Titlurile zilei

Prăbușire spectaculoasă pe piața magazinelor outlet din Iași! Tone de haine blocate în depozite. Șeful de la Vogue Outlet: „Pierderile sunt imense, au scăzut cu 90 la sută”

Publicat: 02 mai 2020
_____ Vizualizări 0 Comentarii

Reporterii BZI au luat pulsul patronilor de magazine outlet. Viitorul nu sună bine. Banii sunt blocați în stocuri, colecțiile de primăvară-toamnă tind să expire. Chiria pentru un spațiu ultracentral ajunge și la 3.691 euro, o sumă greu de acoperit pe timp de criză. Angajații sunt trimiși în șomaj tehnic și a mai rămas doar speranța. Aveau 300 de clienți în fiecare zi, dar aceștia s-au evaporat instant odată cu instaurarea situației de urgență, cauzată de răspândirea COVID-19. Salvarea ar putea veni doar din on-line. „Chiar înainte de această perioadă, noi am închis site-ul pentru a face o serie de update-uri. Comerțul on-line ne-ar putea ajuta în această perioadă, ar fi un minim care să asigure supraviețuirea. Pe piața de retail-fashion s-au făcut stocuri masive, lichidități nu au rămas prea multe”, au precizat reprezentanții Vogue Outlet

Perioda de criză cauzată de răspândirea virusului COVID-19 pare să afecteze ireversibil afacerile din Iași cu magazinele de tip outlet. Încă dinainte de declararea stării de urgență, afacerile s-au prăbușit spectaculos, chiar și cu 90 la sută. Reporterii BZI au aflat mai multe detalii legate de starea acestui tip de afacere de la reprezentanții New Fashion SRL, care au deschis trei magazine Vogue Outlet în Iași, unul dinte ele fiind amenajat într-o zonă ultracentrală, pe bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt.

„La prima vedere putem vorbi despre o perspectivă sumbră. Absolut toți din acest domeniu suntem afectați și nu numai. Din ce preconizăm noi, se prefigurează o criză economică. Cu data de 15 martie noi am luat măsuri de reducere a programului de la 11 ore la 8 ore, cu cei zece angajați, prin rotație. Imediat am suspendat activitatea la toate cele trei puncte de lucru din oraș. Pierderile sunt imense. Inițial, vânzările au scăzut cu 40 la sută, apoi cu 90 la sută”, a declarat Paul Proca, reprezentantul magazinului.

La o cifră anuală de 2,1 milioane lei, pierderile firmei sunt de aproape 180.000 lei, adică 38.000 de euro. Până la începerea crizei, cele trei magazine au înregistrat o medie zilnică de 300 clienți, care cumpărau măcar un produs.

Soluția ar fi în on-line

Paul Proca a mai spus că, în acest moment, toți banii au fost cheltuiți pe stocurile de sezon, primăvară-toamnă. Dacă nu vor reuși să le vândă, cel mai probabil, afacerea rămâne închisă și după trecerea crizei.

„Din fericire, stocurile sunt achitate. Chiar înainte de această perioadă noi am închis site-ul pentru a face o serie de update-uri. Comerțul on-line ne-ar putea ajuta în această perioadă, ar fi un minim care să asigure supraviețuirea. Pe piața de retail-fashion s-au făcut stocuri masive, lichidități nu au rămas prea multe. În acest domeniu ar trebui să funcționeze și pe timp de criză. Noi aducem articole din toată Europa, în special din Marea Britanie. Aducem și din America. Pentru că există abundență de stocuri, ne așteptăm ca prețurile să scadă. Noi am închis inclusiv depozitul pe care-l foloseam pentru comenzile on-line. Ca o măsură de precauție, am trimis oamenii acasă. Noi vom redeschide partea de on-line. E un domeniu mai dificil decât comerțul fizic. Ai nevoie de mai mulți specialiști în marketing on-line și nu-i prea găsești”, a mai spus reprezentantul magazinului.

Ce se întâmplă cu chiriile și cu angajații

În ceea ce privește soarta angajaților societății New Vogue SRL, angajatorul a depus deja cereri pentru șomaj tehnic. Însă, mai este și problema chiriilor.

„Noi am trimis o cerere proprietarilor, am primit un răspuns că vor analiza. Noi acum putem doar să sperăm că va fi mai bine”, a adăugat Proca.

Unul dintre magazinele Vogue funcționează într-un spațiu al municipalității, cel de pe bd. Ștefan cel Mare și Sfânt. În 2018, Primăria Iași a scos la licitație spațiul închiriabil de 111 metri pătrați, prețul de pornire fiind de 20 lei/mp. Șapte operatori economici s-au bătut pentru spațiul respectiv. Dar, a câștigat New Fashion SRL, care a ridicat ștacheta cu mult. S-a adjudecat cu 153 lei/mp. Astfel, chiria lunară a ajuns la 16.983 lei, adică 3.691 euro. Acum, cei de la Vogue au cerut Primăriei suspendarea plății pe perioada situației de urgență. Oficiali din Primărie au transmis reporterilor BZI că în contracte este stipulată o clauză de forță majoră. Decizia se va lua în cursul acestei săptămâni. New Vogue SRL a fost înființată în 2015, cu unic asociat Valeria Bulgaru.

Criza lovește și în principalul jucător

De criză nu a scăpat nici societatea Smart Shopper SRL, care administrează lanțul de magazine Cream Outlet, prezent în Iași, dar și în alte localități din țară. Firma este controlată de către soții Roxana și Cezar Șaramet, care s-au lansat și în proiecte imobiliare. Și cei doi afaceriști au pus lacătul pe ușă. Raportat la cifrele de afaceri înregistrate în ultimii ani, pierderile sunt imense, pot ajunge și la 2.500.000 euro pe lună. Spre exemplu, conform ultimelor date publicate, în 2018, cifra de afaceri a societății a fost de 14.012.539 lei, aproape 3 milioane de euro, cu un profit de 858.387 lei și 96 de angajați. Apelați telefonic, reprezentanții Cream Outlet nu au putut fi contactați pentru a comenta modul în care este afectată afacerea.

Ce este un magazin outlet

Un magazin outlet nu poate fi confundat cu unul second-hand. În magazinele outlet nu sunt comercializate produse purtate. Este vorba despre brand-urile marilor producători care au rămas pe stoc. Acest tip de produse a trezit interesul clienților, deoarece prețul este mai mic și cu 30 la sută. Astfel, un brand cunoscut, dar care face parte, spre exemplu, din colecția de anul trecut, poate fi achiziționat la un preț rezonabil. Însă clienții trebuie să fie atenți, deoarece nu toate magazinele de acest tip practică prețuri reduse. De multe ori, prețurile sunt asemănătoare cu cele din magazinele de brand.

Adauga un comentariu