Prima pagină » Local » Se pregătește o nouă scumpire pentru biletele de la CTP Iași. Compania a primit subvenții de 18 milioane de euro de la primărie, dar nu acoperă cheltuielile
Se pregătește o nouă scumpire pentru biletele de la CTP Iași. Compania a primit subvenții de 18 milioane de euro de la primărie, dar nu acoperă cheltuielile

Se pregătește o nouă scumpire pentru biletele de la CTP Iași. Compania a primit subvenții de 18 milioane de euro de la primărie, dar nu acoperă cheltuielile

23 oct. 2025, 02:00,
Petronel Ștefan în Local

Au trecut 9 luni de la ultima majorare a prețurilor pentru biletele de călătorie de la CTP Iași, iar acum este adusă în discuție o nouă mărire a tarifelor

Compania se confruntă cu probleme financiare: costurile sunt foarte mari, iar profitul nu poate acoperi totul. Astfel, conducerea companiei, împreună cu cei din Primăria Iași, trebuie să găsească soluții pentru a stabiliza financiar CTP Iași. Una dintre propuneri ar fi și majorarea biletelor de călătorie, de la 4 lei la 4,5 lei.

Ar putea crește prețurile pentru biletele CTP Iași

Deocamdată, nu este nimic oficial transmis de cele două instituții, însă, conform surselor din interior, o astfel de propunere există la nivel de discuție. Astfel, există posibilitatea ca, la finalul acestui an sau în luna ianuarie 2026, consilierii locali să discute despre prepunerea creșterii tarifelor. Cel mai probabil, conducerea companiei așteaptă să fie finalizat procesul de implementare a cardurilor și la automatele EPIN, ca modificarea să fie mai ușoară.

Primăria Iași a subvenționat suma de 73.255.000 de lei la CTP Iași pentru obligația de serviciu public, unde au fost acoperite abonamentele elevilor și pensionarilor. De-a lungul anului, primăria a mai alocat către CTP Iași 14 milioane de lei în luna aprilie, iar în luna iulie, încă 6,2 milioane de lei.

Compania de transport continuă să primească subvenții din banii publici, însă calitatea serviciilor nu a evoluat. Călătorii se plâng, în continuare, că sunt prea puține autobuze și tramvaie la stradă, iar unele au o stare tehnică jalnică. De altfel, compania a adunat mai multe datorii la stat, care, acum, sunt plătite eșalonat, după ce au întârziat să achite taxele și impozitele.

Marea problemă o reprezintă faptul că trebuie să acopere deficitul bugetar din cadrul companiei. Costurile pieselor de schimb, a consumabilelor și a combustibililor au crescut în ultima vreme. De asemenea, se aduce în discuție și creșterea salariului minim pe economie; astfel, la mulți angajați ar urma să le crească salariul, conform legii. Din totalul cheltuielilor de la CTP Iași, aproximativ 60% sunt pentru plata salariilor. Compania a avut mai multe probleme în ultimele luni: salariile și bonurile de masă pentru angajați au fost întârziate din cauza lipsei de fonduri. Totuși, urmează să cheltuie 1,3 milioane de euro pentru serviciile de curățenie.

Călătorii trebuie să suporte costurile

Este clar că o decizie în acest sens trebuie luată, deoarece extrem de mulți bani se cheltuie la compania de transport, iar profitul este inexistent. În acest context, călătorii ar putea să suporte din nou această povară, plătind mai mult pentru o călătorie.

În același timp, Primăria Iași plătește subvenții pentru abonamentele pensionarilor, ca aceștia să beneficieze de gratuitate. În total, sunt înregistrați aproximativ 42.000 de pensionari la CTP Iași. Primăria Iași plătește către companie 110 lei de abonament lunar pentru fiecare pensionar, deși prețul integral este de 130 de lei, iar compania este în pierdere din start. Conform datelor, primăria achită 4.400.000 lei pe lună pentru abonamentelor pensionarilor, însă CTP Iași pierde 840.000 de lei lunar din cauza diferenței de 20 de lei.

