Titlurile zilei

În premieră națională, un raport exploziv despre Mănăstirea „Trei Ierarhi”, construcție-simbol pentru toată Europa, a fost prezentat la Iași! Documentele aduc informații care schimbă total povestea din cărțile de istorie – GALERIE FOTO EXCLUSIV

Publicat: 05 oct. 2021
Imagini și detalii arhitecturale din construcția Mănăstirii
Dr. cercetător științific I Mădălin Cornel Văleanu, Muzeul de Istorie al Moldovei, arheolog, istoric și cercetător, a prezentat o comunicare revoluționară, în premieră, legată de una dintre cele mai importante și istorice construcții din România, Mănăstirea "Sfinții Trei Ierarhi", din Iași

Pentru prima dată în România, un raport spectaculos și cu detalii exclusiviste legate de o construcție faimoasă în Europa a fost prezentat la Iași! Totul a avut loc în fața unor înalți oficiali ai Mitropoliei Moldovei și Bucovinei și renumiți specialiști. Documentul a fost prezentat de dr. cercetător științific I Mădălin Cornel Văleanu, Muzeul de Istorie al Moldovei, arheolog, istoric și cercetător. Acesta a prezentat o comunicare revoluționară legată de Mănăstirea „Sfinții Trei Ierarhi”, din Iași, cu o vechime de aproximativ patru secole

Documente explozive și exclusive, prezentate public la Iași de către dr. cercetător științific I Mădălin-Cornel Văleanu, Complexul Muzeal National „Moldova” (CMNM), Muzeul de Istorie al Moldovei, arheolog, istoric si cercetător acreditat al Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității (CNSAS). Totul a fost prezentat, într-o comunicare (derulată vineri, 1 octombrie 2021), în cadrul Simpozionului Internațional „Monumentul – Tradiție și Viitor”, aflat la cea de-a XXIII-a ediție. La aceasta au fost prezenți înalți oficiali ai Mitropoliei Moldovei și Bucovinei (MMB), renumiți și reputați specialiști, respectiv primarul Municipiului Iași, Mihai Chirica. O legendă fabuloasă a fost demontată. Ea se leagă de Mănăstirea „Sfinții Trei Ierarhi” din Iași, cu o vechime de aproximativ patru secole (finalizată de marele domnitor Vasile Lupu la 1639).

Ornamentația exterioară a Mănăstirii „Trei Ierarhi” din Iași – original și reproducere

Dr. cercetător științific I Mădălin-Cornel Văleanu a oferit detalii de specialitate și documentate pe tema ornamentației exterioare a Mănăstirii „Trei Ierarhi” din Iași – original și reproducere!

„Asupra modului în care Lecomte le Noüy a procedat la restaurarea Ansamblului Mănăstirii «Trei Ierarhi» din Iași, în cei aproape 140 de ani de la debutul acelor evenimente, în societatea românească, mai mult sau mai puțin avizată și autorizată, au existat multiple discuții și abordări, deseori înflăcărate și pătimașe, fără a se face economie nici la cerneală. Nu ar fi fost însă nici normal ca subiectul, de o importanță aparte nu numai pentru Iași și Moldova, să rămână îngropat din diverse motive birocratice, într-o armonie și rigoare academică progresistă”, arată istoricul Mădălin-Cornel Văleanu.

Acesta a mai adăugat că, în tot acest interval de timp, obiectul principal și cel generator al discuțiilor a rămas tăcut, așteptând parcă momentul prielnic descoperirii tainelor sale.

Obiectul principal al discuțiilor a rămas tăcut, în ciuda zarvei ce se crease cu restaurarea Mănăstirii „Trei Ierarhi”, din Iași

Mai departe, istoricul arată că, în anii 2000, a început o colaborare aparte cu regretatul prof. univ. dr. Gheorghe Macarie în cadrul Societății ACREMIS. Acesta a fost și perioada în care universitarul cristaliza manuscrisul la volumul legat de barocul în Artele vizuale din Moldova, în care ornamentația exterioară a Mănăstirii „Trei Ierarhi” ocupa un binemeritat loc.

„Volumul a apărut în anul jubiliar 2008 și a fost recompensat cu premiul Academiei Române. La apariția acestui volum am avut și noi o mică contribuție, în calitate de editor al lucrării. Și îmi aduc aminte cu mare plăcere lungile, lungile discuții pe care le aveam cu profesorul Macarie analizând piatra «Trei Ierarhilor». Fiindcă mereu și mereu ajungeam la același punct de inflexiune, legat de necesara identificare a fotografiilor realizate înainte de începerea restaurării monumentului . Argument: Nu exista o copie exactă! Micile detalii în realizarea reproducerii sunt cele care clarifică situația reală!”, mai completează Mădălin-Cornel Văleanu.

Rezoluția imaginilor permite o comparare directă a ornamentației exterioare existente înainte de momentul demarării lucrărilor de intervenție, cu cea existentă astăzi

Pe acest plan, momentul mult așteptat a venit în anul 2019. Tot în cadrul acestui simpozion a fost lansat volumul în care erau reproduse șase imagini realizate de Lecomte le Noüy cu „Trei Ierarhi”, înainte de demararea lucrărilor de intervenție. Rezoluția imaginilor permite o comparare directă a ornamentației exterioare existente înainte de momentul demarării lucrărilor de intervenție realizate de Lecomte le Noüy, cu cea existentă astăzi.

