Economic Local

Micile afaceri de familie din Iași au cunoscut succesul în pandemie după ce au pus accent pe digitalizare. După ce au deschis o simplă pagină de facebook, comenzile au explodat

Publicat: 26 nov. 2020
În ultimii 3 ani au fost înființate în Iași sute de mici afaceri de familie care au rezistat pe piață și în perioada crizei create de pandemia de COVID-19
Pagina de facebook a uneia dintre micile afaceri de familie din Iași care a mizat pe promovarea online a produselor, din cauza pandemiei de COVID-19, și a avut succes

În vremuri de criză din cauza pandemiei de COVID-19, micile afaceri de familie din Iași au investit în digitalizare pentru ca produsele lor să fie căutate în continuare. Antreprenorii din Iași au cheltuit mii de euro pentru ca afacerea lor să fie cât mai vizibilă în online și, astfel, unele afaceri au reușit să aibă mai multe comenzi decât s-ar fi așteptat. Livrările produselor la domiciliu au fost cheia succesului sau a supraviețuirii unor afaceri în această perioadă dificilă

Micile afaceri de familie deschise de câteva decenii sau numai de câțiva ani în Iași s-au axat pe promovarea produselor pe Internet, odată cu situația incertă creată de pandemia de COVID-19. Astfel, antreprenorii au plătit și câteva mii de euro unui specialist în domeniul IT care să facă o pagină de facebook cât mai atractivă cu produsele sau au apelat la ajutorul rudelor care lucrează în domeniu. Indiferent de metoda aleasă, rezultatul a fost același: a crescut numărul comenzilor pentru produsele locale. Micii producători din industria textilă sunt printre antreprenorii care au căutat soluții pentru a vinde rapid marfa rămasă pe stoc.

Antreprenorii din Iași cu mici afaceri de familie au mizat pe promovarea online și au avut numai de câștigat

Una dintre familiile din Iași care deține o mică fabrică de textile, în Tomești, este pe piață de aproape trei decenii. Daniela Boca, care provine dintr-o familie de croitorese, fondatoarea micii afaceri, susține că a fost nevoită să închidă o perioadă magazinele deschise în complexele comerciale, să trimită o parte din angajați în șomaj tehnic și să se orienteze spre promovarea online. În fabrica din Tomești sunt produse haine pentru copii.

„Am făcut facultatea de textile și am decis împreună cu soțul să deschidem firma și să producem haine pentru copii. Am renunțat la standurile din Egros și Siraj pentru că s-au închis o perioadă și am căutat o altă variantă să vindem hainele. În cele din urmă ne-a ajutat fiica noastră, care lucrează în IT. Faptul că am putut testa partea de online a fost un beneficiu”, spune Daniela Boca.

Ioana Boca, antreprenoare: „Oamenii au început să fie interesați de noi și am început să ne facem reclamă pe partea de online”

Fiica antreprenoarei povestește că după lansarea site-ului în noua formulă au început să apară comenzile. „Noi am încercat să ne reprofilăm online, să ne promovăm astfel. Oamenii au început să fie interesați de noi și am început să ne facem reclamă pe partea aceasta. Toate magazinele noastre au fost închise o perioadă, iar de când au revenit croitoresele care lucrează pe partea de producție, funcționăm la capacitate maximă. Facem foarte mult livrare la domiciliu, iar produsele care au rămas în magazine le-am putut comercializa online”, spune Mădălina Ioana Boca.

Ioana Boca, antreprenoare: „După serviciu stăteam noaptea și postam pozele cu body-uri, cu hainele pe care le aveam la vânzare”

Tânăra care lucrează în domeniul IT povestește că s-a ocupat de postările pe facebook după ce termina programul.

„Eu am și serviciul meu, în IT, dar am lucrat în paralel la site-ul firmei părinților. După serviciu stăteam noaptea și postam pozele cu body-uri, cu hainele pe care le aveam la vânzare. A fost o perioadă grea. Trebuia să pun fiecare model în parte pe pagina noastră, dura ceva timp toată această activitate. Stăteam și până la unu noaptea. Dar cred că dacă nu aveam partea asta de online, nu ne descurcam”, mai spune Ioana Boca.

