Prima pagină » Local » Haosul creat de CTP Iași, după eliminarea biletelor pe hârtie! Călătorii sunt revoltați, iar compania pierde bani la tranzacții – UPDATE

Haosul creat de CTP Iași, după eliminarea biletelor pe hârtie! Călătorii sunt revoltați, iar compania pierde bani la tranzacții – UPDATE

19 sept. 2025, 02:00, 22 ,
Petronel Ștefan în Local

De la 1 septembrie 2025, CTP Iași nu mai comercializează, la tonete, bilete de călătorie. După 3 săptămâni de la această măsură, călătorii sunt la fel de nemulțumiți

Procesul de digitalizare este unul extrem de dificil pentru călători, dar și pentru companie. Nu neapărat din cauza măsurilor, ci din cauză că oamenii nu au alternative sustenabile și simple. Călătorii sunt revoltați, pentru că lucrurile nu sunt puse la punct și fiindcă este o bătaie de cap să cumperi un bilet.

Călătorii nu sunt de acord cu eliminarea biletelor de la CTP Iași

Reporterii BZI au fost în mai multe puncte importante din oraș și au discutat cu cetățenii. La rondul din Tătărași Nord, mai mulți călători erau în jurul femeii de la dispecerat, pentru a cere explicații. Unii nu știau cum să procedeze pentru a cumpăra un bilet de la automat, alții îi precizau că au probleme cu achiziționarea biletelor cu cardul de la aparatele portocalii. Până acum, un lucru este clar: acest proces de digitalizare a creat mai multe complicații pentru călători.

„Nu mi se pare mai simplu, dar ne adaptăm, nu avem ce face. Mai cerem ajutor de la alți oameni, de la angajați. Trebuie să ne descurcăm cumva. Era mai simplu că mergeam la tonetă și luam bilet. Acum, nu am încă card de la ei, mai cumpăr de la aparatele din stații”, a spus Florin, un bărbat care aștepta în stație.

O altă problemă majoră o reprezintă aparatele de validat, care, de multe ori, sunt defecte în mijloacele de transport în comun.

„Mi se pare o decizie ciudată, luată așa, radical, deodată. Puteau măcar să mai lase o perioadă, să vedem cum funcționează, să pună la punct totul. Am mers cu soțul meu în tramvai, am luat un bilet cu cardul de la aparatele portocalii. După, am încercat să cumpăr și pentru soțul meu, dar nu a mai mers. El a mers fără bilet, că nu aveam cum să cumpăr”, a precizat Mariana, o călătoare de la CTP Iași.

După ce a fost un val de nemulțumiri din partea călătorilor, CTP Iași a mai încercat să găsească soluții. Astfel, a anunțat că biletele achiziționate anterior pot fi folosite până la sfârșitul lunii septembrie. Oamenii se confruntă cu tot felul de situații din cauza schimbărilor, însă compania și-a lansat între timp mascotă nouă, MobIS. La eveniment a fost prezent primarul Mihai Chirica și directorul general Cristian Stoica.

„Compania de Transport Public Iași continuă campania de informare: Cardurile nenominale înlocuiesc biletele de hârtie. Biletele de hârtie achiziționate până la 1 septembrie 2025, de la punctele de vânzare CTP Iași, pot fi utilizate exclusiv până la sfârșitul acestei luni. De la această dată, biletele se achiziționează utilizând cardurile nenominale, reîncărcabile, sau de la automatele de bilete din stații. După 30 septembrie 2025, călătorii care mai au bilete neutilizate se pot prezenta la Casieria CTP Iași din str. Silvestru nr. 5, unde contravaloarea acestora va fi încărcată pe cardul de transport”, au transmis reprezentanții CTP Iași.

CTP Iași pierde bani

Acum, biletele pe hârtie mai sunt comercializate de către compania EPIN, care are automatele din stații. Inițial, compania a dorit ca și la automatele EPIN să fie eliberate carduri nenominale și să fie încărcare, dar sistemul încă nu a fost actualizat.

