Michelin, gigantul francez în producția de anvelope, schimbă strategia de producție. Fabrica companiei din Olsztyn, Polonia, dedicată anvelopelor pentru camioane grele, cu aproximativ 430 de angajați, urmează să fie închisă. Producția va fi transferată în România, unde costurile de operare sunt considerate mai avantajoase.
Michelin are în România peste 4400 de angajați, 3 fabrici, 2 la Zalău și una la Florești, o rețea comercială şi un centru de servicii partajate. Începând din august 2001, România a jucat un rol tot mai important pentru Michelin, devenind din 2005 centrul regional pentru operațiunile comerciale ale grupului în diverse țări din Balcani.
Despre decizia de relocare, Michelin argumentează că este o mișcare strategică destinată optimizării costurilor și eficientizării producției. În Polonia, în ciuda închiderii fabricii de camioane grele, Michelin păstrează alte facilități operative, inclusiv fabrica de anvelope pentru vehicule de pasageri și comerciale, precum și producția de anvelope agricole.
Aproximativ 500 de muncitori vor fi mutați la alte fabrici
Marek Wójcik, primarul orașului Olsztyn, și-a exprimat dezamăgirea față de decizia Michelin, declarând: „Este o situație dificilă pentru angajați și familiile lor, precum și pentru orașul nostru. Vom colabora îndeaproape cu Michelin și cu alte părți afectate pentru a-i sprijini pe lucrătorii afectați și pentru a explora oportunitățile de a atrage noi investiții în regiune.”
Purtătorul de cuvânt al Michelin, Piotr Staszałek, a comentat închiderea, atribuind această schimbare în parte concurenței din partea importurilor de anvelope mai ieftine din Orientul Îndepărtat. Acesta a precizat că piața anvelopelor pentru camioane a devenit din ce în ce mai dificilă, determinând compania să caute soluții de producție mai viabile din punct de vedere economic.
Publicația locală de știri Olsztyn.com.pl a relatat că se așteaptă ca angajații afectați de închidere (aproximativ 500) să fie transferați în alte departamente din cadrul Michelin Polonia sau să primească pachete de compensații satisfăcătoare. Cu toate acestea, detaliile exacte ale acestor aranjamente rămân în discuție, iar comunicatele oficiale sugerează că departamentul de anvelope își va înceta activitatea până la sfârșitul anului 2024.
Această restructurare vine într-un context mai larg în care multe companii reevaluează poziționarea lor globală și regională. Recent, Michelin a anunțat și închiderea unor unități în Germania și relocarea serviciilor pentru clienți în Polonia, precum și concedieri semnificative în Statele Unite.
O nouă regulă pentru schimbarea cauciucurilor
Mulți șoferi sunt tentați să treacă la anvelopele de vară imediat după ce temperatura din termometre crește cu câteva grade, iar zăpada dispare. Cu toate acestea, de cele mai multe ori, vremea este destul de capricioasă și schimbătoare la început de primăvară, lucru care îi poate afecta pe șoferii care aleg să își pună cauciucurile de vară mult prea devreme.
Atunci când își pun cauciucurile de vară, șoferii sunt sfătuiți să țină cont de o serie de lucruri. În momentul în care temperaturile cresc și se mențin la valori ridicate o lungă perioadă de timp, atunci șoferii își pot monta pe mașini anvelopele de vară. O temperatură medie de peste 7 grade Celsius este potrivită pentru a schimba cauciucurile de iarnă cu cele de vară.
Dacă în martie mai sunt șanse ca vremea să devină deosebit de rece și să apară ninsori, în aprilie temperaturile sunt ceva mai ridicate, astfel că se poate renunța la anvelopele de iarnă.
Un alt factor pe care ar trebui să îl ia în calcul șoferii înainte de a-și pune cauciucurile de vară este zona țării în care locuiesc. Astfel, șoferii care au domiciliul în regiunile montane își pot monta anvelopele de vară ceva mai târziu, având în vedere că temperaturile se pot menține scăzute mai mult timp în aceaste regiuni, comparativ cu restul zonelor țării. Recomandat ar fi ca acești șoferi să își pună cauciucurile de vară în a doua jumătate a lunii aprilie.