Am luat legătura cu directorul general, Cristian Stoica, pentru a ne oferi mai multe explicații despre această situație, însă acesta nu a răspuns la apeluri. Am cerut și de la purtătorul de cuvânt, Carmen Ghercă, informații, dar până la încheierea ediției nu a trimis niciun răspuns.

Va fi afectată și zona metropolitană?

Este o posibilitate ca, și pe traseele operate împreună cu Asociația Metropolitană de Transport Public Iași (AMTPI), să apară modificări. Totuși, Eduard Boz, președintele asociației, a precizat că primarii din comune ar fi total reticenți la o altă mărire, lucru care ar afecta enorm transportul în comun din zona metropolitană.

„Oficial, nu am primit o astfel de propunere, mai ales că ultima modificare a tarifelor a fost la începutul acestui an. Abia am găsit un echilibru cu primăriile din zona metropolitană, ca să putem susține transportul în comun. Primarii nu ar accepta acum o altă eventuală creștere a prețurilor pentru bilete. Compania are anumite cheltuieli: cele mai multe sunt pentru salariile personalului, însă trebuie să găsească soluții pentru a gestiona fondurile”, a declarat Eduard Boz, președintele AMTPI.

Prețul biletelor de la CTP Iași ar putea să crească la începutul anului 2026, însă această propunere este, deocamdată, la nivel de discuție.

Rămâne de văzut ce decizie va lua conducerea companiei și primăria.

Donație lunară
Donează lunar pentru susținerea jurnalismului de calitate

Donație singulară
Donează o singură dată pentru susținerea jurnalismului de calitate

Comentarii
  • o hazna de companie de transport public de 35 ani

    eu am zis si ma repet poate sa faca si 10 lei un capat de bilet, tot nu ar fi multumita compania. e o companie falimentara din 1990 incoace in ciuda faptului ca suge bani de la Primarie in fiecare luna chiar daca e privatizata si primeste si fonduri europene pentru achizitionarea de tramvaie si autobuze noi, reabilitarea infrastructurii de tramvai si peroanelor pt calatori, constructia unui nou depou in Canta, automate de bilete si abonamente, s.a. au dat mocangeala la elevi, profesori, studenti, pensionari si cei pe caz de boala normal ca te duc in gherla, ca si CFR de altfel. blatul e la ordinea zilei, controlorii iarta tiganii, cerstorii, asistatii sociali ca le baga brisca in ei, ii arde doar pe gagici pe ruta Podu Ros-Agronomie ca sunt slabe de inger si usor de speriat.

  • Sunt pensionara cu o pensie mica..sub 3000 lei dar nu inteleg de ce e gratuitate pt pensionari , daca nu pt voturi !?

    Unde merg pensionarii?
    La medic si cel mult la o plimbare dar de decontat se iau 8n calcul mai multe calatorii lunar!
    La fel la elevi !
    De ce gratuitate?
    Copiii unor parinti judecatori spre exemplu au gratuitate !
    E normal?

    Anulati gratuitatile si dati punctual doar la cazurile sociale cu adevărat neviiase !

  • Serios…? penalul. Primaria sa disponibilizeze din personalul capusat din subordine ca stau in birouri ca sardelele…

  • La câți asiatici lucreaza in Iasi, sa facă Piticul ricse sa-i plimbe pe babalacii votanți…

  • risipa de la CTP

    CTP nu mai tipareste bilete, dar firma care detine automatele le tipareste dar la un pret mai mare, care este achitat de CTP.
    CTP a semnat un contract de 260000 euro pentru mentenanta validatoare. Este o suma mult umflata. Sa zicem ca sunt 1000 de autobuze, desi nu sunt. Angajezi 4 oameni. O echipa de 2 oameni verifica 4 autobuze pe zi. Treaba se termina in 125 zile lucratoare. La un salariu brut de 10000 pe luna, rezulta 40000 pe luna cheltuieli salariale. Deci 8000 euro. Ori 12 luni, fac 96000 euro. De ce 260000 euro?
    Nu zic ca noi nu am avea nici o vina. Avem. Se face blat la greu, de la elev, la pensionar. Dar vina principala apartine conducerii CTP, care habar nu are ce trebuie facut pentru ca nu foloseste transportul public.