Firma EPIN (ECCO GROUP DEVELOPMENT SRL) este deținută de Dan Cernea și are o cifră de afaceri de 132.497.356 de lei. Totuși, decizia luată de CTP Iași de a renunța la vânzarea biletelor pe hârtie, în regim propriu, ridică semne de întrebare, având în vedere că la automatele din stații încă se vând. EPIN încasează un comision de 4% pentru fiecare bilet vândut. Având în vedere serviciile oferite, dacă le-ar fi vândut în regim propriu, CTP nu ar mai fi trebuit să plătească și comisionul. Am cerut de la reprezentanții companiei de transport mai multe informații cu privire la numărul de bilete vândut lunar, comisioanele cerute de EPIN și ce efecte are această măsură pentru încasările CTP.

„Informațiile pe care le solicitați necesită centralizarea și verificarea unor date, ceea ce presupune puțin mai mult timp. Revin către dumneavoastră cu răspunsurile, luni sau marți”, a precizat Carmen Ghercă, purtătorul de cuvânt al CTP Iași.

L-am contactat și pe Dan Cernea, patronul companiei EPIN, pentru a ne explica cum funcționează acest sistem. Este clar că toți clienții care cumpărau bilete de la tonetele CTP vor trebui să meargă, acum, la automatele EPIN.

„Este normal să avem un comision, deoarece noi oferim un serviciu. Nu știu exact câte bilete vindem pe lună, trebuie să fac niște verificări. După care, vă voi transmite toate informațiile”, a precizat Dan Cernea, patronul firmei EPIN.

Până la închiderea ediției, Dan Cernea nu a transmis informațiile solicitate. Conform surselor din interior, CTP Iași vindea lunar undeva la 1,5 milioane de bilete pe hârtie, fiind vorba de 6 milioane de lei încasări lunar. Astfel, aproximativ 240.000 de lei vor ajunge la EPIN acum, în loc să fie încasați de CTP Iași.

Biletele pe hârtie nu vor reveni la CTP Iași, însă compania trebuie să lucreze mai mult, pentru a ajuta călătorii.

UPDATE: DREPT LA REPLICĂ – Compania de Transport Public Iași

„Referitor la articolul „Haosul creat de CTP Iași, după eliminarea biletelor pe hârtie! Călătorii sunt revoltați, iar compania pierde bani la tranzacții” publicat pe BZI.ro pe 19 septembrie 2025, facem următoarele precizări detaliate pentru corectarea informațiilor incomplete sau inexacte și sublinierea eficienței investițiilor realizate:

