Prima pagină » Economic Local » Documentul obligatoriu pentru cei care vor să achiziționeze un apartament în Iași și vor să nu piardă avansul. Consultant financiar: „Recomandarea mea ar fi să nu te grăbești să plătești integral”
Documentul obligatoriu pentru cei care vor să achiziționeze un apartament în Iași și vor să nu piardă avansul. Consultant financiar: „Recomandarea mea ar fi să nu te grăbești să plătești integral”

Documentul obligatoriu pentru cei care vor să achiziționeze un apartament în Iași și vor să nu piardă avansul. Consultant financiar: „Recomandarea mea ar fi să nu te grăbești să plătești integral”

01 dec. 2025, 02:00,
Raluca COSTIN în Economic Local

Specialiștii din domeniul financiar le recomandă celor care vor să achiziționeze apartamente sau case în Iași să fie atenți la documentele pe care le semnează. În caz contrar, riscă să rămână fără bani.

Diana Voiniciuc, consultant financiar, le explică persoanelor care vor să achiziționeze o locuință pașii pe care trebuie să-i urmeze pentru a fi siguri de achiziția făcută.

„Oamenii nu înțeleg că depinde foarte mult răspunsul de informațiile pe care mi le oferă. Ca să pot să ajut efectiv, ar trebui să cunosc, în primul rând, cât mai multe detalii despre situația financiară a familiei, cum arată gradul de îndatorare; depinde dacă mai ai și alte rate, care trebuie luate în calcul. Am foarte mulți clienți care vor să colaboreze cu un specialist, un broker, atunci când vor să achiziționeze o locuință, pentru că au fost multe probleme, situații, în momentul în care au achiziționat o locuință. Au dat un avans și l-au pierdut din diverse motive, pentru că nu au știut să se protejeze la antecontract. Când te-ai decis că vrei să fii proprietar, sunt mai multe etape prin care trebuie să trecem. În primul rând, etapa în care trebuie să îți faci un buget. În funcție de finanțele familiei, trebuie să înțelegi range-ul de preț în care te încadrezi ca și client. Dacă tu ai un venit mic, nu poți să faci un credit de 100.000 de euro dacă tu ai un venit de 3.000 de lei. Noi, românii, avem acest simț foarte dezvoltat al proprietății și ne dorim să fim proprietari, însă anumiți clienți nu sunt conștienți că nu își permit anumite imobile. Eu nu încurajez un grad mare de îndatorare, și clienții să înțeleagă care este bugetul lor”, explică Diana Voiniciuc, consultant financiar din Iași.

Diana Voiniciuc: „De cele mai multe ori, clienții semnează un antecontract”

Specialistul explică faptul că este foarte important avansul plătit pentru achiziția locuinței.

„Ți-ai stabilit bugetul, știi la cât te încadrezi; următorul pas este partea în care mergi la vizionare, cauți efectiv imobilul. Să spunem că ai găsit top 3-5 variante. În momentul în care te-ai decis asupra unui apartament sau casă, de cele mai multe ori, clienții semnează un antecontract. Nu este obligatoriu, pentru că la bancă se poate merge și pe declarație de preț sau se poate semna contract de vânzare la notariat. Însă, este recomandată semnarea unui antecontract pentru a bloca imobilul și a seta câteva clauze. De exemplu, dacă vânzătorul se răzgândește, nu mai vrea să vândă, să-i înapoieze avansul plus anumite daune morale pentru că s-a răzgândit și viceversa, este o clauză în oglindă. Dacă ar fi din ipostaza de client, de cumpărător, le ofer câteva sfaturi. În primul rând, legat de avans. Dacă este prima achiziție, avansul minim este de 15% din valoarea imobilului. Dacă ai deja în proprietate un imobil, avansul este de 25%. Dacă ai avut și nu mai deții, la momentul noii achiziții, cea de-a doua, unele bănci îți vor cere 25%, dar sunt și bănci care te acceptă pentru 15%” , mai spune Diana Voiniciuc.

Piața imobiliară din Iași s-a stabilizat în această perioadă.

Un document îi poate salva pe viitorii proprietari de locuințe din Iași

Un document obligatoriu îi poate ajuta pe cei care achiziționează o locuință nouă.

„Dacă ai avansul, persoana care vinde vrea să îl plătești integral. Poate face ceva cu banii respectivi. Recomandarea mea ar fi să nu te grăbești să faci asta, să plătești integral avansul. Pentru început, plătești o sumă rezonabilă, de exemplu 3.000 de euro, iar diferența să fie plătită fie eșalonat, în tranșe, fie în momentul semnării contractului de vânzare-cumpărare la notar, pentru că, oricum, atunci se va atașa la dosar, la bancă, dovada de plată. Dau acest sfat pentru că, dacă intervin foarte multe probleme în proces, s-a răzgândit proprietarul, actele imobilului nu sunt în regulă, atunci nu poate să îți înapoieze într-o perioadă scurtă de timp o sumă mare. Dacă i-ai dat 40.000 de euro, poate i-a cheltuit și nu are de unde să-i înapoieze repede. Apoi, pentru acest avans, dacă va exista o clauză prin care să ți-i înapoieze, atunci să setezi un deadline în termen de 30 de zile, de exemplu. S-ar putea să aveți surprize, în această direcție, dacă nu setați acest deadline. Unele persoane au rămas fără avans pentru că nu au negociat clauzele. Legat de termen, îi îndemn călduros pe clienți să nu fie atât de optimiști. În această toamnă, un credit s-a aprobat cam în 4-5 săptămâni. Recomandarea mea ar fi: dacă cumpărați un imobil într-un bloc vechi, proprietarul care poate nu are toate actele, nu a știut cum este certificatul energetic, obligatoriu de doi ani, și alta să cumperi de la o firmă cu toate actele. Nu este cu rea intenție, ci trebuie să fie un termen setat cât mai realist: 60 de zile, cu posibilitate de prelungire, dacă ambele părți sunt de acord, printr-un act adițional. Asta, într-un caz standard, pentru persoane angajate. Dacă vorbim despre persoane cu venituri din străinătate, care au firme, PFA, II, e foarte important să luăm un termen mult mai mare, pentru că și documentația este mai complexă; se cer mai multe date pentru a verifica veniturile. Și s-ar putea să dureze doar două luni verificarea documentelor. Cel mai important lucru pe care l-aș menționa: clauza de refuz bancar. În cazul în care trei instituții financiar-bancare refuză să acorde creditul, să-i restituie înapoi cumpărătorului avansul”, mai explică Diana Voiniciuc.

În acest an, creșterea TVA în imobiliare a generat panică în rândul clienților. Pentru a fi siguri că nu pierd avansul sau sume mai mari, clienții trebuie să semneze anumite documente la notar, potrivit specialiștilor.

Donație lunară
Donează lunar pentru susținerea jurnalismului de calitate

Donație singulară
Donează o singură dată pentru susținerea jurnalismului de calitate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
09 decembrie 2025
09 decembrie 2025