International

Există viață în norii planetei Venus?

Publicat: 14 sept. 2020
_____ Vizualizări 0 Comentarii
Există viață în norii planetei Venus
Lucrare Venus este concepută ca o lume infernală, un candidat puțin probabil să găzduiască viața

Este o posibilitate extraordinară – ideea că organismele vii plutesc în norii Planetei Venus. Dar asta este ceea ce astronomii iau în considerare acum după ce au detectat un gaz în atmosferă pe care nu-l pot explica.

Acel gaz este fosfina – o moleculă formată dintr-un atom de fosfor și trei atomi de hidrogen. Pe Pământ, fosfina este asociată cu viața, cu microbii care trăiesc în intestinele animalelor, cum ar fi pinguinii, sau în medii sărace în oxigen, cum ar fi mlaștinile.

Există viață în norii planetei Venus?

Cu siguranță, îl puteți realiza industrial, dar nu există fabrici pe Venus; și cu siguranță nu există pinguini. Deci, de ce este acest gaz acolo, la 50 km de suprafața planetei? Prof. Jane Greaves, de la Universitatea Cardiff, Marea Britanie și colegii săi pun această întrebare.

Au publicat o lucrare în revista Nature Astronomy care detaliază observațiile lor asupra fosfinei la Venus, precum și investigațiile pe care le-au făcut pentru a încerca să arate că această moleculă ar putea avea o origine naturală, non-biologică. Însă, pentru moment, sunt înnebuniți – așa cum spun programul BBC Sky At Night, care a vorbit pe larg cu echipa. Puteți vedea emisiunea la BBC Four în această seară (luni) la 22:30 BST .

Având în vedere tot ce știm despre Venus și condițiile care există acolo, nimeni nu a fost încă capabil să descrie o cale abiotică către fosfină, nu în cantitățile care au fost detectate. Aceasta înseamnă că o sursă de viață merită luată în considerare.

„De-a lungul întregii mele cariere am fost interesat de căutarea vieții în altă parte a Universului, așa că sunt pur și simplu uluit că acest lucru este chiar posibil”, a spus prof. Greaves. „Dar, da, încurajăm cu adevărat alte persoane să ne spună ce ne-ar fi scăpat. Hârtia și datele noastre au acces deschis; așa funcționează știința”.

Ce anume a detectat echipa?

Echipa Prof Greaves a identificat mai întâi fosfina la Venus folosind telescopul James Clerk Maxwell din Hawaii și apoi și-a confirmat prezența folosind matricea Atacama Large Millimeter / submillimeter Array din Chile.

Fosfina are o „linie de absorbție” distinctă pe care aceste radiotelescoape o discern la o lungime de undă de aproximativ 1 mm. Gazul este observat la latitudini medii de pe planetă la aproximativ 50-60 km altitudine. Concentrația este mică – alcătuind doar 10-20 de părți în fiecare miliard de molecule atmosferice – dar în acest context, asta înseamnă mult.

De ce este atât de interesant?

Venus nu se află în partea de sus a listei atunci când se gândește la viața din altă parte a sistemului nostru solar. În comparație cu Pământul, este o gaură de iad. Cu 96% din atmosferă alcătuită din dioxid de carbon, a experimentat un efect de seră fugar. Temperaturile de suprafață sunt ca cele din cuptorul pentru pizza – peste 400 de grade. Sondele spațiale care au aterizat pe planetă au supraviețuit cu doar câteva minute înainte de a se descompune. Și totuși, mergi 50 km în sus și este de fapt „condiții de mânecă de cămașă”. Deci, dacă într-adevăr există viață pe Venus, exact aici ne-am putea aștepta să o găsim.

De ce ar trebui să fim sceptici?

Norii. Sunt groase și sunt compuse în principal (75-95%) din acid sulfuric, care este catastrofal pentru structurile celulare care alcătuiesc organismele vii de pe Pământ.

Dr. William Bains, care este afiliat la Massachusetts Institute of Technology (MIT) din SUA, este un biochimist al echipei. A studiat diverse combinații de compuși diferiți care se așteaptă să fie pe Venus; el a examinat dacă vulcanii, fulgerele și chiar meteoriții ar putea juca un rol în producerea PH3 – și toate reacțiile chimice pe care le-a investigat, spune el, sunt de 10.000 de ori prea slabe pentru a produce cantitatea de fosfină care a fost observată.

Pentru a supraviețui acidului sulfuric, crede dr. Bains, microbii venusieni din aer ar trebui fie să folosească o biochimie necunoscută, radical diferită, fie să dezvolte un fel de armură.

„În principiu, o viață mai iubitoare de apă s-ar putea ascunde în interiorul unei învelișuri protectoare de un fel în picăturile de acid sulfuric”, a spus el pentru Sky At Night. „Vorbim despre bacterii care se înconjoară de ceva mai dur decât teflonul și care se închid complet. Dar atunci cum mănâncă? Cum fac schimb de gaze? Este un adevărat paradox.”

Care a fost reacția?

Precaut și intrigat. Echipa nu pretinde că a găsit viață pe Venus, ci doar că ideea trebuie explorată în continuare, deoarece oamenii de știință urmăresc, de asemenea, orice cale chimică geologică sau abiotică trecută spre fosfină.

Dr. Colin Wilson, de la Universitatea Oxford, a lucrat la sonda Venus Express a Agenției Spațiale Europene (2006-2014) și este o figură de frunte în dezvoltarea unui nou concept de misiune numit EnVision. El a spus că observațiile prof. Greaves vor stimula un nou val de cercetare pe planetă.

„Este cu adevărat interesant și va duce la noi descoperiri – chiar dacă detectarea originală a fosfinei s-ar dovedi a fi o interpretare greșită spectroscopică, ceea ce nu cred că va fi. Cred că viața din nori ai lui Venus astăzi este atât de puțin probabilă încât Vom găsi alte căi chimice de creare a fosfinei în atmosferă – dar vom descoperi o mulțime de lucruri interesante despre Venus în această căutare „, a declarat el pentru BBC News.

Dr. Lewis Dartnell de la Universitatea din Westminster este la fel de precaut. Este un astrobiolog – cineva care studiază posibilitățile vieții dincolo de Pământ. El crede că Marte sau lunile lui Jupiter și Saturn sunt un pariu mai bun pentru a găsi viața.

„Dacă viața poate supraviețui pe punțile superioare ale lui Venus – asta este foarte luminos, deoarece înseamnă că viața este foarte comună în galaxia noastră în ansamblu. Poate că viața nu are nevoie de planete asemănătoare Pământului și ar putea supraviețui pe alte planete fierbinți, asemănătoare lui Venus, pe Calea Lactee. „