  1. Planul de digitalizare și obiective
  • Decizia de a elimina, treptat, biletele pe hârtie face parte dintr-un proces planificat de modernizare și eficientizare a sistemului de transport public din Iași. A fost adoptat un calendar clar: de la 1 septembrie 2025, tonetele nu mai comercializează bilete de hârtie; cardurile nenominale reîncărcabile și automatele de bilete din stații preiau întreaga vânzare. Articolul menționa că decizia a creat confuzie: știm că orice schimbare majoră necesită adaptare, dar aceasta a fost însoțită de campanii de informare, de suport în stații asigurat de angajații noștri, de comunicate adresate către public.
  • Până la finalul lunii septembrie 2025, biletele pe hârtie, achiziționate anterior, pot fi utilizate, iar pentru cele neutilizate după data limită a fost stabilită o procedură de compensare prin încărcarea sumei corespunzătoare valorii biletelor neutilizate pe cardul de transport, la casieria CTP Iași situată pe Str. Silvestru nr. 5.
  1. Corectarea afirmației privind „haosul” și lipsa de alternative
  • Articolul susține că oamenii nu au alternative simple și că sistemul este incomplet: într-adevăr există situații de adaptare, dar ele sunt temporare și în fază de remediere. CTP Iași pune la dispoziția călătorilor: peste 100 de automate E-pin montate în oraș, 9 puncte de vânzare tip tonetă, 11 automate CTP Iași și 11 dispecerate. Acest număr de automate acoperă zona urbană și zonele cheie de trafic pentru a oferi alternativă rapidă la tonete.
  • În plus, digitalizarea include carduri nenominale, aplicații, reîncărcare online, sisteme de validare în mijloacele de transport. Acestea sunt soluții pentru cei care, din diverse motive, nu pot accesa un punct fizic.
  • Se lucrează la îmbunătățirea funcționalității validatoarelor (hardware, software), pentru a reduce disfuncționalitățile sesizate în articol („aparatul portocaliu nu funcționează”, „probleme la card / plată”). Sunt deja în derulare contracte de mentenanță și actualizări software.
  1. Costurile cu tonetele vs. automatele de bilete
  • Costul de operare al unei tonete implică multiple componente: chirie spațiu, branșamente la energie electrică, aer condiționat, curățenie, plata vânzătorului și personal auxiliar.
  • De exemplu, dacă s-ar menține 100 de puncte de vânzare tip tonetă în locul automatelor și fiecare ar avea necesarul de, aproximativ, 2,5 angajați pentru  fiecare punct de vânzare, ar însemna în jur de 250 de angajați (în medie).
  • Salariul brut al unui angajat este în jur de 4.050 lei/lună, ceea ce conduce la un cost, doar al forței de muncă, de aproximativ 1.012.500 lei/lună (250 angajați × 4.050 lei).
  • În plus, la acestea se adaugă costuri cu energia, întreținerea, curățenia, utilitățile, branșamentele etc., care ridică semnificativ cheltuielile operaționale.

Articolul afirmă că CTP Iași este în pierdere deoarece comisionul către EPIN ar fi de, aproximativ, 4%, și că s-ar fi pierdut în jur de 240.000 lei lunar care ar fi putut fi încasate de companie dacă s-ar fi vândut biletele în regim propriu.

  • În realitate, comisionul plătit automatelor E-PIN este de 7,5% + TVA. Deși se transferă o parte către operatorul automatului, costurile fixe și variabile cu gestionarea propriilor tonete (personal, chirii, utilităţi, curăţenie, siguranță, calitatea spațiului etc.) sunt mult mai mari decât comisionul plătit către tert.
  • Comparativ, costurile de operare ale automatelor E-PIN sunt mult mai mici, iar reparațiile / întreţinerea acestora sunt standardizate, cu cheltuieli previzibile, fără fluctuații mari de personal și logistică.
  1. Situația vânzărilor și implicarea cetățenilor
  • De la 1 septembrie, în doar 15 zile, automatele E-PIN au generat vânzări de 90.000 de bilete de diferite tipuri ceea ce nu reprezintă o creștere semnificativă de vânzări. Prin casieria proprie, în aceeași perioadă, s-au achiziționat 50.000 de bilete de diferite tipuri, neluând în calcul vânzările de la automatele proprii care au fost de 16.000 de titluri și, de asemenea, 55.000 tranzactii de la validatoarele existente în mijloacele de transport, însemnând un numar total de 121.000 de tranzacții.
  • Călătorii care întâmpină anumite probleme (seniori, lipsa cardului, dificultăți la operare) sunt asistați de angajații CTP Iași care sunt prezenți în stații / dispecerate. De asemenea, există materiale de informare distribuite atât fizic cât și pe canalele de comunicare ale CTP Iași.
  1. Validarea cardului și funcționalitățile noi
  • Validarea cardurilor în mijloacele de transport nu este un proces inutil. Acesta este necesar pentru colectarea de date privind fluxul de călători la orele de vârf, stațiile cele mai solicitate, ocuparea vehiculelor, traseele care necesită ajustări. Aceste date permit o planificare mai bună, optimizarea orarelor și resurselor, reducerea aglomerării, măsuri care pot spori siguranța și confortul serviciului de transport public.
  1. Avantaje economice și de eficiență
  • Eliminarea biletelor de hârtie și trecerea la soluții digitale și automate aduce economie la:

a) costuri cu hârtie, tipărire, transport și distribuție;
b) costurile cu personal în tonete;
c) costurile cu întreținerea spațiilor, utilități, curățenie;
d) reducerea pierderilor de bilete, de gestiune.

