WoW!

Vitamina C versus COVID-19: De ce suplimentarea nu te ajută să te ferești de Coronavirus

Publicat: 25 mart. 2020

După ce au apărut informații conform cărora medicii din China tratează pacienții afectați de Coronavirus cu vitamina C, au început să curgă pe Internet și nenumărate articole (a se citi fake news) despre cum putem aborda cu toții un „tratament intensiv și miraculos” pe bază de acid ascorbic pentru a preveni infectarea cu COVID-19.

Spoiler alert: Vitamina C NU nu îți oferă super puteri împotriva Coronavirusului! Totul a început de la un studiu clinic (1) efectuat la Spitalul Zhongnan din cadrul Universității Wuhan, unde pacienții cu simptome severe au primit doze extrem de concentrate de vitamina C, pe cale intravenoasă.

De ce nu are rost să bei apă cu lămâie sau să iei suplimente de vitamina C pentru prevenție în această perioadă?
În primul rând, pentru că studiul de mai sus nu a ajuns încă la nicio concluzie, ceea ce înseamnă că efectele benefice ale vitaminei C în cazul COVID-19 nu sunt confirmate încă.

Apoi, cantitatea de vitamina C pe care o poți asimila dintr-o limonadă sau din suplimentele alimentare de pe piață nu se va putea compara niciodată cu aceea folosită în studiul clinic (12.000 mg într-o singură doză, administrată de două ori pe zi!). Prin urmare, nici rezultatele nu vor fi similare.

Nu în ultimul rând, studiul explorează posibilitatea de a trata eficient pacienții deja infectați, și nu de a preveni apariția COVID-19 în rândul persoanelor sănătoase.

Țeapa cu vitamina C sau ce se întâmplă atunci când credem într-un „remediu miraculos”

Ideea conform căreia vitamina C are un rol important în prevenția răcelii a pornit în anii ’70, de la un cercetător pe nume Linus Pauling. Acesta a atribuit acidului ascorbic nenumărate beneficii, printre care și prevenirea afecțiunilor cardiace și vinedecarea cancerului (2), supoziții pentru care a fost discreditat ulterior.

Deși Pauling a primit două Premii Nobel pentru munca sa, experții au considerat că acesta a dezvoltat, în timp, o obsesie științifică pentru vitamina C, exagerându-i efectele terapeutice.

În cartea sa, „Vitamina C și răceala”, cercetătorul încuraja oamenii să consume 3.000 mg de vitamina C zilnic, iar el însuși ajunsese să consume 18,000 mg pe zi, cu gândul că astfel va trăi cu 25 sau chiar 35 de ani mai mult (3).

După lansarea cărții sale, un articol din publicația The Bulletin scria în 1971 că vânzările de vitamina C au crescut de zece ori în Oregon, Statele Unite, față de anul precedent (4). Nu numai că oamenii cumpărau cantități uriașe de vitamina C, dar cereau și concentrații mai mari, conform declarațiilor farmaciștilor.

Mitul vitaminei C s-a perpetuat și continua să existe și în prezent, când oamenii se grăbesc să cumpere suplimente și să stoarcă lămâi și portocale încă de la primele semne de răceală.

Totuși, ce efecte poate avea vitamina C în cazul unei răceli sau al unei gripe?

Vitamina C, sau acidul ascorbic, este o vitamină solubilă în apă, responsabilă de multe procese din organismul uman: formarea de colagen, absorbția fierului, neutralizarea radicalilor liberi, menținerea unui sistem imunitar puternic și nu numai (5).

Mai multe studii arată că suplimentarea cu vitamina C pe toată durata anului poate ajuta la ameliorarea ceva mai rapidă a simptomelor de gripă și răceală, atunci când acestea apar. Unele surse spun că, după suplimentarea constantă cu vitamina C, durata răcelii a fost scurtată cu 8% în cazul adulților, respectiv cu 14% în cazul copiilor (6).

Așadar, în mare, vitamina C poate contribui la vindecarea răcelii cu maximum o zi mai devreme decât dacă aceasta nu ar fi suplimentată deloc (7). Cu toate acestea, nu există studii clinice care să demonstreze că acidul ascorbic ajută la prevenirea apariției răcelilor comune, a gripelor sau chiar a Coronavirusului.

Ce efecte adverse poate avea supradozarea cu vitamina C?

Cantitatea zilnică de vitamina C recomandată de specialiști este de 70 mg pe zi, în cazul femeilor, respectiv 90 de mg pe zi, în cazul bărbaților (8). Doza maximă de vitamina C consumată într-o zi nu ar trebui să depășească limita de 2000 mg, cantitate valabilă pentru orice adult (9).

În caz contrar, pot apărea următoarele efecte adverse comune:

  • Dureri sau crampe abdominale;
  • Dureri de cap;
  • Diaree;
  • Greață și/sau vărsături;
  • Insomnii;
  • Complicații pentru persoanele ce suferă de probleme renale (10, 11, 12).

Fiind o vitamină solubilă în apă, vitamina C nu rămâne depozitată în corp, iar excesul este eliminat, în final, prin urină (13). Așadar, efectele secundare ale supradozajului nu sunt dramatice, însă ele pot fi suficient de deranjante atunci când cantitățile sunt depășite cu mult peste limită.

Așadar, ce trebuie să reții?

  1. Maximul de vitamina C de care avem nevoie este o doză zilnică de aproximativ 70-90 de miligrame, doză pe care o putem asimila cu ușurință dintr-o alimentație bogată în fructe și legume.
  2. Suplimentarea cu vitamina C NU ajută în prevenție, ci doar în lupta organismului cu virusul deja existent în corp. Mai exact, mărirea dozei de vitamina C te poate ajuta să scapi de simptomele răcelii cu doar câteva ore, maximum o zi mai devreme decât în mod normal.
  3. Supradozarea cu vitamina C ca metodă de prevenție nu numai că este inutilă, dar poate provoca și efecte adverse, atunci când cantitățile sunt exagerate.

Așadar, mai bine te concentrezi pe realele metode de prevenție: curățarea eficientă a mâinilor și evitarea, pe cât posibil, a contactului cu alte persoane în această perioadă. Nu te panica și totul va fi bine.

sursa



loading...

Adauga un comentariu