Titlurile zilei

Cel mai blestemat drum din județ. Șoseaua Iași – Vaslui a înghițit milioane de euro din bani europeni și a crăpat instantaneu. Imaginile unui coșmar rutier pe zeci de kilometri – GALERIE FOTO

Publicat: 21 mai 2021
Drumul județean DJ 248 Iași – Vaslui a ajuns să fie plin de gropi
Șoseaua Iași – Vaslui a devenit unul din cele mai blestemate drumuri din județ. Proiectul făcut cu fonduri europene în urmă cu circa 7 ani a cedat, însă drumul nu poate fi refăcut din cauza unui litigiu aflat în instanță între constructor și Consiliul Județean Iași

Un drum din județul Iași realizat în urmă cu câțiva ani din fonduri europene a ajuns să arate jalnic. Șoseaua DJ 248 Iași – Vaslui, reabilitată complet pe o distanță de circa 37 de kilometri, a început să cedeze pe mai multe porțiuni. Drumul județean pleacă de la ieșirea din municipiul Iași, trece prin comunele Miroslava, Ciurea, Mogoșești- Iași, Grajduri și Scânteia (județul Iași) și Rebricea și Vulturești (județul Vaslui). Valoarea proiectului a fost, inițial, de 70 de milioane de lei (14.3 milioane de euro), din care 51 de milioane de lei (10.4 milioane de euro) finanțare nerambursabilă prin Programul Operațional Regional 2007-2013.

După mai multe licitații ratate, proiectul a fost atribuit firmei Transmir SRL Murgeni din Vaslui pentru 38,5 milioane de lei (7,8 milioane de euro). Doar că lucrarea a ajuns din nou să fie disputată în instanță, după ce Consiliul Județean Iași nu a vrut să dea garanția de bună execuție constructorului. Între timp, mii de șoferi și localnici aflați pe traseul DJ 248 își blestemă zilele și așteaptă ca autoritățile județene să refacă porțiunea de drum.

Blestem rutier pentru mii de oameni din Iași și Vaslui

Gropile apărute în șosea au ajuns să dea bătăi de cap atât șoferilor care o tranzitează, cât și locuitorilor din comunele respective. De altfel, oamenii arată că problemele nu sunt de ieri, de azi, ci destul de vechi.

„E făcut drumul de câțiva ani, dar e din ce în ce mai prost. După fiecare iarnă apar gropi, care devin din ce în ce mai mari. Măcar mașinile mai reduc viteza, asta fiind singura parte bună de pe tot drumul acesta”, a spus un localnic din zona Dumbrava, comuna Ciurea.

Cele mai grave probleme sunt cele din zona pădurii de la Bordea, comuna Grajduri. Denivelări, gropi adânci de zeci de centimetri și porțiuni lipsă de asfalt, toate acestea întregesc un scenariu sumbru pentru localnici.

„Dezastrul este la el acasă. Sunt gropi la tot pasul, iar un accident se poate întâmpla oricând. Doar știți ce probleme sunt iarna aici, chiar și cu mașinile de mare tonaj”, a mai spus un alt ieșean din zona respectivă.

Constructorul a dat CJ Iași în judecată

Reprezentanții Transmir SRL Murgeni au arătat că nu au făcut decât să respecte proiectul. Emil Savin, administratorul firmei, a menționat că a fost comandată chiar o expertiză care a demonstrat acest lucru. Acesta a susținut că drumul nu a fost făcut la o capacitate portantă pentru traficul actual și astfel a început să cedeze.

„A fost făcută o expertiză pe acel drum și din care a reieșit că proiectul a fost executat după cum a fost specificat în documentație. Noi nu avem nicio vină, am făcut exact după cum a fost proiectat. Șoseaua nu a fost proiectată pentru traficul de acum, ci după cum era la vremea respectivă, mai redus. Ne-au oprit garanția pentru această lucrare și așa am ajuns la proces. O să ne dea garația pentru că nu avem noi nicio vină. Recepția a fost făcută cu obiecțiuni și ne-au oprit nouă circa 500 de mii de lei”, a precizat Emil Savin, administratorul Transmir SRL Murgeni.

Proiect făcut pentru traficul din urmă cu un deceniu

Firma din Vaslui a arătat că șoseaua a fost proiectată pentru un trafic mult mai redus, ceea ce a făcut ca lucrarea să cedeze cu timpul. În plus, fostele conduceri ale CJ Iași ar fi avizat greșit schema de proiectare pentru tronsonul din județ.

