Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) pune la dispoziția asiguraților două posibilități de a obține aceste informații. Românii au posibilitatea de a cere o adeverință privind stagiul de cotizare.
De asemenea, există posibilitatea de a crea un cont online personal. Prin intermediul acestuia se pot accesa toate informațiile privind vechimea în muncă, dar și veniturile și perioadele lucrate.
Oamenii nu au nevoie de adeverințe de la angajatori pentru a depune dosarul de pensie
De la intrarea în vigoare a Legii nr.19/2000 în anul 2001, care vizează sistemul public de pensii, toate stagiile de cotizare sunt centralizate și gestionate într-un sistem informatic. Acesta este administrat de Casa Națională de Pensii.
Directorul executiv al Casei de Pensii a Municipiului București, Cristiana Dumitrescu a declarat că bazele de date instituționale preiau toate datele necesare pentru stabilirea drepturilor de pensie, potrivit Digi24.
De asemenea, persoanele care depun dosarul de pensie nu sunt nevoite să ceară angajatorilor adeverințe.
În ce situații trebuie solicitate adeverințele de la foștii angajatori
Singurele situații în care oamenii au nevoie de adeverințe de la foștii angajatori sunt pentru perioadele lucrate înainte ca Legea să intre în vigoare, respectiv înainte de anul 2001. Însă, acest lucru este valabil dacă veniturile realizate nu au fost menționate în carnetul de muncă.
O altă situație în care românii au nevoie de adeverințe de la foștii angajatori, este cea în care, tot înainte de 2001, au existat venituri suplimentare, dar care nu se regăsesc în carnetul de muncă.
Care sunt variantele de a verifica vechimea în muncă
Pentru a verifica stagiul de cotizare, românii au posibilitatea de a solicita o adeverință la Casa de Pensii. Prin intermediul documentului, românii pot verifica vechimea în muncă. Acesta se poate solicita la casa teritorială de pensii de care persoana interesată aparține.
De asemenea, există posibilitatea creării unui cont pe platforma Casei Naționale de Pensii Publice. Pentru validarea datelor, oamenii pot completa online un formular, e care ulterior trebuie să îl tipărească și să îl depună împreună cu o copie a actului de identitate la orice casa teritorială de pensii.
Există posibilitatea de creare a contului fără deplasare la Casa de Pensii, însă, în acest caz, este necesară o semnătură electronică.