  • Pe termen mediu și lung – investiția în automatele E-PIN, care au suportat deja o modernizare prin instalarea de tablete, iar acum se lucrează la soluția software și hardware care va permite instalarea de dispensoare de carduri, astfel încât să se renunțe complet la biletele de hârtie.
  1. Recunoașterea problemelor și măsuri de corectare
  • CTP Iași înțelege că, pentru călători, utilizarea noilor tehnologii nu este întotdeauna facilă.
  • Pentru acestea, compania are în plan:

– creşterea numărului de automate în zonele cu cerere mare;
– mentenanță rapidă și intervenții în stații;
– personal de suport în stații, în puncte de informare;
– adaptarea aplicațiilor și soft-urilor astfel încât acestea să fie intuitive, cu opțiuni simplificate pentru cei mai puțin familiarizați cu digitalul;
– campanii de comunicare și educare în comunități (bazate pe feedback-ul cetățenilor).

Transportul public modern este un pilon al mobilității durabile și eficiente într-un oraș mare precum Iașul. Compania de Transport Public Iași este angajată în furnizarea unui serviciu care să fie sigur, eficient și accesibil, și este conștientă că tranziția către digitalizare poate genera disconfort temporar. Totuși, avantajele sunt substanțiale: reducerea costurilor operaționale, creșterea vitezei de circulație (mai puţin timp pierdut la bilete), corelarea resurselor cu cererea reală, și o infrastructură pregătită pentru viitor.

Invităm toate instituțiile mass-media și opinia publică să reflecte la aceste realități, să verifice datele și să evidențieze nu doar problemele, ci și soluțiile și investițiile.

Compania de Transport Public Iași rămâne deschisă la dialog, la feedback constructiv și la colaborarea cu autoritățile locale pentru ca transportul public din Iași să devină unul din cele mai bune din țară în termeni de eficiență și satisfacție a cetățeanului”, a transmis CTP Iași.

Donație lunară
Donează lunar pentru susținerea jurnalismului de calitate

Donație singulară
Donează o singură dată pentru susținerea jurnalismului de calitate

Comentarii
  • Asta se întâmplă din cauza unor persoane „super competente”, care sunt la conducerea acestei companii, normal că vânzările au scăzut, Iașul inca nu e pregătit pentru digitalizare și asta e adevărul. Sunt oameni de la tara care poate vin mai rar în oraș , dar chiar și orășeni, multi nici nu încearca să își ia bilet de la aparate, se urca fara. Alții stau și se uită că la mașini străine și până se lămuresc le pleacă tramvaiul din statie. Daca te mai confrunți și cu un aparat care îți dă restul și biletul după aprox 3 minute, deja nervii sunt gata. Daca e blocat, atunci nervii sunt gata. Doar că din păcate se găsesc să și-i verse pe cine nu merita!

  • Dacă ai card banca, îl piti folosi lejer sa cumperi bilet cu aplicația 24pay. Evident sa și și internet activ. Simplu și rapid.

    • Pt ILIE: Mai lasa-ne mai „teligentule” cu solutiile tale!!! De unde sa invete un senior de 70-80 ani sa folosesca aplicatia. Ati ajuns sa atat de dependenti de aplicatii pe telefon incat nu sunteti in stare sa faceti 2 pasi fara sa aveti nevoie de o aplicatie. Va fi foarte amuzant de vazut, in cazul unui blackout, cand nu va mai functiona nimic, cum voi, cei dependenti de aplicatii, veti fi disperati, debusolati si dezorientati, uitandu-va in jur ca „vitelul la poarta noua” !!!

