Titlurile zilei

UAIC și TUIAȘI, în primele 100 de locuri din cea mai nouă ediție dintr-un clasament al universităților din Europa Emergentă și Asia Centrală, pentru 2021. Cum explică situația oficialii instituțiilor din Iași

Publicat: 18 dec. 2020
_____ Vizualizări 0 Comentarii
UAIC și TUIAȘI în primele 100 de locuri din cea mai nouă ediție dintr-un clasament al universităților din Europa Emergentă și Asia Centrală pentru 2021. Cum explică situația oficialii instituțiilor din Iași
Imagini cu Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" și cea Tehnică "Gheorghe Asachi" din Iași

Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” și cea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași se regăsesc în cea mai nouă ediție dintr-un clasament al universităților din Europa Emergentă și Asia Centrală, pentru 2021. Topul QS EECA University Rankings este cel mai extins clasament pe care îl realizează pentru această regiune. România se numără printre țările cu o prezență considerabilă, ca număr de instituții, alături de Kazahstan, Polonia, Ucraina, Republica Cehă și Ungaria.

Atât Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC), cât și cea Tehnică (TUIAȘI) „Gheorghe Asachi” din Iași se regăsesc în cea mai nouă ediție dintr-un clasament al universităților din Europa Emergentă și Asia Centrală, pentru 2021. Topul QS EECA University Rankings este cel mai extins clasament pe care îl realizează pentru această regiune. România se numără printre țările cu o prezență considerabilă, ca număr de instituții, alături de Kazahstan, Polonia, Ucraina, Republica Cehă și Ungaria. Pe locul 81 este Universitatea „Cuza”, iar pe 93 Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi”.

„Acest clasament ne bucură. Din cele 400 de universități, noi ne aflăm pe locul al 81-lea. Asta având în vedere mărimea noastră, numărul de cadre didactice, cercetători și studenți. Vom face o analiză minuțioasă legat de toate acestea. Asta și pe număr de publicații apărute, ale cercetării. În toate ierarhiile internaționale, UAIC e foarte aproape de poziția 1.000, iar în țară, undeva între locurile 3-5. Să nu uităm că, în trecut, am fost și pe locul 1!”, a reliefat conf. univ. dr. Florin Brînză, prorector pentru programe de masterat, studii doctorale, managementul calității și Extensiunile UAIC.

Universitatea „Babeș-Bolyai”, susținere uriașă din partea autorităților. Universitatea Politehnică din București depășește „Cuza” la doar 3 din cei 8 indicatori

Mai departe, oficialul Universității „Cuza” aduce argumente importante pentru a arăta de ce instituția de învățământ superior pe care o reprezintă ocupă o asemenea poziție, prin comparație cu alte universități din România.

„Apoi, dacă este să vedem Universitatea «Babeș-Bolyai», bazinul de selecție din Transilvania, susținerea de care a beneficiat instituția, minoritățile care se află în acel areal, atunci putem explica de ce este în fața noastră. Apoi, nu trebuie uitat că Universitatea Politehnică din București ne depășește la doar 3 din cei 8 indicatori în baza cărora s-a făcut ultimul clasament. E clar că zona București-Ilfov este cea mai puternică economic și concentrează cele mai multe multinaționale, iar, având în vedere că Politehnica din București pregătește ingineri, aceștia sunt la mare căutare…

De asemenea, anul acesta, cu pandemia, noi am pierdut multe colaborări din perspectiva relațiilor cu rețeaua internațională de cercetare. În final, legat de clasamentul QS EECA, în fața noastră sunt două universități de Medicină, «Carol Davila» din București și «Iuliu Hațieganu» din Cluj, unde nu putem concura la numărul de studenți internaționali, dar facem eforturi să înființăm mai multe programe de licență în limbi străine”, a mai completat prorectorul – conf. univ. dr. Florin Brînză.

„Cuza” are doar 15 facultăți și sub 800 de cadre didactice și cercetători, în timp ce „Babeș Bolyai” din Cluj, 21 de facultăți, inclusiv cu specializări tehnice sau artistice, și aproximativ 1.700 cadre didactice

În acest context, având în vedere că UBB din Cluj este peste UAIC, trebuie precizat că universitatea „Cuza” are un număr de doar 15 facultăți și sub 800 de cadre didactice și cercetători, în timp ce „Babeș Bolyai” din Cluj, 21 de facultăți, inclusiv cu specializări tehnice sau artistice, și aproximativ 1.700 cadre didactice. De precizat că, în celebrul top internațional Times Higher Education 2021, UAIC din Iași este în primele 3 ca performanțe din România. Pe domenii, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca apare de 9 ori, Universitatea din București de 6 ori, iar „Alexandru Ioan Cuza” de 4 ori. Astfel, la Arte și științe umaniste, Universitatea „Cuza” este pe locul 500 plus, Afaceri și științe economice pe 601 plus, Științe fizice pe 1.001 plus, iar la Științe sociale pe 601 plus.

