Titlurile zilei

Efectul isteriei parcărilor din Iași! Peste 1 milion de euro, ca să ai un loc în fața blocului. Bătaia este pe viață și pe moarte

Publicat: 07 mart. 2020

Anul trecut, Primăria Iași a încasat din parcări peste 1 milion de euro. Procentul cel mai mare este dat de parcările de reședință din cartierele ieșene. Interesul pentru un loc de parcare este maxim. În 2017, ieșenii care locuiau la bloc au plătit 300.000 de euro, ajungându-se anul trecut la 700.000 de euro. „Serviciul Administrare Parcări a organizat 185 de licitații în anul 2019 pentru închirierea a 1.300 de locuri de parcare. În urma licitațiilor organizate au fost adjudecate 1.019 locuri de parcare. În anul 2019 au fost scoase la licitație 21 de parcări de reședință nou-amenajate, cu o capacitate de 536 de locuri”, spun reprezentanții primăriei

Într-un oraș sufocat de numărul mare de mașini, locul de parcare asigurat poate fi considerat un moft. Cu toate eforturile Primăriei, numărul locurilor de parcare nu este niciodată suficient. În ultimii ani s-a încercat rezolvarea locurilor de parcare de reședință, care sunt scoase periodic la licitație. Între timp, încasările municipalității au crescut vertiginos. În ceea ce privește parcările de reședință, în număr de aproape 8.000, au generat venituri de aproape două ori mai mari în 2019, față de 2017, când s-a încasat suma de 1.709.521 lei. Astfel, anult trecut, proprietarii de apartamente au plătit 3.474,897 lei, peste 700.000 de euro.

Bătaie pe locuri

Anul trecut s-au scos la licitație 1.300 de locuri de parcare.

„Serviciul Administrare Parcări a organizat 185 de licitații în anul 2019 pentru închirierea a 1.300 locuri de parcare. În urma licitațiilor organizate au fost adjudecate 1.019 locuri de parcare. În anul 2019 au fost scoase la licitație 21 de parcări de reședință nou- amenajate cu o capacitate de 536 de locuri (Aleea Mircea cel Bătrân nr.20, str. Al. O. Teodoreanu nr.4, bd. Poitiers nr.31, șos. Nicolina nr.76, șos. Nicolina nr. 84, str. Decebal nr. 38, str. Tăietoarei nr. 27, stradela Cetățuia nr.4, str. Tăietoarei nr.16, iar 6 parcări existente au fost extinse cu 139 de locuri de parcare (str. Amurgului nr. 3, șos. Națională nr.46 A, bd. Dacia nr.5, str. Anastasie Panu, nr. 50”, au transmis reprezentanții primăriei.

Comparația cu 2018

În 2018, încasările din parcările de reședință au fost mai mici, ajungând la nivelul sumei de 2.558.086 lei. În ceea ce privește locurile de parcare destinate persoanelor juridice, anul trecut s-a încasat suma de 1.124.531 lei, nivelul fiind apropiat de cel din 2018. Încasările sunt asemănătoare și în cazul celor nouă parcări publice cu plată din oraș, unele fiind dotate și cu parcometre. Anul trecut s-a încasat suma de 975.881 lei, față de anul anterior când s-au înregistrat venituri de 738.088 lei. Ca element de noutate, recent, ora de staționare în parcările publice costă 5 lei, față de 2 lei cât costa în trecut. În 2019, din toate cele trei tipuri de parcări, Primăria a încasat 5.575.309 lei, adică 1.161.000 euro.

Ce promit în acest an

Reprezentanții Primăriei promit că în acest an vor extinde parcările din oraș, pe str. Mușatini, str. Luca Arbore, str. Neptun, str. Islaz, str. Libertății, șos. Nicolina și șos. Moara de Foc. Totodată, edilii vor să concesioneze și esplanada din fața UMF, cu o suprafață de 5.279 metri pătrați, în vederea construirii unei parcări subterane. Procedura a fost organizată de două ori, dar investitorii interesați nu au mai depus oferte. Conform unui raport de evaluare, s-a stabilit o redevență anuală de 182.655 euro, durata contractului fiind de 25 de ani. La final de contract, Primăria ar urma să încaseze cel puțin 4,5 milioane de euro. Terenul poate fi folosit de investitori doar pentru construirea unei parcări subterane, cu o capacitate maximă de 500 de locuri. În acest context, câștigătorul licitației va construi parcarea din fonduri proprii, urmând să recupereze banii din exploatarea obiectivului. Cel mai probabil, condițiile din caietul de sarcini vor fi modificate. Firmele interesate vor să nu plătească redevență pe perioada lucrărilor, iar Primăria să închidă o stradă din apropiere care să deservească utilajele folosite pentru organizarea de șantier.





Comentarii
  • Asta a vrut Chirica. Sa creasca fondurile Primariei, prin scumpirea locurilor, deci cu alte cuvinte sa ia bani pe nimic facut. Daca bani s-ar duce pe extindere de parcari noi, pe pasaje pietonale, pe largirea de strazi, am intelege. Dar ei isi cresc veniturile proprii si fac din asta o clientela personala.

  • Penibil! Amenajarea parcarilor de resedinta si a parcarilor publice cu autotaxare ar aduce venituri care eventual sa fie utilizate pentru imbunatatirea infrastructurii rutiere. Dar asta daca se amenajeaza tot disponibilil din oras. Nu in ritmul de melc de acum. Orasul Iasi arata ca un bazar! In tarile civilizate parcarea pe lateralul strazii este permisa intre 8 si 20, in rest se face curat. Este o gluma ce se intampla acum, cand masina de curatenie ocoleste masinile parcate!

  • Daca ar face cu creier parcarile pt oamenii din oras, ar imbogati municipiul acesta! dar primeaza insa interesul combinatiilor si a buzunarelor! Ar trebui avut in primul rand in vedere oamenii care au domiciliu in municipiu, care muncesc in acest oras, care platesc taxe si impozite acestui oras. E penibil ce face primarul! Se ocupa de orice kkaturi, numai de ce trebuie nu.

Adauga un comentariu