Titlurile zilei

O auzi în fiecare zi, dar habar nu ai cine se ascunde în spatele acestei voci. Ea este femeia care de ani de zile a fost ascultată de milioane de oameni

Publicat: 23 dec. 2019
_____ Vizualizări 2 Comentarii
O auzi în fiecare zi dar habar nu ai cine se ascunde în spatele acestei voci. Ea este femeia care de ani de zile a fost ascultată de milioane de oameni

Lucrează în acest domeniu de aproape trei decenii, de la vârsta de 19 ani. Când i s-a propus să facă asta nu a stat prea mult pe gânduri și a considerat că e o provocare. Vocea ei se aude în aproape toate stațiile de călători din țară. „Prima dată când mi-am auzit vocea am avut așa… o senzație ciudată”, spune ieșeanca

Povestea ieșencei Doina Diaconescu a început când avea doar 19 ani. Aceasta voia să se angajeze la CFR Călători pentru că provine dintr-o familie cu tradiție.

„M-am angajat pentru că bunicul și tatăl meu, CFR-iști, mi-au spus că este un serviciu la stat, este sigur. Nu am luat la facultate și tata a zis «La muncă cu tine!». M-am angajat ca muncitor necalificat, aici, la CFR. Am lucrat trei ani ca muncitor necalificat, la corespondență, apoi am făcut un curs de conductor de tren, am fost conductor trei ani, apoi am trecut la informații, unde am lucrat 16 ani. Apoi am făcut cursul de casier, am fost cinci ani casier”, povestește Doina Diaconescu.

Vocea de la Gară

Aceasta nu a vrut să rămână pe această poziție și a avansat.

„Am dat concurs pentru funcția de economist. Între timp am mai făcut un curs de instructor. M-am perfecționat. Ce mi-am dorit, cam aia am făcut. Între timp am făcut și facultatea. Chiar dacă nu am luat la 19 ani, am luat licența în management după și apoi am făcut un master la UMF, la zi. Nu că mi-ar fi folosit în profesie, dar a fost o chestie interesantă și am cunoscut oameni minunați. Apoi am făcut un master în Transport Căi Ferate pentru că e dragostea mea dintotdeauna”, povestește Doina Diaconescu.

Însă aventura ieșencei nu s-a oprit aici. O altă provocare pentru ea a apărut în urmă cu 18 ani.

„Atunci, angajatul unei companii de la Cluj a venit pentru a implementa sistemul acesta de amplificare prin calculator, deci ceva modern. A venit băiatul acela din companie, ne-a ascultat pe fiecare dintre cele șase colege de la informații și mi-a zis: «Cu dumneavoastră vreau să înregistrez. Sunteți de acord?» Nu aveam nimic împotrivă. M-am simțit mândră pentru că am fost aleasă și m-am putut ridica la nivelul așteptărilor. E o chestie pe care am trecut-o acolo, la realizări”, spune femeia.

Vocea ieșencei a ajuns în toată țara

Treptat, au realizat un sistem performant de prezentare a trenurilor.

„M-a învățat el partea tehnică, eu îi arătam cum să facem formularea. Lucrând la informații, aveam experiență cu asta, pentru că anunțam trenurile noi, întârzierea lor. Am găsit și o formulare care să sune bine. El era cu partea tehnică, eu eram cu compoziția. Am făcut doi ani prezentarea trenurilor cu această firmă, apoi cei de la Telecomunicații au preluat contractul și s-au ocupat de partea asta. Am lucrat bine și cu ei. O perioadă, vocea mea a fost doar pentru stația Iași, apoi s-a implementat și la Vaslui, la Bacău, la Piatra Neamț, Pașcani, Suceava și de acum doi ani la Constanța”, povestește ieșeanca.

„Am avut o senzație ciudată”

Doina Diaconescu își amintește ziua când și-a auzit vocea anunțând trenurile în Constanța.

„Când am ajuns la mare, am stat vreo două ore în Gară. Eram mai mulți colegi pe peron. La un moment dat a început vocea să anunțe venirea trenului. Stăteam și mă gândeam, oare asta e vocea mea? Iar colegii spuneau că: «Uite moldoveanca, a ajuns și în Constanța». Vocea mea prezintă și la Călărași, în mai multe gări din Oltenia”, mai povestește ieșeanca.

Însă prima experiență pentru ea, prima dată când și-a auzit vocea, a determinat-o să se perfecționeze.

