Concluzie halucinantă a celor de la CTP după mai multe săptămâni de la producerea accidentului din zona Hotel „Europa”. Specialiștii de la Compania de Transport Public au concluzionat că două dintre cele trei sisteme de frânare ale tramvaiului implicat în accident s-au defectat în urma unei coliziuni extrem de ușoare. Acum există o întrebare pe buzele tuturor: cât de sigure sunt tramvaiele din Iași dacă rămân fără frâne?
S-a terminat ancheta celor de la Compania de Transport Public (CTP) Iași, după accidentul din centru în care un tramvai a lovit în plin mai multe autoturisme. Specialiștii de la CTP au spus că totul s-a produs după ce două dintre sistemele de frânare ale tramvaiului s-au stricat după primul impact pe care acesta l-a avut cu un autoturism. Practic, din cele trei sisteme de frânare pe care tramvaiul le avea, două au cedat.
„Au fost finalizate cercetările privind cauzele ce au dus la producerea evenimentului de circulație din data de 16.03.2021, în care a fost implicat vagonul de tramvai cu număr de parc 112, respectiv numărul de înmatriculare IS 0354. Comisia tehnică a stabilit că, la plecarea pe traseu, tramvaiul era funcțional – toate mijloacele de transport care ies la stradă sunt verificate înainte privind starea tehnică.
În urma primului impact, cauzat de autoturismul care a intrat pe calea de rulare a tramvaielor fără a se asigura, a avut loc afectarea unui dispozitiv electric ce avea rolul de a asigura tensiunea de comandă a vagonului, implicit a două din cele trei sisteme de frânare ale vagonului de tramvai. Cel de-al treilea sistem de frânare a rămas acționat până la oprirea tramvaiului. Documentația întocmită de comisia tehnică a fost transmisă comisiei din cadrul Poliției Rutiere care se ocupă de caz, urmând ca aceasta să finalizeze dosarul de cercetare”, a declarat directorul CTP Iași, Cristian Stoica.
Dacă după o simplă tamponare un tramvai poate rămâne fără frâne, ne întrebăm dacă sunt călătorii și ceilalți participanți la trafic în siguranță.
Vatmanul a intrat în concediu după ce a fost implicat în accident
Conducerea CTP a hotărât ca vatmanul Crîșmăreanu să stea acasă câteva zile, pentru recuperare fizică și psihică, imediat după accident, chiar dacă acesta nu a necesitat investigații medicale. După câteva zile de recuperare primite din partea companiei, domnul Crîșmăreanu a solicitat 10 zile de concediu de odihnă. Și în prezent vatmanul se află în concediu de odihnă. Primele ipoteze ale conducerii CTP, la câteva ore după accident, au fost că există posibilitatea ca frânele să se fi defectat după primul impact.
„Nu se poate discuta cu vatmanul deocamdată. Acesta se află în concediu până la sfârșitul lunii aprilie 2021”, a precizat conducerea CTP.
Chiar dacă ancheta internă a CTP a fost finalizată, polițiștii ieșeni fac în continuare cercetările în cadrul dosarului penal deschis după producerea accidentului și urmează să se stabilească daca primul autoturism aflat pe linia de tramvai a intrat brusc în fața tramvaiului.
„În cadrul dosarului penal întocmit, cercetările continuă în vederea stabilirii întregii situații de fapt și luării măsurilor legale care se impun”, a declarat Anca Vîjiac, purtător de cuvânt IPJ Iași.
Momentul producerii accidentului
Vă reamintim că pe data de 16 martie 2021 s-a produs accidentul rutier ce ar fi putut avea urmări catastrofale. În zona fostului Hotel „Europa”, un tramvai a acroșat mai multe mașini care așteptau să vireze la stânga de pe linia de tramvai. Tramvaiul care se deplasa pe strada Anastasie Panu spre direcția Târgu Cucu a intrat în coliziune cu mai multe autoturisme.
Din fericire, impactul nu s-a soldat cu victime. Mașina de pe linia de tramvai care intenționa să vireze la stânga spre strada Palat a fost lovită în plin de tramvai, fiind prima mașină implicată în accident. Din primele declarații ale vatmanului, sistemul de frânare al tramvaiului s-a defectat. După impactul cu primul autoturism, tramvaiul a acroșat alte cinci mașini. Un singur autoturism aflat pe linia de tramvai a evitat impactul, fiind vorba despre un taximetru. În accidentul rutier a fost implicat și consilierul local PNL Ciprian Bostan. La fața locului s-au deplasat de urgență un echipaj medical de la Serviciul de Ambulanță Județean Iași și polițiștii rutieri.
Un carnagiu a fost provocat de un tramvai CTP, soldat cu morți și răniți
În urmă cu 10 ani a avut loc un accident similar în municipiul Iași. Pe data de 23 martie 2011, în zona Fundație, a avut loc un carnagiu rutier după ce tramvaiul a rămas fără frâne, după spusele vatmanului. Tramvaiul care se deplasa din zona Copou a acroșat mai multe mașini care așteptau la semafor. Accidentul s-a soldat cu un mort și trei răniți. Un bărbat în vârstă de 43 de ani, Dănuț Condurache, angajat al Penitenciarului Iași, care conducea mașina prinsă sub tramvai, a decedat pe loc.
Ceilalți trei răniți au fost transportați la Spitalul „Sf. Spiridon”, Iași. Potrivit reprezentanților CTP, ultima revizie a tramvaiului second hand, importat din Elveția, fabricat în anul 1973 și modernizat dupa ’90, a avut loc pe data de 9 martie 2011. Vatmanul care a produs accidentul avea 35 de ani și mai avusese antecedente: patru coliziuni în anii 2002, 2003 si 2008. Cristian Diaconu lucra la CTP din anul 1997.