Boli si tratamente

Exercițiile fizice reduc riscul de apnee în somn

Publicat: 01 iul. 2020
barbat care sforaie
Sportul reduce riscul de apnee în somn

Sportul reduce riscul de apnee în somn. Cercetătorii spun că creșterile modeste ale activității fizice, inclusiv mersul pe jos, pot ajuta la reducerea severității sindromului de apnee în somn, o afecțiune comună care poate provoca sechele pe termen lung in plan cognitiv, vascular și respirator.

Activitatea fizică este aliatul somnului bun din mai multe motive: de la 30 de minute pe zi, vă permite să reduceți timpul pentru a adormi și crește durata nopților, pentru a promova somnul mai profund și, prin urmare, mai eficient sau pentru a consolida faimosul nostru „ceas biologic”.

Sportul reduce riscul de apnee în somn

Un studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea din Adelaide a descoperit că este asociat și cu un risc mai mic de apnee obstructivă de somn, o afecțiune respiratorie comună legată de somn. Publicat în Journal of Clinical Sleep Medicine, studiul este prezentat ca fiind cel mai important până în prezent despre relația dintre apneea de somn și nivelurile de activitate fizică.

Pentru a ajunge la această concluzie, cercetătorii au examinat datele a peste 155.000 de adulți din Ontario, Canada, printr-un chestionar cu privire la stilul lor de viață, istoricul medical și somn. Vârsta medie a fost de 46 de ani și aproximativ 6,9% dintre participanți au indicat că li s-a spus de către medic că au apnee în somn. Cei afectați tindeau să fie mai sedentari, cu o medie de 4,4 ore mai mult timp în comparație cu participanții fără sindromul de apnee în somn, care se manifestă ca stop respirator (apnee) în timpul somnului, care se repetă de câteva sute de ori pe noapte.

Stil de viață mai puțin sedentar, mai multă mișcare

Acest sindrom este cauzat de o obstrucție în tractul respirator superior care împiedică trecerea aerului. Este normal să faceți pauze de respirație în timpul somnului, dar dacă sunt numeroase și durează mai mult de 10 secunde, îl fragmentează, îl fac mai puțin restaurator și are repercusiuni asupra sănătății. Aceste opriri respiratorii repetate cresc tensiunea arterială, ceea ce crește riscul bolilor cardiovasculare, hipertensiunii arteriale și diabetului de tip 2.

Pe baza activității fizice a participanților cu și fără apnee de somn, anchetatorii au stabilit că o creștere modestă a activității fizice a fost asociată cu o reducere de 10% a riscului de a dezvolta apnee în somn. „Rezultatele noastre evidențiază importanța activității fizice ca măsură preventivă împotriva dezvoltării apneei de somn”, explică autorul principal al studiului, profesorul Lyle Palmer. „Am descoperit că activitatea fizică viguroasă, dar și mersul pe jos au fost asociate cu un risc redus.

Exercițiul fizic este un factor protector

Studiul specifică, de asemenea, că aceste beneficii se aplică indiferent de factorii de risc cunoscuți, altele decât inactivitatea fizică: sex (bărbat), vârstă, etnie și obezitate. „Ratele apneei de somn la copii și adulți continuă să crească. Prin urmare, este important să înțelegem rolul pe care îl pot juca factorii protectori”, adaugă profesorul Palmer. „Exercițiul fizic este unul dintre acești factori de protecție și aduce multe alte efecte pozitive asupra sănătății generale. Profesioniștii în somn ar trebui să încerce să-și încurajeze pacienții să se deplaseze mai mult.

Deși trebuie făcute mai multe studii, echipa științifică concluzionează că aceste rezultate oferă specialiștilor în somn o opțiune pentru a trata apneea ușoară până la moderată a somnului, care, cu măsuri dietetice, poate fi mai atractivă pentru pacienți.





Adauga un comentariu