Terapii alternative

Activitatea fizică de dimineață, benefică împotriva cancerului

Publicat: 15 oct. 2020
femeie care alearga
Activitatea fizică regulată poate reduce riscul de cancer

Întreruperea ritmului circadian din cauza unei nepotriviri între influențele mediului, cum ar fi expunerea la lumină sau orele de masă, si ceasul nostru intern de 24 de ore este o posibilă cauză de cancer. Stim deja că activitatea fizică regulată poate reduce riscul de cancer și cercetătorii spun că acest efect protector ar putea fi mai benefic atunci când se practică dimineața, în ceea ce privește acest faimos ceas biologic.

Activitatea fizică zilnică reduce riscul de a dezvolta multe boli cronice, inclusiv cancerul. Este, de asemenea, o modalitate de a limita creșterea în greutate, un alt factor de risc pentru cancer. Se recomandă practicarea a cel puțin echivalentul a 30 de minute de miscare pe zi, cea mai importantă fiind regularitatea. O altă cauză potențială a cancerului este întreruperea ritmului circadian sau a ceasului corpului, un ciclu de 24 de ore care reglează aproape toate funcțiile biologice.

Astfel, tulburările acestui ritm pot avea consecințe asupra somnului, precum și asupra metabolismului, funcționării sistemului cardiovascular sau chiar a sistemului imunitar. Cele mai multe studii privind relația dintre tulburările de ritm circadian și riscul de cancer s-au concentrat pe munca de noapte. Acestea sugerează într-adevăr că factori precum expunerea la lumină noaptea sau consumul târziu de alimente pot juca un rol în etiologia cancerului. Cu toate acestea, cercetătorii încă nu știu până în prezent dacă momentul precis al activității fizice poate influența riscul de cancer prin perturbare circadiana.

Exerciții dimineața pentru o mai bună producție de melatonină

Pentru a răspunde la această întrebare, cercetătorii de la Barcelona Institute for Global Health au analizat impactul momentului activității fizice asupra riscului de cancer de sân și de prostată, noteaza Sante Magazine. Ei au emis ipoteza că efectul benefic al activității fizice regulate asupra reducerii riscului de cancer poate fi cel mai mare atunci când aceasta are loc chiar dimineața. Această ipoteză s-a bazat pe rezultatele unui studiu anterior care a arătat că activitatea fizică practicată după-amiaza și seara poate întârzia producția de melatonină, un hormon produs în principal pe timp de noapte și cu proprietăți oncostatice (încetinește dezvoltarea tumorilor).

Studiul publicat în Jurnalul Internațional al Cancerului a inclus 2.795 de participanți, iar cercetătorii au descoperit că efectul benefic al activității fizice regulate asupra riscului de cancer de sân și de prostată a fost mai puternic atunci când au fost practicat dimineața, între 8 și 10 a.m. La bărbați, efectul a fost, de asemenea, puternic pentru activitățile de seară, între orele 19:00 și 23:00. S-a constatat, de asemenea, că efectele diferă în functie de cronotipurile oamenilor, adică preferința de a dormi și de a fi activ la un anumit moment al zilei. Activitatea de dimineață părea astfel deosebit de protectoare pentru cronotipurile târzii, adică persoanele care preferă să fie active seara.

Efectul protector al activității fizice

Cercetătorii nu au reușit să explice în mod clar modul în care activitatea fizică poate influența ritmul circadian, dar sugerează că anumite mecanisme biologice pot fi în spatele acestuia. De exemplu, o schimbare în producția de melatonină și hormoni sexuali sau modul în care nutrienții sunt metabolizați de organism.

„În general, rezultatele acestui studiu indică faptul că momentul din zi pentru practicarea activității fizice este un aspect important care poate potența efectul protector al activității fizice asupra riscului de cancer”, explică prof. Manolis Kogevinas, coordonatorul studiului.

Descoperirea este importantă, deoarece, dacă aceste rezultate sunt confirmate, ar îmbunătăți recomandările în ceea ce privește activitatea fizică pentru prevenirea cancerului. În orice caz, „este clar că toată lumea își poate reduce riscul de cancer făcând activitate fizică moderată timp de cel puțin 150 de minute în fiecare săptămână”, concluzionează cercetătorii.





Adauga un comentariu