Escrocheria care imită vocile celor dragi face tot mai multe victime. Hackerii folosesc Inteligența Artificială și trimit mesaje false ca SMS sau pe WhatsApp, în care infractorii se dau drept rudele victimelor, făcând fraudele mult mai credibile. Iată metoda prin care cetățenii rămân fără bani.
Escrocheria care imită vocile celor dragi!
Una dintre cele mai recente înșelătorii implică folosirea de către escroci a tehnologiei AI de imitare a vocii, care face ca fraudele să pară și mai reale. Concret, hakerii pot crea mesaje vocale, prin care imită vocea unui copil sau a unui membru apropiat al familiei, iar victimele cad în capcană foarte ușor. Mesajul vine de la un număr necunoscut care pretinde a fi o rudă apropiată și este trimis ca SMS sau pe WhatsApp.
,,Bună, mama, am încercat să te sun, dar microfonul meu nu mai merge. Salvează acest număr și răspunde-mi când poți, te rog. Sunt foarte stresat!”, începe de obicei înșelătoria.
Escrocii susțin că au pierdut accesul la telefon sau că au avut probleme de cont bancar și nu pot accesa banii. Infractorii care se dau drept rudele victimei încep să solicite bani imediat, pretinzând că nu pot plăti diverse facturi sau nevoi urgente. Cea mai folosită tactică este ca infractorii să ceară transferuri rapide de bani. Escrocii pot folosi AI pentru a crea mesaje vocale credibile, ceea ce face ca victimele să fie și mai vulnerabile.
Înșelătoriille care fac tot mai multe victime
- înșelătorie cu livrare falsă (51%)
- achiziționare înșelătoare (40%)
- înșelătorie pe piața online (38%)
- înșelătorie WhatsApp (37%)
- înșelătorie de investiții (32%)
- escrocherie cu plăți în avans (32%)
- înșelătorie cu bilete (30%)
- escrocherie la parcare (30%)
- înșelătorie romantică (30%)
Românii sunt avertizați să fie mai atenți și precauți în 2025 deoarece escrocii recurg la metode inedite de înșelătorie. O altă metodă de înșelătorie la telefon este cea numită FakeCall. Hackerii redirecționează apelurile telefonice către instituții bancare direct către infractorii cibernetici, lăsând victimele fără bani și fără să știe ce se întâmplă. Prin mecanismul FakeCall, atacatorii obțin acces la informații financiare sensibile și pot manipula utilizatorii pentru a le extrage datele bancare. FakeCall poate intercepta și redirecționa apelurile efectuate către numerele băncilor, astfel încât victima ajunge să comunice, în realitate, cu hackeri. Pentru a evita riscul infectării relefonului cu FakeCall, este esențial ca persoana să instaleze aplicații doar din surse sigure, precum Google Play. Deși și în Play Store se pot strecura aplicații periculoase, acestea sunt de regulă detectate și eliminate prin sistemul Google Play Protect.
Recent, a apărut o escrocherie care se bazează pe tehnologiile AI. Hackerii pot crea mesaje vocale, prin care imită vocea unui membru apropiat al familiei, iar victimele cad în capcană foarte ușor.
Eu de obicei le inchid tel in nas la neamuri. Am scapat de inselatoria asta.