Local

Situația efectelor poluării la Iași. Vezi care-i starea pe cartierele din oraș – FOTO

Publicat: 19 oct. 2019

Conf. univ. dr. Silviu Gurlui, Facultatea de Fizică a Universității Alexandru Ioan Cuza din Iaşi, a monitorizat vineri indicii de poluare pe circa 100 km de străzi din Iaşi. Acesta a postat concluziile pe pagina sa personală de Facebook:

„Prezint concentrațiile particulelor PM2.5 și PM10 măsurate pe o distanță de 100 de km, timp de 6 ore. Hartă poluării. De departe trebuie să spun că nu mă impresionează aceste valori, deși sunt imense pe alocuri, ci mai ales mirosurile, compușii chimici care se leagă de aceste particule materiale (acizi, oxizi, dioxine, detergenți, etc).

Dintre aceste particule, cele mai periculoase sunt cele mici, mici. Adică PM2.5. Limitele, normal nu trebuie să depășească 25 de unități. Aceste particule pot produce cancer, afecțiuni cardio-respiratorii, accidente cerebrale, etc.
Aceste particule sunt generate în mare parte de arderi (fum), de mașini (motoare), de activități industriale sau agricole (chiar și tăierea firelor de iarbă!!!). O parte este data și de praful mineral, cel ce-l observați peste tot depus.

Urmează particulele mai mari, PM10. Cele mai mari particule sunt cauzate în principal de paraf clasic. Acesta provine din starea drumurilor, din șantiere, din industrie, etc. O să vedeți mai jos că zonele cele mai poluate se învîrt în jurul zonelor lipsite de vegetație, cu multă activitate de șantier, cu trafic sau în zonele cele mai joase care predispun fenomenele fizico-chimice să modifice dinamică acestor poluanți, să crească concentrația lor, să se transforme diferit ziua și noaptea, la temperaturi diferite sau alte condiții meteo.

O să se scrie mult despre acest top. Țin să atragă atenția că nu este un top bătut în cuie. Este doar o imagine a unei zile de vineri, cu trafic relativ redus spre zero la orele tîrzii, o zi cu inversie termică, o zi de toamnă în care vegetația se transformă, o zi în care există o anumită configurație a surselor de poluare ( mai mari sau mai mici, etc).

De departe se vede clar că zonă cea mai curată a Iașului este situată în jurul zonelor verzi. Zonă Copou, Zonă Agronomie, Zonă Breazu. Dacă privim mai de sus, vedem acolo că ne aciuim în jurul grădinii Copou. Așa se explică de ce în Păcurări, zonă disnpre Grădină Copou este așa de curată și mai departe, la 1 km, la intrarea în Păcurări ( zonă cu trafic infernal ce cuprinde orice tip de mașină…). Practic este o diferență de 3 pînă la 4 ori mai mare poluarea la intrarea în Iași decît în Piață Păcurări și de pînă la 6-7 ori este mai poluată zonă de intrare în Iași prin Păcurări decît zonă de ieșire din Copou (Agronomie, Breazu).

Se văd valori foarte mari în zonă apropiată caii ferate, de o parte și de altă. Zonă Cântă/barieră Dacia, Zonă Alexandru, zonă Zimbru.

Se vede de asemenea clar că în Podul de Piatră este poluare foarte mare, depinde de zonă de monitorizare. Spre exemplu, zonă APM nu este nici pe de parte zonă cea mai poluată. Măcar la oră cînd au fost făcute măsuratorile, în partea dinspre Petrom-Gară, era mult mai rău.

Am revăzut de asemenea că zonele orașului slab aerisite sunt mai poluate. Am văzut, spre exemplu că deși în toată zonă centrală erau valori mari ( Zonă Bd Independenței, Golia, Tg Cucului, Anastasie Panu, Palatul Culturii, fix pe stradă Armeană și la Hală (în spate)-valorile poluării sunt mai mari. Asta confirmă cumva disperarea oamenilor de pe stradă Armeană care m-au rugat în multe rînduri să vin acolo să-i ajut pentru că e trafic infernal (prin închiderea zonei Ștefan Cel Mare). Aviz. Prof Mihai Chirița!

M-a surprins că mergînd din Podul Roș spre Cug, zonă Nicolina 3 (poștă) a înregistrat un minim de poluare că apoi, mergînd spre Biserică Înălțării Domnului, Cimitir Bună Vestire, poluarea să crească din nou semnificativ!!!

Nu m-am așteptat la așa poluare în Podul de Fier. Mi-ați cerut de multe ori să ajung acolo. Nu am putut altă data. Iată că aveți dreptate!