  • Voi chiar nu ganditi?Aruncati banii din curtea CTP in curtea unei firme?Cati vatmani, soferi,personal tesa(femei de serviciu,personal de curatenie autobuze si tramvaie) are CTP-ul?Nu cred ca sunt mai multi de 150 persoane.Don acesti bani externalizati din firma daca le ofera lunar 150 in plus la salar si tot le mai raman bani berechet.Cum sa fie un transport civilizat cand se fura banii din societate?Si cat timp la conducere nu se afla persoane care sa cunoasca sistemul de transport si sa duca la modernizarea acestuia lucrurile vor merge prost pe toate directiile(modernizare-salarizare,aducerea calatorului alaturi de voi).

  • dan criu minea

    2 vanzatoarex4500 lei brut/luna=9000 lei/luna pentru un chiosc.Cred ca sunt vreo 30 de chioscuri pentru vanzarea biletelor in IASI.9000X30=270.000 LEI/LUNA+CHELTUIELI DE INTRETINERE.Judecata celor de la CTP ESTE FOARTE BUNA IN CAZUL ACESTA.Problema este cu cei care nu stiu cum sa foloseasca acele carduri.

    • Stimate domn, o tonetista este plătită cu minimul pe economie, in cazul in care nu știai, mai mult pe perioada in care au comercializat bilete și abonamente acestea nu au primit nici un comision din vânzare, ba mai mult li s-a oprit și garanție materială pt gestiunea deținută.

  • Cardurile de calatorie au inceput sa se emita de peste un an. A fost tot timpul din lume ca oamenii sa se obisnuiasaca cu sistemul. Aplicatia 24pay functioneaza perfect si simplu pentru a cumpara bilet. Nici nu trebuie prea multe cunostinte sau plata direct in mijlocul de transport la aparat. Alternative sunt, dar nu stim decat sa ne plangem.

  • Digitalizarea nu este un panaceu si nu se potriveste oriunde. Biletul trebuie sa ramana pentru ca este cel mai eficient mijloc de plata in cazul calatoriilor ocazionale.
    Despre digitalizare pot vorbi in cunostinta de cauza numai cei care pot scrie un script care sa ruleze minim 30 secunde. Poate sa si cicleze.

  • Nu stiu cu o sa se descurce batranii in aceasta situatie.

  • Idioții ăștia au ”gândit” cu fundul!! Să-mi spună și mie de ce este nevoie să validez un card(abonament) din moment ce eu am plătit suma de 130 lei aferentă abonamentului?? La abonamentele pe suport de hârtie, nu era nevoie de așa ceva, acum cu acest card, trebuie să mergi cu sacoșele în mână, printr-un tramvai aglomerat, și să cauți un aparat de validat, deși de multe ori nu funcționează, iar în tramvaiurile vechi nu există decât un singur aparat. Să-mi spună și mie acești ”gânditori”, la ce ajută această validare, dacă eu am plătit o sumă de 130 lei aferentă abonamentului?? Am mai ridicat această problemă, dar nimeni nu răspunde, pe semne că nici ei nu știu de ce este nevoie de așa ceva.

    • Validarea cardului ajuta la statistici si pe viitor la imbunatatirea transportului. Prin validare se vede cati calatori sunt, in ce perioada de timp sunt cei mai multi, pe ce distante sau in ce puncte sunt rutele cele mai aglomerate, la ce ore. In functie de aceste date se pot suplimenta, scoate, adapta mojloacele de transport.

      In plus, sa nu validezi cardul e ca si cum ai lua bilet dar nu l-ai composta.