Unele afaceri de familie din Iași au rezistat pe piață și în perioada pandemiei cu ajutorul comenzilor la domiciliu

Firma din Tomești are 12 angajați, majoritatea din comuna din zona metropolitană. Faptul că a reușit să aibă vânzări constante a contribuit la menținerea afacerii pe piață.

„Noi am păstrat același număr de angajați. Câți am avut în primul an avem și acum, vreo 12 salariați. Pentru noi criza aceasta de coronavirus nu a adus foarte multe minusuri. Nu a mai fost nevoie să ne aprovizionăm pe partea de materiale, iar faptul că am putut testa partea de online a fost un beneficiu”, susține Daniela Boca, cea care a fondat afacerea împreună cu soțul său, în anul 1992.

Afacerile înființate prin programele Start-Up Nation nu au falimentat grație promovării online

O altă afacere de familie deschisă în Iași în urmă cu aproape doi ani este a tânărului Mircea Robu. Beneficiar al programului Start-Up Nation, antreprenorul a investit 44.000 de euro într-o brutărie artizanală, iar produsele erau comercializate în general la magazinul unde este și partea de producție. Tânărul are 4 angajați, iar doi dintre aceștia sunt mama și fratele său, care se ocupă de partea de producție. Pentru că din cauza pandemiei de COVID-19 a trebuit să caute o soluție pentru ca afacerea să supraviețuiască, a plătit un specialist care să îi promoveze afacerea cât mai mult pe internet.

Antreprenorii din Iași au cheltuit mii de euro pentru a fi cât mai vizibili pe internet în timpul pandemiei

Acest lucru l-a ajutat astfel că în ultimele 4 luni comenzile pentru livrări la domiciliu au crescut.

„Avem un pachet minim pentru care ne deplasăm la domiciliul clientului, iar această metodă a funcționat foarte bine pentru noi. Aș putea spune că dacă vom continua așa, vom ajunge în anul 2021 la aceeași cifră de afaceri. Deși am fost expuși la începutul pandemiei pentru că nu știam prea multe despre promovarea online, acum suntem pe linia de plutire. Am cheltuit cam 5.000-6.000 de euro pe promovarea online. Dar a meritat cheltuiala pentru că s-a văzut diferența”, spune Mircea Robu.

Mircea Robu, antreprenor: „Nouă ne-a crescut numărul comenzilor online cu 50 la sută, comparativ cu anul trecut. O creștere vizibilă a vânzărilor”

Tânărul antreprenor este decis să investească în continuare în promovarea online.

„Cred că firmele mici sau mari care au făcut intens promovare online au avut numai de câștigat. Până la urmă acesta este viitorul pentru noi. Nu știm cât va dura pandemia și trebuie să găsim soluții pentru a rezista pe piață sau pentru dezvoltarea noastră. Nouă ne-a crescut numărul comenzilor online cu 50 la sută, comparativ cu anul trecut. O creștere vizibilă a vânzărilor. Am reușit să ne menținem angajații în firmă, chiar dacă o perioadă au fost trimiși în șomaj tehnic, au revenit la brutărie”, mai spune Mircea Robu.

Antreprenorii din Iași au investit peste 18 milioane de lei în afacerile derulate prin programul Start-Up Nation

O parte din micile afaceri din Iași s-au dezvoltat cu 18.540.686 de lei de la stat, bani obținuți prin programul Start-Up Nation, pentru proiectele depuse în perioada 2018-2019. Fiecare beneficiar din Iași a investit 44.000 de euro în afacere. Potrivit specialiștilor din cadrul Agenției pentru IMM-uri Iași, în perioada 2018-2019 au fost încheiate 411 contracte cu beneficiarii din județ. Valoarea totală a proiectelor este de 81.459.412 de lei.





Comentarii
Adauga un comentariu