TUIAȘI, a doua cea mai bună universitate tehnică din țară, conform clasamentului universitar QS EECA University Rankings 2021

Pe de altă parte, Universitatea Tehnică (TUIAȘI) „Gheorghe Asachi” din Iași se află pe poziția a 2-a la nivel național dintre toate instituțiile de învățământ superior cu profil tehnic în clasamentul QS „Emerging Europe & Central Asia” University Rankings 2021. Totodată, aceasta se clasează pe poziția a 5-a la nivel național în acest clasament și pe poziția 93 dintre toate universitățile luate în calcul în realizarea clasificării. TUIAȘI și-a păstrat o poziție constantă în ultimii ani în acest clasament, cel mai bun loc ocupat fiind 80 în ultimii 2 ani, însă anul acesta poziția este cu atât mai onorantă cu cât numărul de cadre didactice a scăzut față de anii anteriori, în urma mai multor pensionări.

Topul QS EECA University Rankings a apărut pentru prima dată în 2014 și include cele mai bune 400 de universități din zona emergentă a Europei și din Asia Centrală

Prof. univ. dr. ing. Carmen Loghin, prorector responsabil cu activitatea de cercetare, dezvoltare și inovare la TUIAȘI, a explicat că tocmai această situație întărește și mai puternic poziția universității în clasamentele internaționale.

„Este un nou exemplu prin care cercetarea științifică contribuie la creșterea vizibilității universității în clasamentele internaționale. Mai ales în contextul în care în ultimii ani remarcăm o scădere a numărului de cadre didactice, sunt mai multe ieșiri decât intrări în sistem. Dar comunitatea academică este din ce în ce mai conștientă de importanța clasificărilor internaționale, ne desfășurăm activitatea într-o societate globală, iar competitorii noștri nu mai sunt doar universitățile din România. Suntem bucuroși că tinerii noștri colegi și-au asumat de la intrarea în universitate rolul de membri responsabili ai comunității științifice contribuind în mod dinamic la creșterea numărului de publicații, atragerea de fonduri pentru cercetare și, în consecință, la vizibilitatea internațională a TUIAȘI”, a declarat prof. univ. dr. ing. Carmen Loghin.

Cel mai mare procent în evaluarea finală îl are reputația academică, 30 la sută

Pe prima poziție din țară se află Universitatea „Babeș-Bolyai” (UBB) din Cluj-Napoca, pe poziția a 2-a Universitatea din București (UB), pe a 3-a Universitatea Politehnică din București, urmată de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași și de Universitatea Tehnică din Iași. Topul QS EECA University Rankings a apărut pentru prima dată în 2014 și include cele mai bune 400 de universități din zona emergentă a Europei și din Asia Centrală. Clasamentul folosește o metodologie adoptată după clasamentul general QS World University Rankings și ține cont de 10 factori în total, fiecare contribuind într-o anumită proporție la scorul general al instituției. Cel mai mare procent în evaluarea finală îl are reputația academică, 30 la sută, care este măsurată prin două sondaje internaționale în care utilizatorilor din domeniul universitar li se cere să identifice universitățile care sunt percepute ca fiind cele mai bune în domeniile în care se specializează.

Pe locul al doilea este reputația în ochii angajatorilor, cu 20 la sută, raportul număr de studenți/ cadru didactic contează în proporție de 10 la sută, la fel și numărul de lucrări științifice publicate în bazele de date internaționale

Pe locul al doilea este reputația în ochii angajatorilor, cu 20 la sută, raportul număr de studenți/ cadru didactic contează în proporție de 10 la sută, la fel și numărul de lucrări științifice publicate în bazele de date internaționale (reper fiind SCOPUS) raportat la numărul de cadre didactice din universitate. În continuare, gradul de deschidere internațională în contextul colaborării pe proiecte de cercetare este evaluat cu 10 la sută din nota finală, iar în proporție de câte 5 la sută contează prezența în on-line a universității, numărul de cadre didactice care au doctoratul luat și numărul de citări a lucrărilor științifice publicate. În final, evaluarea include în procente de câte 2,5 la sută numărul de cadre didactice și studenți care sunt membri ai comunității internaționale.

Adauga un comentariu