Autostrada care încarcă mașinile electrice în timp ce merg i-a lăsat fără cuvinte pe conducătorii auto. Încărcarea mașinilor electrice în timp ce circulă pe drum începe să devină realitate lângă Paris. Un grup de firme din Franța testează un sistem care permite încărcarea mașinilor electrice în mers, prin inducție, fără niciun contact fizic. Iată unde se află șoseaua care îi impresionează pe șoferi!
Autostrada care încarcă mașinile electrice în timp ce merg!
Încărcarea mașinii electrice în timp ce merge pe drum pare un vis pentru orice șofer. Deocamdată este doar o idee, dar se pune în practică la 40 de kilometri sud-vest de Paris, pe autostrada A10. Din septembrie 2025, un grup de firme condus de Vinci Autoroutes testează la Angervilliers un sistem care permite încărcarea mașinilor electrice în mers, prin inducție, fără niciun contact fizic. Porțiunea de drum de 1,5 kilometri are o bandă de asfalt puțin mai închisă la culoare, semn al renovării recente, precizează capital.ro.
Sub stratul de beton, la 10 centimetri adâncime, se află 900 de bobine de cupru care creează un câmp electromagnetic. Acesta trimite curent electric către mașinile dotate cu plăci speciale de recepție. Reprezentanții Vinci Autoroutes au precizat că sistemul poate transfera în siguranță o putere de peste 300 kW instantaneu și o medie de peste 200 kW, conform datelor capital.ro.
Plăcile de recepție au aproximativ 1,3 metri lungime, 80 de centimetri lățime și cântăresc în jur de 40 de kilograme. Ele pot fi montate pe mașinile care există deja și vor putea fi integrate direct în timpul fabricării. Specialiștii precizează că rămâne de văzut dacă această tehnologie se va putea folosi pe scară largă și dacă investiția va fi rentabilă.
Șoferii vor fi verificați prin senzorii din asfalt
Mai multe sisteme de supraveghere în trafic au fost adoptate și în alte țări. Un nou sistem de monitorizare automată a greutății camioanelor a devenit operațional în Bulgaria, prin intermediul senzorilor montați în asfalt. Măsura este implementată prin sistemul național de taxare, dotat cu senzori integrați în carosabil care măsoară greutatea vehiculelor de peste 3,5 tone. Ministrul Dezvoltării Regionale și Lucrărilor Publice, Ivan Ivanov, a explicat că una dintre principalele cauze ale deteriorării rapide a drumurilor din Bulgaria este supraîncărcarea vehiculelor.
Prin sistemul Weigh In Motion (WIM), camioanele sunt cântărite automat, fără a fi oprite în trafic. În situația în care un șofer a făcut o abatere și nu respectă regula privind greutatea camionului, sistemul cu senzori în asfalt generează automat un document probatoriu cu date despre greutate, sarcina pe osie, fotografii și momentul exact al trecerii. Șoferii vor fi notificați prin intermediul furnizorilor de servicii și vor putea achita o taxă compensatorie de 1.200 leva (aproximativ 600 euro). Dacă taxa nu este plătită, se aplică o amendă de 3.000 leva pentru prima abatere și 4.000 leva pentru recidivă. Șoferii pot verifica online, pe site-ul Administrației Naționale de Taxare, eventualele încălcări înregistrate. Plățile pot fi efectuate prin intermediul platformelor online ale furnizorilor de servicii, la ghișeele de la frontieră sau direct la echipele mobile, dotate cu terminale POS, precizează capital.ro.
O veste importantă pentru posesorii de mașini electrice este aceea că mașinile electrice s-ar putea încărca din mers. Pe o autostradă din Franța au fost montate sisteme care trimit curent electric către mașinile dotate cu plăci speciale de recepție. Deocamdată sistemul inovator este în stadiul de testare.