Rectorul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, prof. univ. dr. Tudorel Toader, a trimis solicitări importante către Guvernul României. Îi sunt alături și reprezentanții marilor universități din țară. Este vorba despre scrisoarea trimisă Executivului de Consorțiul „Universitaria”, din care fac parte: Universitatea București, „Babeș-Bolyai” din Cluj, Academia de Studii Economice din București, Universitatea de „Vest” din Timișoara și „Cuza”. Principalele Propuneri ale Consorțiului sunt: revizuirea finanțării universităților, bani pentru cercetare, creație și sport, sistem mai bun de acreditare, clasificarea universităților după misiune și anvergură, monitorizarea parcursului profesional al absolvenților
Prof. univ. dr. Tudorel Toader, rectorul Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași, a trimis o serie de solicitări importante către Guvernul României. Este vorba despre scrisoarea trimisă Executivului de Consorțiul „Universitaria”, din care fac parte: Universitatea București (UB) – (rector prof. univ. dr. Marian Preda), „Babeș-Bolyai” (UBB) din Cluj (rector prof. univ. dr. Daniel David), Academia de Studii Economice (ASE) din București – (rector prof. univ. dr. Nicolae Istudor), Universitatea de „Vest” din Timișoara (UVT) – (rector prof. univ. dr. Gabriel Pîrtea) și „Cuza”. Principalele Propuneri ale Consorțiului sunt: revizuirea finanțării universităților, bani pentru cercetare, creație și sport, sistem mai bun de acreditare, clasificarea universităților după misiune și anvergură, monitorizarea parcursului profesional al absolvenților.
„Consorțiul” mai cere „redesenarea” hărții învățământului superior românesc, dar și crearea unui mecanism de monitorizare a parcursului profesional al absolvenților, cu ajutorul unor platforme interoperabile de gestiune
Mesajul Consorțiului „Universitaria” e legat de o reformă a învățământului superior și cercetării în România. Astfel, principalele obiective ale sistemului de învățământ superior sunt acelea de a genera cunoaștere, de a produce idei novatoare, soluții pentru problemele sociale și economice ale României (prin sistemul de cercetare), de a forma resursa umană de calitate (prin programele de educație și formare) care să implementeze aceste soluții în piața muncii, în societate și în economie, pentru a crea o calitate a vieții mai bună pentru toți românii.
„În cadrul acestor procese, rolul profesioniștilor, al elitelor profesionale este esențial pentru că acestea generează idei și soluții și astfel fac diferența în competiția globală, în societate și în economie bazate pe cunoaștere și inovație. De aceea, păstrând caracterul incluziv și echitabil, învățământul superior este bazat preponderent pe merit și pe performanță (evaluate pornind de la rezultatele individuale și colective)”, se arată în documentul semnat și de rectorul Toader.
Aceștia arată și că, fiind un domeniu de importanță națională finanțat în bună măsură din bani publici, domeniul cercetării și al educației terțiare trebuie să beneficieze de acces la resurse de finanțare distribuite pe baza de performanță și să justifice utilizarea resurselor prin raportare publică și prin evaluarea externă, imparțială, a rezultatelor obținute.
Reprezentarea echitabilă, proporțională cu numărul de studenți și cadre didactice, a tuturor universităților
De asemenea, se dorește finanțarea cercetării științifice, a creației universitare și a performanței sportive în universități. Reprezentarea echitabilă, proporțională cu numărul de studenți și cadre didactice, a tuturor universităților, tipurilor de universități și tuturor domeniilor de studii majore în toate structurile consultative și decizionale din domeniile învățământului superior și al cercetării. Procesele de selecție a conducerilor instituțiilor menționate anterior trebuie fundamentate pe principiul meritocrației și bazat pe programele lor manageriale, și nu pe apartenența (doar) la anumite domenii de studii, tipuri de universități sau grupuri de interese. Îmbunătățirea sistemului de acreditare a universităților și programelor de studii și de evaluare a calității în cercetare și în învățământul superior. Promovarea internaționalizării, dimensiunii globale a învățamântului superior românesc.
Revizuirea sistemului de finanțare a universităților
Revizuirea sistemului de indicatori și coeficienți de finanțare pe student a programelor de studii pe bază de analiză a costurilor realizată de experți independenți și de benchmarking cu sisteme de finanțare din alte țări europene. Lansarea unor proiecte punctuale de finanțare pe programe de studii strategice pentru interesele culturale și socio-economice ale României. Scoaterea veniturilor proprii ale universităților din calculul deficitului public național, permițând astfel universităților realizarea de investiții necesare pentru menținerea competitivității. Promovarea meritului și performanței, dar și a incluziunii și echității în rândul studenților, printr-un sistem coerent de suport. Întărirea autonomiei universitare, concomitent cu promovarea democrației academice și a culturii participării, printr-un set de principii și reguli ce vor promova, de la nivelul departamentelor și până la vârful universității, libertatea de gândire și de exprimare, votul democratic și evitarea abuzurilor, a nepotismului și a altor practici nedemocratice. Toate acestea sunt principalele solcitari ale Consorțiului „Universitaria”.