  • Situația CTP Iași arată, încă o dată, cum povara managementului defectuos și a deciziilor politice este transferată pe umerii călătorilor și ai angajaților. Avem o companie care primește subvenții consistente din bani publici – peste 18 milioane de euro într-un singur an – dar care nu reușește să ofere servicii decente: vehicule insuficiente, condiții tehnice precare, întârzieri la plata salariilor și bonurilor de masă. În același timp, se vorbește despre noi scumpiri, de parcă soluția ar fi mereu buzunarul cetățeanului.

    Problema reală nu este doar prețul biletului, ci lipsa unei strategii coerente de finanțare și control. Subvențiile sunt direcționate haotic, iar gratuitățile acordate în bloc – fără criterii sociale clare – creează dezechilibre și pierderi asumate de companie. Nu putem ignora vocea pensionarilor sau a celor care observă că aceste gratuități sunt folosite mai degrabă ca instrument electoral decât ca sprijin real pentru cei vulnerabili.

    Atrag atenția că 60% din cheltuielile companiei merg către salarii, dar acestea nu sunt un „lux”, ci reflectă munca șoferilor, vatmanilor, mecanicilor și a personalului care ține sistemul în viață. Dacă vrem transport public de calitate, trebuie să investim în oameni, în flotă și în infrastructură, nu să sacrificăm angajații și călătorii pentru a acoperi găurile create de lipsa de viziune.

    Soluția nu este o nouă scumpire, ci:
    – audit independent asupra cheltuielilor și contractelor (inclusiv cele de curățenie, unde se vehiculează sume uriașe),
    – criterii sociale clare pentru gratuități, acordate doar celor care au cu adevărat nevoie,
    – transparență în utilizarea subvențiilor și responsabilizarea conducerii,
    – un plan metropolitan integrat, care să nu lase comunele și orașul să se contrazică pe spinarea navetiștilor.

    Transportul public este un serviciu esențial, nu o afacere privată. Dacă vrem să-l salvăm, trebuie să punem capăt improvizațiilor și să cerem responsabilitate reală de la conducerea CTP Iași și de la Primăria Iași.

  • Un miop și cu alte probleme de vedere validează f greu cardul nenominal. În mijlocul de transport la validatoarele portocalii dacă dorești informații de ex. cat este valabilitate bilet, nu poți citi pt ca este scris fff mic, pornește mijlocul de transport sau bate lumina în ele,deci un cacat.

  • NENOROCITI PROFITORI

    1. Ati primit tramvaiele GRATUIT prin fonduri.
    2. Imediat NENOROCITII au scumpit, dublat preturile si la abonamente. Deci au incasat venituri uriase.
    3. Au vazut ca e loc de MULS, au zis hai sa scumpim din nou, ca oricum NU platim tramvaiele.
    4. Deci fraierii de ieseni NU s au prins, asa ca hai sa ii mulgem de bani.
    5. Boii au bagat taxatoare de bilete si scanare de carduri care NU functioneaza.
    6. Acum fac metoda NEFUNCTIONARII ca sa te prinda controlorii.
    7. Fac asta intentionat,
    8. Profitorii de la CTP, pun panouri absolut NEFUNCTIONALE din punct de vedere al timpului.
    9. EXEMPLU? Statia de la Biserica Sfantul Nicolae Domnesc, cum mergi spre CUG, de LUNI de zile arata ca vine intr un minut ( 1 minut) si ajunge tramvaiul in 8, 9 minute. Exact aceeasi mizerie de tactica practicata de CTP- istii COMUNISTI PROFITORI.
    10. Toate astea se fac impreuna cu primarul bineinteles.

    Ordinarie cat incape, MARLANIE cat incape, da marlani si profitori si MINCINOSI, acum spun ca au pierderi dupa ce ca deja au incasari uriase fara sa plateasca tramvaiele.

  • Sa ma pis pe gratuitatea acordata de primarie, doar la Iasi vezi asa ceva, vrei sa circuli cu ctp, platesti bilet. Prin anii 2000,pe cand eram elev, urcam in tramvai si plateam bilet,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
13 noiembrie 2025
13 noiembrie 2025