Și nu în ultimul rînd, Tătărâși. M-a surprins zonă 2 Băieți. Ceva mai curată decît Oancea sau mai sus, spre Spitale.

Am măsurat și în Bularga, și pe pod la Bucium și la Spitalul Socola. Toate valorile se înscriu cumva într-o medie a sudului (70/170). Aceste ultime măsurători s-au făcut la ore tîrzii, oră 23:30-24 cînd traficul era inexistent. Deci, valorile ar putea fi mult mai mari la alte ore aglomerate.

Notă de final se încheie astfel. Că să putem preveni trebuie să știm ce se întîmpla în orice moment. Putem să ne ajutăm, putem să prevenim acum, putem să prevenim mâine. Cunoscînd categoria de poluanți în timp real peste tot Iașul, ptem urmări în timp real sursele de poluare, putem să plantăm fix ce trebuie în acord cu poluanții, putem să imaginăm soluții care să fie eficiente. Putem controla din mers dacă am făcut bine, dacă și cît, dacă și ce trebuie, unde și cum. Repet, grijă mea nu e PM10! Sunt alți poluanți care se ascund în aerosoli, în picăturile de apa, în vaporii de apa. Urmează să-i urmăresc și să va dau o informație mai clară, mai completă!

Cauze? o spun din nou: șantiere, vegetație, mașini tip/număr, coordonare trafic, industrie, arderi vegetație, arderi lemne/cărbuni și inversie termică. Inversia termică din ultima săptămină a făcut că mai mereu să băltească tot praful, toți poluanții din zonă apropiată de sol. Vom scăpa cît de curînd va mai plouă sau condițiile meteo o vor înlesni. Sau dacă se mai iau măsuri de diminuare a surselor de poluare amintite. Cînd va plouă vom vedea iar „laptele” pe străzi. Acel „lapte” e poluarea din aer.

În măsură timpului voi reface această hartă cu toate măsuratorile efectuate, în culori, cu avertizări, cu trasee, etc. Deocamdată am crezut de cuviință să va informez fie și așa, preliminar!”



loading...

Comentarii
  • Multumim domnule primar.Nu ai realizat nimic in acest mandat pentru sanatatea iesenilor.Mi-e mila si de biciclistii sau iesenii care alearga, cei care locuiesc în zona bulevardelor.Sunt condamnati la moarte pentru ghinionul de a respira în orasul care are cel mal mai mare grad de poluare și culmea, nu produce nimic!

  • Poluarea inseamna de fapt depasirea unor concentratii, a unor densitati. Poluarea este unul din efectele supraaglomerarii urbane, care inseamna si ea depasirea unei densitati. Iasul a depasit de cativa ani 3800 loc./km2. Pentru comparatie:
    Köln – 1017000 locuitori – 2511 locuitori/km2
    Hamburg – 1800655 locuitori – 2385 locuitori/km2
    München – 1464301 locuitori – 2.606 locuitori/km2
    Este clar ca suntem pe un drum gresit. De la supraaglomerarea asta ni se trag multe: poluare, trafic blocat, retele edilitare care cedeaza frecvent, etc.
    Ne-am inghesuit mult prea mult. Iasul trebuie sa se dezvolte, dar pe orizontala, prin urbanizarea comunelor limitrofe.

  • Valeu domnu europarlamentar, ne-ai spariet pe toti. Chiar si pe opincarii de vaslui si boston, aciuati in Iasi. De ce nu te ingrijoreaza taierea padurilor ? Sau de ce nu te ingrijoreaza purcoiul de blocuri nou construite fara spatii verzi, desfiintarea parcurilor, santierele care nu respecta nici macar glodul pe care il scot pe roti in strada ? Cum de nu te intereseaza statiile de betoane din mijlocul orasului ? Domnu europarlamentar, fii si dumneata ingrijorat de ceva ce conteaza !! Asta, pana la urmatorul meteor pe care il vei descifra.

  • Domnule Profesor cand faceti si masuratori in zona blocurilor turn din Moara de Foc care sunt incadrate de mari poluatori, traficul infernal pe strada Moara de Foc, poluarea fonica facuta de traficul CFR second hand (mai ales facut de acele automotoare care scot un fum negru de crezi ca ne-am intors in anul 1960 cand circulau locomotivele cu abur si care sunt pline de azbest (substanta cancerigena interzisa de UE) si care circula bine mersi poluand mediul si afectand populatia.
    Dar si prezenta celor 3 statii de betoane una lanaga alta pe o distanta de 100 metri liniari.
    Veniti in zona sa va aratam faianta din balcoane si bucatarii neagra de particulele PM 2,5 iar autoritatile nu fac nimic.

Adauga un comentariu