„Pentru prezenta comunicare, am utilizat o serie de softuri specifice, însă datorită calității imaginii, oricine ar putea realiza analiza comparativă, chiar și cu softuri ce nu necesită licențe. Ceea ce mi-a atras atenția a fost motivul decorativ cu struguri figurați într-o poziție nefirească de pe rama ușilor de intrare în pridvor/exonartex, deși în releveul său Lecomte le Noüy îi figurase corect. Imaginea realizată după restaurarea monumentului a fost cea care mi-a oferit un punct alternativ în analiza ornamentației – dimensiunea blocurilor de piatră sculptate. În baza acestor elemente, am prezentat în analiza comparativă a detaliilor ornamentației exterioare, analiză care începe cu situația de pe fațada nord a monumentului, dintre geam și ușă, cu bandourile (mulură orizontală ieșită ușor în relief, care marchează nașterea unei bolți sau limită dintre etaje) de sub torsadă (motiv arhitectonic ornamental care imită o frânghie răsucită)”, completează istoricul și cercetătorul Văleanu.

Analiza, punct cu punct, a ornamentației exterioare a Mănăstirii „Trei Ierarhi”, din Iași

Specialistul continuă cu analiza, punct cu punct, a ornamentației exterioare a Mănăstirii „Trei Ierarhi” din Iași.

„Astfel, dacă pe bandoul XVIII se observă o identitate evidentă în cazul a opt din cele 13 discuri, la bandoul XVII, XVI și XV, XIII, identitatea decorului și dimensiunile blocurilor de piatră este mai mult decât clară. La fel și în cazul bandoului XIV, o eroare în alinierea motivelor este observabilă și astăzi. La partea superioară, elemente de identitate între ornamentație și dimensiunile blocurilor de piatră sculptate se mai observă în cadrul bandourilor XXI și XXII, dar dispar complet la bandoul XXIII, pentru ca la bandoul XXIV (al vaselor persane) să fie complet refăcut, într-o manieră lejeră, neconformă cu detaliile originale”, descrie dr. cercetător științific I Mădălin-Cornel Văleanu.

Pe fațada de sud a Mănăstirii „Trei Ierarhi”, situația este la fel de interesantă

Pe fațada de sud a Mănăstirii „Trei Ierarhi”, situația prezentă este la fel de interesantă. Ornamentația din apropierea ancadramentului este asemănătoare, dar detaliile reproduse nu sunt fidele (bandoul IV) și (inclusiv discul de pe bandoul II).
Pisania a fost resculptată complet, însă se păstrează în dreapta elemente de ornamentație originale, precum discurile din bandoul XVIII, eroarea (cerc incomplet) din bandoul XV, elementele decorative din bandourile XIV și XIII. La partea superioară, de deasupra torsadei, elemente originale se pot identifica în bandoul XXI și XXII, dar acestea dispar complet în bandoul XXIII.

„Analiza bandourilor XIX și XX pe partea de nord și de sud a monumentului, bandouri ce sunt despărțite de torsadă, relevă o refacere completă a acestora. Se pot distinge în fotografiile realizate înaintea lucrărilor de intervenție, decorurile de pe bandourile XIX și XX, dimensiunile plăcilor, fiind utilizată pentru realizarea acestora, în opinia noastră, o marmură de culoare neagră, care sub impactul radiației solare s-a matizat, pierzându-și frumusețea. Asupra ornamentației de pe turlele bisericii, turle refăcute integral, erorile de copiere a decorului sunt mai mult decât evidente, deși nu se poate nega încercarea de a reface cât mai fidel decorul inițial”, explică arheologul Mădălin Văleanu.

Ar putea fi utilizate fotogrammetria și scanările 3D

Detaliile continuă cu imaginile disponibile pentru analiza făcută (cele șase realizate de Lecomte le Noüy), care au fost prelucrate cu softuri nespecializate, comune. Dar, chiar și așa, ornamentația exterioară originală poate fi recunoscută și identificată cu ușurință.

„De exemplu, pe zona de nord, se observă înlocuirea evidentă a ornamentației originale. Aceleași procedee le-am utilizat și pentru analiza imaginii realizate în anul 1866 de Carol Popp Szathmari. Pe zona de sud se observă păstrarea evidentă a ornamentației originale. Însă, utilizarea fotogrammetriei și a scanării 3D, precum și a unor softuri specializate de prelucrare a imaginilor de arhivă, va putea permite realizarea unui releveu prin care să se descrie situația reală a monumentului, ce este original și ce este copie”, crede dr. cercetător științific I Mădălin Văleanu.

Mădălin Văleanu: „Opinăm că peste 60 la sută din suprafața corpului Mănăstirii «Trei Ierarhi», asta fără turle, reprezintă ornamentația originală”

O serie de fotografii realizate la recentele lucrări de restaurare (finalul anilor 2000) au fost prezentate de dr. cercetător științific I Mădălin Văleanu. Asta deoarece ele singure vor ilustra o situație care pentru cercetători este de neînțeles.

„Numai o analiză simplă a acestora la întocmirea documentației de intervenție ar fi relevat o realitate mai mult decât evidentă: existența ornamentației originale. Dacă la acel moment s-ar fi realizat un releveu, astăzi discuția despre ce este original și ce este reproducere în ornamentația Bisericii «Trei Ierarhi» ar fi fost demult încheiată. Peste toate, opinia finală a noastră este: în baza elementelor avute de noi în vedere, opinăm că peste 60 la sută din suprafața corpului Mănăstirii «Trei Ierarhi», asta fără turle, reprezintă ornamentația originală, confirmând direct cele susținute de Lecomte le Noüy în rapoartele sale, respectiv că a fost nevoit a dărâma cam jumătate din biserică pentru a o consolida”, a conchis dr. cercetător științific I Mădălin Văleanu.





Adauga un comentariu