National

Ce regulă trebuie să respecte șoferii de TIR pe autostradă. Legea pe care puțini o cunosc

Publicat: 24 mai 2024
_____ Vizualizări 0 Comentarii
Ce regulă trebuie să respecte șoferii de TIR pe autostradă. Legea pe care puțini o cunosc
Legislația rutieră din România conține o serie de limitări vehiculelor grele.

Mulți conducători auto vor să afle ce regulă trebuie să respecte șoferii de TIR pe autostradă. Vehiculele de mare tonaj au anumite restricții, impuse prin lege, în ceea ce privește accesul și viteza pe anumite drumuri. Iată legea pe care puțini o cunosc.

Ce regulă trebuie să respecte șoferii de TIR pe autostradă

Legislația rutieră din România conține o serie de limitări vehiculelor grele. Astfel de restricții sunt impuse în toate țările europene, dar diferă de la stat la stat. În România, circulația pe autostradă este permisă tuturor tipurilor de vehicule a căror viteză constructivă permite depășirea a 50 km/h. Excepție fac mașinile pe care cursanții învață să conducă și vehiculele care efectuează un transport agabaritic.

„Vehiculele grele, lente sau agabaritice ori cele care se deplasează cu viteză redusă trebuie conduse numai pe banda de lângă acostament sau bordură, dacă în sensul de mers nu este amenajată o bandă destinată acestora” prevede Art. 132 din legea circulației.

O altă limitare impusă vehiculelor grele este cea referitoare la viteza maximă admisă. Astfel, dacă autoturismele, de exemplu, pot rula cu până la 130 km/h pe autostradă, camioanele și vehiculele care au remorcă sunt obligate să circule cu 20 km/h mai încet. Tirurile au voie să efectueze o depășire pe autostradă. Dar nu au dreptul să circule cu mai mult de 100 km/h.

Lege europeană pentru circulația pe drumurile de mare viteză

Restricțiile rutiere pe autostradă diferă de la o țară la alta. De exemplu, în Polonia camioanele nu au dreptul să circule pe anumite benzi de pe autostradă. Potrivit regulament aprobat în 2023, toate vehiculele de peste 3.5 tone și toate ansamblurile cu lungimea de peste 7 m, nu mai au dreptul să efectueze depășiri pe șoselele și autostrăzile din Polonia cu cel mult două benzi pe direcție. De la această regulă fac excepție camioanele care depășesc vehicule de întreținere sau care circulă cu o viteză sub limita de 80 km/h. Dacă autostrada are trei benzi sau mai multe, camioanele vor avea voie să depășească numai pe primele două benzi.

Mulți posesori auto nu știu ce înseamnă nici regula celor 20 de secunde. Aceasta se aplică pe autostradă, în anumite condiții. Regula celor 20 de secunde se aplică pe autostradă pentru toți șoferii din Germania. Dacă la un șofer durează mult mai mult de 20 de secunde pentru a depăși cu o viteză constantă, el trebuie să părăsească banda din mijloc și să se deplaseze la dreapta. În schimb, dacă următoarea devansare durează mai puțin de 20 de secunde, el poate rămâne la mijloc.

Regula celor 20 de secunde pe autostrăzi este o excepție de la cerința de conducere pe dreapta. Legea ajută, mai ales că există camioane după camioane pe banda dreaptă a autostrăzii. În acest fel, nimeni nu trebuie să se streseze și să se strecoare între două camioane, doar pentru a elibera banda din mijloc. Tocmai astfel de schimbări periculoase ale benzii sunt prevenite prin relaxarea cerinței de conducere pe dreapta.

Recent, a fost anunțat faptul că se lucrează la nivel european pentru reguli rutiere mai dure. Cea mai importantă prevedere este că un șofer cu probleme într-o țară nu va mai putea conduce în alte țări din UE. În cazul în care unui șofer i se suspendă dreptul de a conduce pentru că a urcat la volan beat sau drogat, legislația țării respective va fi aplicată la nivel european. Noua legislație ar putea fi adoptată din anul 2025.

Adauga un comentariu