„Prima dată când mi-am auzit vocea am avut așa o senzație ciudată. Atunci îți dai seama că vocea nu e așa cum ai vrea să fie. Parcă e prea rece, parcă nu sună bine. Mi-am găsit tot timpul greșeli. Nu eram mulțumită. De la an la an am lucrat să fie o voce cursivă. În momentul în care calculatorul își ia bucăți, trebuie să fie aceeași tonalitate, să nu fie o voce mai groasă”, spune Doina Diaconescu.

Cum funcționează sistemul de redare a vocii?

Doina Diaconescu a înregistrat câteva zile vocea sa pentru ca totul să fie perfect în momentul în care călătorii o aud și au nevoie de informații.

„De exemplu, s-au luat toate mersurile de tren, de dimineață, până seara. Primul tren pleacă la 5:30 în direcția Suceava-Putna. Eu am înregistrat doar numărul de tren. Trenul Regio 1520 pleacă în direcția Pașcani- Suceava- Putna. O altă bucată: trenul pleacă de la linia X, o bucată a fost la ora Y. Ora a fost împărțită cu unu, doi, trei, ca să-și aleagă calculatorul ora în funcție de ceea ce scrie impiegatul”, explică femeia.

Impiegatul are o misiune importantă pentru ca toate informațiile să fie corect redate.

„Dacă impiegatul de mișcare nu modifică ora, calculatorul își ia exact ce scrie acolo. La întârzieri, dacă un tren nu pleacă la aceeași oră, impiegatul modifică ora de plecare, iar vocea spune exact la cât pleacă. Are o întârzire de.. și impiegatul pune numărul”, mai spune ieșeanca.

„În general, mie mi-a plăcut să lucrez cu publicul”

Doina Diaconescu povestește că a înregistrat în fiecare an, deoarece apar modificări la mersul trenurilor.

„S-a înregistrat tot ce era nevoie acum câțiva ani, însă dacă trebuie făcute modificări, înregistrăm din nou. Se iau înregistrări și pentru linii. De exemplu, pentru Gara de Nord. Lumea nu prea știe de această Gară. Lumea înțelege din anunț ce are nevoie, dar uneori mai venea și la informații să întrebe unde e Gara de Nord. Am înregistrat datele pentru ca oamenii să înțeleagă totul din ceea ce am spus eu”, mai explică ieșeanca.

Cum se anunțau însă trenurile înainte de modernizarea sistemului?

„Era o stație de amplificare. Impiegatul mă anunța când trenul călca septanul de intrare, mă suna pe telefon și spunea «Bucureștiul la linia doi». Eu spuneam trenul, nici nu mă mai uitam pe hârtie. Le învățasem pe de rost. În general, mie mi-a plăcut să lucrez cu publicul”, mai povestește ieșeanca.

„Toată lumea o înjura pe aia care anunța întârzierea trenului”

O altă experiență pe care și-o amintește este cea de la Bacău.

„Eram în Gară, s-a anunțat la stația de amplificare că trenul are întârziere 50 de minute. Atunci m-am simțit cel mai nasol pentru că toată lumea o înjura pe aia care a anunțat. Am zis că asta e, până la urmă e o voce și atât. Oricum, mă știu prietenii mei care trec pasarela Alexandru și îmi zic: «Uite, Doina, ne întâmpină la Gară, să avem o zi bună. Bună, Doina, hai că ne-am văzut aseară»”, mai spune femeia.

Deși a avut ocazia să plece de la CFR Călători, nu a făcut-o.

„Îmi place ceea ce fac. Fac parte și din echipa de promovare. Nu e o chestie plătită, ci o fac să schimb, împreună cu colegii, imaginea companiei. Imaginea asta a CFR-ului e boțită rău, dar vrem să arătăm și partea bună a companiei”, susține ieșeanca.

„Trebuie lucrat la infrastructură”

Doina Diaconescu susține că s-au făcut schimbări la CFR Călători, dar sunt necesare mai multe.

„Confortul, modernizarea, pe cât se poate. Cu pași mici putem să aducem compania de călători la standarde măcar europene. Cred eu că mergem în direcția bună. Pe Iași-Timișoara s-au pus vagoane recondiționate. Eu călătoresc la București cu trenul și condițiile sunt ok. Trebuie păstrate și aceste condiții moderne. Problema este și la timpul de mers. În anul 1994, când am mers eu cu trenul pentru prima dată, fiind de serviciu, trenul făcea 5 ore și jumătate. Acum face 7 ore. Aici trebuie lucrat, la infrastructură, dar suntem optimiști. Cred că toți care lucrează în sistem vor asta pentru că iubesc calea ferată”, susține CFR-ista.

Comentarii
Adauga un comentariu