proceduri speciale de evaluare, în vederea egalizării șanselor de acces la acest examen național.
Subiectele din acest an au fost apreciate ca fiind accesibile, iar cerințele au urmărit înțelegerea, analiza textului literar și exprimarea în scris. Candidații au primit două texte-suport: un fragment din romanul „Toate pânzele sus!” de Radu Tudoran și un pasaj din lucrarea științifică „Spre Polul Sud” de Emil Racoviță. Pe baza acestora, elevii au avut de rezolvat mai multe cerințe care vizau înțelegerea mesajului, identificarea unor trăsături ale textului și aplicarea cunoștințelor de vocabular și gramatică.
La subiectul al doilea, elevii au fost provocați să redacteze o compunere narativă în care să povestească o întâmplare trăită într-o excursie, într-un text de minimum 150 de cuvinte. Mulți dintre cei prezenți în centrele de examen au declarat că au întâmpinat dificultăți minore, dar că, în general, subiectele au fost bine structurate și au permis exprimarea liberă și clară. Baremul de corectare urmează să fie publicat în cursul zilei, iar următoarea probă, cea la Matematică, este programată mâine, 25 iunie.
Un aspect important în desfășurarea examenului l-a constituit asigurarea condițiilor speciale pentru elevii care au avut nevoie de adaptări. Astfel, Comisia Județeană de Evaluare Națională a propus soluții individualizate pentru ca elevii cu cerințe educaționale speciale sau alte situații particulare să poată susține examenul în condiții echitabile. Totodată, nu a fost semnalat niciun incident major, iar niciun elev nu a fost eliminat din examen, semn că desfășurarea primei probe s-a realizat într-un climat organizat și corect.
Subiectele și baremele de corectare pentru proba la Limba română vor fi publicate pe site-ul oficial subiecte.edu.ro în fiecare zi de examen, începând cu ora 15:00, astfel încât elevii și profesorii să le poată consulta.
Contestațiile pot fi depuse indiferent dacă elevul a vizualizat sau nu lucrarea
Următoarea probă scrisă, cea la Matematică, este programată miercuri, 25 iunie. Conform calendarului Ministerului Educației, pe 3 iulie vor fi afișate primele rezultate, până la ora 12:00. În aceeași zi, între orele 14:00 și 18:00, elevii vor putea vizualiza lucrările și vor putea depune contestații, proces care va continua și pe 4 și 5 iulie. Contestațiile pot fi depuse indiferent dacă elevul a vizualizat sau nu lucrarea. Pentru ca aceste cereri să fie acceptate, elevii și părinții acestora trebuie să semneze o declarație-tip prin care își asumă faptul că nota poate suferi modificări, fie în sens crescător, fie descrescător.
Rezultatele finale vor fi publicate joi, 10 iulie. Comunicarea acestora se va face în mod anonim, prin intermediul unor coduri unice atribuite fiecărui elev la prima probă, în conformitate cu Regulamentul privind protecția datelor personale. Aceste coduri sunt distribuite în centrele de examen pe bază de semnătură.
Media de admitere în clasa a IX-a este calculată pe baza rezultatelor obținute la Evaluarea Națională. Aceasta reprezintă media aritmetică a notelor de la cele două probe scrise, exprimată cu două zecimale, fără rotunjire. Înscrierea în liceu se va realiza ulterior în baza acestei medii. Un aspect important al sesiunii din 2025 este că evaluarea lucrărilor se realizează prin intermediul unei platforme digitale, în cadrul procesului de evaluare digitalizată, contribuind astfel la un sistem educațional mai eficient, transparent și modern.
Chiar dacă subiectele au fost considerate accesibile, Evaluarea Națională 2025 din Iași a început cu un număr semnificativ de elevi absenți.