      • Cand emiti un abonament pe card nu este detaliat si perioada de valabilitate?Ce te intereseaza pe tine ca o sa-l folosesc de 2 ori pe zi de dus-intors de la servici?S-ar putea a patra saptamana sa plec in concediu si sa pierd din valabilitate,automat si bani.Ar trebui calatorii care au card valabil pe perioada determinata sa urce si sa isi caute loc dupa care,cei care vin in control cu aparatul special sa vizualizeze termenul de valabilitate daca tot vreti digitalizare si sa nu mai frecati calatorii sa faca pelerinaje cu bagajele prin autobuz dupa validarea calatoriei.Datorita lipsei de hartie din aparate si nestiinta,vazand ca nu am primit bilet am mai dat odata si inca o data cu cardul realizan ca daca plecam cu taxiul dus intors de la servici eram mai ieftin.Mai nou calatorul anterior setase calatorie metropolitana si tragand cardul de 3-4 ori socotiti cat m-a ajuns o calatorie cu autobuzul.

    • Validatorul este evident inutil. Este suficient ca controlorul sa verifice perioada de valabilitate inscrisa pe cipul abonamentului-card. De ce exista? Conducere stupida.

  • Director CTP

    O alta decizie de cacat a directorului CTP care incearca sa justifice bani dati pe niste porcarii de aparate portocalii absolut inutile , bani spalati si bagati in buzunarul lui si a lui Chirica.

    Prima decizie de a fost urcatul doar prin fata in autobuze care a fost o alta decizie de cacat a directorului CTP.

    Cardurile lor verzi si aparatele portocalii absolut inutile , de ce ?
    Pentru ca trebuie sa le validezi tot timpul , stai dupa babe sa validezi cardul. Puteai sa ai cardul iar controlorul sa vina sa til scaneze sa vada daca e valid sau nu.

  • Marea majoritate a aberatiilor din transportului in comun provin din faptul ca directorii nu folosesc transportul in comun

  • Sunt multi trecuti de 70 care se descurca f bine cu cardul. Nu putem astepta sa moara sau sa se destepte aia mai prosti care nu stiu sau nici nu vor sa invete, ca ne tin pe loc.

    • Dupa tine cardul e un semn de progres? Vai de capul tau!

      • de curiozitate, de la ce te tin pe loc cei fara card? ce realizari marete nu poti face tu pentru ca ei nu au card? btw, am card, dar nu am pretentia sa aiba toti.

  • Decizia CTP Iași de a elimina biletele pe hârtie fără o tranziție coerentă și fără infrastructură digitală funcțională este un exemplu flagrant de incompetență managerială și dispreț față de cetățeni. În loc să ofere un sistem modern, eficient și accesibil, conducerea CTP a generat haos, frustrare și pierderi financiare, afectând direct mii de ieșeni care depind zilnic de transportul public. În loc să prioritizeze nevoile reale ale comunității, conducerea CTP și primarul Mihai Chirica au preferat să lanseze o mascotă festivă, MobIS, în timp ce călătorii se luptă cu un sistem digitalizat prost implementat. Această decizie nu este un pas spre modernizare, ci un salt în gol, făcut pe spatele oamenilor care plătesc pentru un serviciu public ce nu mai funcționează. Rezultatul? Un transport public mai scump, mai greoi și mai puțin accesibil. O administrație care pare ruptă de realitate și un primar care asistă pasiv la degradarea unui serviciu esențial. Este momentul ca autoritățile locale să își asume responsabilitatea, să oprească festivismele inutile și să repare urgent ceea ce au stricat. Modernizarea nu înseamnă eliminare brutală, ci adaptare inteligentă și respect față de cetățeni.

  • Au ordin pe unitate: „digitalizati TOT”. Sa dispara numerarul, hartiile, actele, cartile, identitatea, natiunea etc. TOT. Apoi, CROTALUL. Nu vei putea vinde, nu vei putea cumpara. Exista o AGENDA.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
17 decembrie 2025
17 decembrie 2025