Toamna aceasta se anunță una crucială pentru sectorul ieșean al autostrăzii A8 Tg. Mureș – Ungheni. În următoarele luni, autoritățile așteaptă deschiderea ofertelor pentru mai multe tronsoane, stabilirea câștigătorilor și clarificarea finanțării, într-un context tensionat de contestații juridice și planuri de investiții strategice.
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a anunțat termene clare pentru deschiderea ofertelor pe sectorul Lețcani – Ungheni:
- 15 septembrie – segmentul Golăiești – Vamă;
- 15 octombrie – segmentul Lețcani – Iași;
- 20 octombrie – segmentul Iași – Golăiești.
În același timp, evaluarea ofertelor pe segmentele Târgu Frumos – Lețcani și Moțca – Tg. Frumos urmează să fie finalizată pe 24, respectiv 29 septembrie, ceea ce ar putea duce la desemnarea primilor câștigători ai licitațiilor.
Contestații și dispute juridice
Recent, o firmă interesată de tronsonul Golăiești – Vamă a depus o contestație la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), contestând clarificările publicate de CNIR privind cerințele tehnice și profesionale pentru ofertanți și subcontractanți. Potrivit contestației, răspunsurile CNIR ar fi fost contradictorii și insuficient de clare, ceea ce ar genera ambiguități în interpretarea criteriilor de calificare.
La rândul său, o altă companie a intervenit în favoarea CNIR, cerând respingerea contestației și subliniind că autoritatea contractantă nu este obligată să modifice criteriile stabilite în documentația de atribuire. CNSC urmează să se pronunțe în săptămânile următoare, ceea ce ar putea prelungi termenele pentru deschiderea ofertelor.
Pe lângă aspectele administrative, toamna aceasta va fi decisivă și pentru finanțarea sectorului ieșean al A8. Guvernul a propus folosirea fondurilor din mecanismul european „SAFE”, destinat industriei de apărare și mobilității militare, pentru întreg tronsonul Moțca – podul de la Ungheni. În prezent, podul de la Ungheni beneficiază deja de o linie de finanțare dedicată mobilității militare.
De asemenea, Guvernul propune includerea în program și a sectorului Pașcani – Siret, prin Suceava, pentru a dezvolta coridoare de transport cu dublă utilizare, civilă și militară. Investițiile sunt justificate și de rolul logistic al acestor autostrăzi în sprijinul Ucrainei și în securitatea flancului estic al UE și NATO.
A8 se va face cel mult pana la Tg Neamt. Nu va trece muntii.
Dacă se leagă Iașul de Pașcani, Moțca și Tg. Neamț cu autostradă este mare lucru. În primul rând scăpăm de coada de la Podul Iloaiei, această dovadă de incompetență a lui Alexe.
Cine crede ca merge la Budai sau Pietrisu pe A8 se insala. Iesirile de pe autostrada sunt scumpe pt ca se fac la nivel diferit. Evident numarul acestora este redus. Din cate stiu, intre Rediu si Pascani sunt numai 3 intrari/iesiri : Letcani, Podu Iloaiei, Tg. Frumos.