Prima pagină » Actualitate » Se schimbă regulile privind legalizarea documentelor în România! A fost adoptată legea notarilor electronici
Se schimbă regulile privind legalizarea documentelor în România! A fost adoptată legea notarilor electronici

Se schimbă regulile privind legalizarea documentelor în România! A fost adoptată legea notarilor electronici

19 feb. 2025, 07:30, 1 ,
Mirela Gabriela Todosi în Bzi.ro

Se schimbă regulile privind legalizarea documentelor în România! Senatul a adoptat proiectul de lege care permite desfășurarea activităților notariale în format electronic, eliminând necesitatea prezenței fizice pentru anumite proceduri. Astfel, românii vor putea legaliza documente online, într-un sistem sigur și confidențial. A fost adoptată legea notarilor electronici, iar cetățenii nu vor mai fi nevoiți să piardă timpul pe drumuri pentru a legaliza anumite documente.

Se schimbă regulile privind legalizarea documentelor în România!

Potrivit noului proiect de lege adoptat de Senat și care urmează să fie dezbătut de Camera Deputaților, anumite proceduri de legalizare a documentelor vor putea fi realizate de la distanță, fără a fi necesară prezența fizică la notar. Legalizarea electronică a documentelor prin intermediul platformei informatice Top-not va fi un proces mult mai simplu și la îndemâna românilor. Platforma va gestiona și arhiva documentele notariale, implementând un sistem de jurnalizare în timp real pentru monitorizarea accesului la date. Proiectul de lege cuprinde și precizări clare legate de perioada în care datele vor fi stocate pe portal.

„Jurnalizarea evenimentelor şi a accesului la date se stochează pe o durată egală cu obligativitatea legală de păstrare a documentelor conform nomenclatorului arhivistic notarial.”, se arată în documentul legislativ.

Pe lista procedurilor de legalizare care se vor putea face de la distanță se află:

  • consultaţii juridice scrise cu caracter notarial;
  • primirea şi păstrarea documentelor în formă electronică în arhiva electronică notarială;
  • legalizarea semnăturii interpretului şi traducătorului autorizat de pe traducerile în formă electronică;
  • transmiterea către Oficiul Naţional al Registrului Comerţului a actelor privind societăţile;
  • transmiterea cererilor adresate instituţiilor şi autorităţilor publice;
  • comunicarea cererilor şi a oricăror alte documente pentru efectuarea operaţiunilor de publicitate imobiliară.

Rămâne de văzut dacă proiectul de lege va fi adoptat și de Camera Senatului și când anume va intra în vigoare legea notarilor electronici pentru români.

Cum va fi digitalizată relația client-notar

Statul român vrea să digitalizeze relația notar-client. Anumite acte și proceduri vor putea fi efectuate și fără prezența fizică a părților, însă activitatea electronică se va desfășura numai la sediul profesional al notarului public. Platforma Top-not va constitui suport tehnic pentru schimbul de informaţii şi date între notarii publici, dar și pentru autoritățile și instituţiile publice centrale şi locale. Notarul public va putea îndeplini în formă electronică, fără prezența fizică a părților, anumite categorii de acte și proceduri expres prevăzute de lege.

Notarii publici vor putea îndeplini procedurile notariale și vor putea elibera actele atât pe suport hârtie cât și în formă electronică. Notarii publici care optează pentru îndeplinirea actelor și procedurilor notariale în formă electronică au obligația să solicite autorizaţia pentru desfăşurarea activității în această modalitate, precum și accesul la platforma electronică Top-not și la programul informatic unic privind registrele biroului notarial. Din acest an, tot într-un sistem electronic vor fi gestionate și actele de stare civilă.

Dacă legea notarilor electronici va intra în vigoare în toată țara, românii vor fi scutiți de anumite drumuri la notar și vor putea să legalizeze anumite documente de la distanță, prin intermediul unor proceduri electronice simple. Astfel, anumite acte și proceduri vor putea fi efectuate și eliberate în format electronic, relația dintre client și notar fiind digitalizată. Din 2025, românii își vor putea crea și o identitate digitală, cu ajutorul unui nou sistem numit RoeID. Cetățenii vor avea acces pe platformele online ale instituțiilor publice, vor putea plăti taxe și impozite mult mai rapid și ușor și vor avea posibilitatea de a solicita documente oficiale în format online.

Donație lunară
Donează lunar pentru susținerea jurnalismului de calitate

Donație singulară
Donează o singură dată pentru susținerea jurnalismului de calitate

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
09 decembrie 2025
09 decembrie 2025