Profesoara Isaura Mertic, de la Liceul Teoretic ”Waldorf” din Iași, a ales să îi învețe pe elevi reușind să îmbine teoria cu practica, iar activitatea acesteia este una inedită. Elevii din această unitate de învățământ sunt impresionați de activitățile practice, dar și de modul interactiv și unic de a acumula informații
Părinții aleg să înscrie copilul la această școală pentru că dascălii se îngrijesc de o dezvoltare armonioasă a copilului.
Educația este un domeniu care împinge dascălii mereu spre cunoaștere, spre noi taine, spre o implicare activă în predare.
Cine este Isaura Mertic și cum reușește să predea copiilor ore practice la Liceul Teoretic ”Waldorf”
Isaura Mertic este profesoară la Liceul Teoretic ”Waldorf” Iași, în anul 2014 primind prima clasă de elevi. Aceasta încearcă în fiecare dimineață să transmită celor 27 de elevi pe lângă lucrurile teoretice, ceva practic, din care aceștia pot extrage mai mult decât doar o simplă informație.
”Încerc, în tot ceea ce fac, să îl leg pe copil de lumea care îl înconjoară și să pornesc în predare de la imagini, de la ceea ce le este lor aproape și cunoscut. Mă folosesc, adesea, de o poveste, de o realitate și de aici încerc să fac lumină în toate. Odată, o elevă mi-a spus că ea nu iubește matematica și când urmează să avem matematică îi este teamă. I-am povestit atunci că nu trebuie să simtă asta. I-am arătat că noi, oamenii, suntem «matematică», felul în care suntem gândiți ca trup e matematică și atunci am văzut-o mai luminoasă și făcând pace cu numerele”, a menționat Isaura Mertic.
Elevii sunt atrași mult de natura care îi înconjoară, dar și de activitățile care pot fi făcute în grup.
”Copiii mei îndrăgesc cel mai mult activitățile de joc și drumețiile în natură. Zilele trecute am fost în pădure, după ore. I-am dus să se bucure de pâlcurile de viorele și a fost ziua în care i-am învățat despre «măsurarea timpului». Le povestisem la oră că în vremurile îndepărtate, când ceasurile nu existau, oamenii se orientau după soare pentru a ști care este momentul din zi, iar uneori puneau un băț în pământ și se ghidau după umbra acestuia. Deodată i-am văzut adunați pe o potecă, desenând un ceas și înfingând un băț în mijlocul său, dorind să știe cât e ceasul”, a precizat Isaura Mertic.
Pasiunea și implicarea cu trup și suflet în activitatea didactică face ca fiecare oră să fie deosebită, iar elevii primesc o lecție de viață pe care nu o pot uita atât de ușor.
De ce mulți profesori din sistemul tradițional de învățământ ajung să se plafoneze
Profesorii încearcă să respecte programul, planificările și apare treptat o tensiune care duce la o rutină. Profesoara Isaura Mertic a spus reporterilor de la BZI care sunt cele mai mari lacune în învățământul românesc.
”Din păcate, fără să își dorească în mod conștient, colegii mei din învățământul tradițional intră chiar ei într-o competiție și nu doar copiii sunt conduși spre asta. Apare aici tensiunea ritmului de învățare, a cantității informaționale și a nivelului la care se lucrează. Cum mai poți crea, cum îți mai poți lua copiii în suflet și când să le faci loc și lor să creeze și să arate ce pot crea și ei? Se lucrează mult la nivel de cap, voința și simțirea având doar rol secundar sau unul foarte diminuat”, a menționat Isaura Mertic.
Se pare că cea mai accentuată problemă este legată de antrenarea doar a părții intelectuale, nu și a celei sufletești, care reprezintă de fapt un tot întreg. Dascălii trebuie să ajungă la metode din ce în ce mai performante pentru a atrage atenția la nevoile reale ale copiilor.
”Cum va ști el să și facă, dacă el va învăța doar ca să știe? Nu este o muncă ușoară, dar dascălul poate ajunge la inima elevului prin crearea propriei rețete de succes”, a precizat Isaura Mertic
Felul în care se pregătește un dascăl ”Waldorf” e unic pentru fiecare, iar acesta este un lucru inedit al acestei pedagogii. În această unitate de învățământ profesorii încearcă să crească profesional de la o zi la alta. Un lucru care a funcționat la o clasă, pentru un anumit coleg sau pentru o anumită promoție, nu va fi eficient neapărat și în alte situații. De aceea, profesorii reușesc să iasă din tiparele prestabilite pentru a evidenția adevăratele nevoi, dar și de a găsi cele mai potrivite soluții.
Ce atitudine au părinții față de acest mod de predare
Educația de la Liceul Teoretic ”Waldorf” este deosebită, iar părinții care au ales să își înscrie copilul la această unitate de învățământ au alte principii de viață și alt tip de înțelegere pentru copilul ce le stă înainte.
”Sunt oameni informați, care știu de ce aleg acest sistem și care sunt în căutarea unei dezvoltări armonioase a propriului copil. Ei nu caută performanța școlară și nici competiția. Ei înțeleg că aici copilul lor va fi apreciat pentru ceea ce are el mai bun și va fi îndrumat să fie ce poate el mai bine să fie”, a menționat Isaura Mertic.
Educația este un domeniu care impinge dascălii mereu spre cunoaștere, spre noi taine, spre o implicare activă de predare. Elevii din această unitate de învățământ sunt impresionați de activitățile practice, dar și de modul interactiv și unic prin care dascălii au ales să îi învețe pe elevi.