„Lucrarea are cam 6-7 ani de când a fost finalizată. Expertiza a arătat că lucrarea a fost făcută conform proiectului, iar noi nu avem nicio vină. Capacitatea portantă trebuia să fie mai mare, în loc de un strat de balast mai mare de 10, cât a fost realizat. Trebuia făcut măcar la un strat de 15. Unde am făcut, în unele locuri, de exemplu, în județul Vaslui, nu au fost probleme. În Iași am pus asfalt peste asfaltul lor, după cum a cerut proiectantul. Pe zona Vaslui s-a făcut o lucrare care a rezistat. Pe Iași, s-a mers la stratul de asfalt de jos și s-a cerut să punem peste. Astfel, a cedat „, a mai spus Emil Savin, administratorul Transmir SRL Murgeni.

Drumul DJ 248 Iași – Vaslui va fi întreținut până la noi ordine

Șoseaua nu a ajuns încă în gestionarea Direcției Județene de Administrare a Drumurilor și Podurilor (DJADP). Direcția subordonată CJ Iași a lucrat doar cu permisiunea forului județean pe șoseaua aflată în continuare în litigiu.

„Probabil vom intra pe lucrări de întreținere curentă și periodică acolo. Eu am solicitat în scris accesul de a intra pe acest drum pentru că toate condițiile minime de circulație trebuie îndeplinite. Nu îl poți lăsa așa până se rezolvă acel litigiu. Anul trecut am refăcut semnalizarea, marcajele, dar am făcut și reparații. Anul acesta vom intra din nou cu reparații, parapet, semnalizare și îl vom ține așa. Este o problemă pe care o va lămuri instanța pe acel drum „, a menționat Ciprian Ovidiu Ciucan, directorul DJADP Iași.

Bătaie de joc pe bani europeni cu drumul Iași – Vaslui

Lucrările de reabilitare și modernizare a DJ 248 Iasi – Vaslui au fost scoase în toamna lui 2011 la licitație, după ce în același an CJ a reziliat contractul încheiat cu firma portugheză Jaop Sociedad de Empreitadas SA. Aceasta câștigase licitația organizată inițial în 2010 însă a abandonat inexplicabil lucrările. Din a treia încercare proiectul a ajuns la firma din Murgeni, lucrarea fiind gata în 2014. Cu toate acestea, la scurt timp au apărut problemele pe traseu, iar de atunci situația nu s-a mai remediat. Constructorul a refăcut șoseaua pe cheltuiala proprie, cât lucrarea s-a aflat în garanție. Lucrurile s-au precipitat însă, iar procesul aflat pe rolul Tribunalului Iași a complicat și mai mult lucrurile.





Comentarii
  • De ce va mirati ? Sa vedeti unul nou in constructie de zece ori mai prost la intrarea in Breazu unde dupa ce au decopertat asfalul vechi au pus in straturi pamant negru prospat decopertat din alte locuri cu vegetatie carate de camioanele lui Chirtea in loc de pamant galben si moloz din santier in loc de piatra concasata. Oare chiar nu a vazut nimeni ? Nu cei care trebuia sa il controleze pe constructor, cei ce lucreaza in justitie si mergeau spre domiciliu in Breazu, Rediu.
    Este o tara trista in care totul se naruie in urma…

  • Pe langa golaniile facute la lucrare nici sosea normala nu mai este !, zilnic alearga pe ea cu viteza cu mult peste cea legala sute de tiruri , camioane si basculante grele de alea cu bena lunga in ambele sensuri ! majoritatea stiu ca se depaseste cu mult tonajul autorizat ! asa ca nu va mirati de urmarile , distrugerile facute de mastodontii care nu respecta tonajul si circula cu 100 kmh si prin localitati !

  • Statul paralel decide cine se ocupa de executia acestor investitii. Acelasi stat paralel decide forma laxa a contractelor care le permite constructorilor, in fapt, firme acoperite, sa incaseze bani pe straturi de pamant vegetal cu asfalt. In timpul asta tu mesteci marote pe fentele dupa care te trimite propaganda.

  • Manager de proiect Tanse scatiu Marius de la CJ, Mai are astfel de realizari, centru expozitional, transagropolis….

  • Manager de proiect Tanse scatiu Marius de la CJ, Mai are astfel de realizari, centru expozitional, transagropolis…. secondat de pastravanca

Adauga un comentariu