Titlurile zilei

Traseul autostrăzii A8 Iași – Târgu Neamț va fi schimbat! Comunele din zona metropolitană vor fi ocolite de autorută. Decizie radicală după protestul primarilor din județ – FOTO

Publicat: 05 nov. 2021
Autostradă din România și harta cu variantele de traseu
Compania de Autostrăzi a decis să schimbe traseul autostrăzii A8 Iași - Târgu Neamț pe zona metropolitană Iași, după plângerile venite de la primăriile din jurul orașului

Traseul inițial al autostrăzii A8 Iași – Târgu Neamț va fi schimbat. Plângerile ieșenilor din zona metropolitană Iași au făcut ca reprezentanții Companiei Naționale de Autostrăzi să ia în calcul schimbarea traseului din jurul orașului. Noua variantă va fi dezbătută de autoritățile județene cu reprezentanții Ministerului Transporturilor și cu primăriile comunelor din zona metropolitană Iași

O nouă dezbatere pe tema autostrăzii A8 Iași – Târgu Neamț. După ce mai multe primării din zona metropolitană Iași s-au arătat nemulțumite de modul în care firma Consitrans SA a realizat studiul de fezabilitate privind traseul autostrăzii, autoritățile județene au solicitat lămuriri din partea societății și a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Cei mai nemulțumiți de noul traseu au fost locuitorii din comunele Rediu, Lețcani și Popricani, unde zeci de proprietari ar putea rămâne fără locuințe. Oamenii pot fi expropriați pentru a face loc noului traseu al autostrăzii A8 Iași – Târgu Neamț. Pentru ca lucrurile să fie lămurite, șefii Consiliului Județean au solicitat explicații din partea reprezentanților CNAIR pentru prima variantă ce a atras nemulțumiri din partea comunelor din Iași.

Traseul A8 Iași – Târgu Neamț a fost schimbat. Iată noua variantă propusă

Cele mai afectate sate sunt Breazu (comuna Rediu) și localitatea Vânători (comuna Popricani). După dezbaterile cu primarii din zona metropolitană Iași s-a decis ca noul traseu să ocolească atât Breazu, cât și zona Vânători.

„După finalizarea analizei, aceasta va fi transmisă către autoritățile publice locale pentru alternativa de traseu aleasă. În urma analizei impactului asupra mediului, a reieșit ca fezabilă varianta prezentată inițial, care afectează localitatea Breazu, Vânători, dar și Golăiești. S-au propus anumite lucrări. Din punct de vedere tehnico-economic, este cea mai economică posibilă. Din punct de vedere al impactului social, există interferențe, care se traduc în viitoare demolări ale construcțiilor aflate pe traseul autostrăzii. Am primit memoriile ieșenilor și am ținut cont de ele”, au spus cei de la CNAIR în cadrul dezbaterii respective.

Reprezentanții CNAIR au precizat că noua variantă este însă mai lungă față de cea propusă inițial.

„În urma discuțiilor anterioare vom reanaliza variantele de traseu. Varianta de traseu ce ocolește localitățile este un pic mai lungă, nu e ceea ce-și dorește comunitatea din zonă pentru a deveni o centură a municipiului Iași ca să fie accesibilă din mai multe puncte”, au mai spus cei de la CNAIR.

Comunele din Iași au cerut modificarea traseului

Ieșenii care locuiesc în zona metropolitană au cerut lămuriri din partea CNAIR. Oamenii au solicitat schimbarea traseului, decizie care în cele din urmă a fost luată în calcul de Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale.

„Spre liniștea noastră, ceea ce am tras se pare că are ecou. Trebuie să se țină seama de toate criteriile avute în vedere, în special de cel uman. Pe varianta ce a apărut prima dată nu se ținea seama de acest criteriu. S-a văzut că CNAIR a lucrat pe niște hărți vechi. Toată zona metropolitană se schimbă foarte rapid, iar o deplasare în teren este binevenită. Completarea de la UAT Rediu este binevenită. Sper ca mesajul nostru să fie auzit, iar determinarea noastră pentru a nu fi de acord cu prima variantă este clară”, a precizat Marius Chelcu, unul dintre ieșenii care au depus memoriu pentru a nu se accepta prima variantă.

Secțiunea Lețcani-Vânători era cea mai grea din toată varianta din județul Iași, conform CNAIR. Varianta studiului de fezabilitate din 2011 nu era fezabilă, conform celor de la CNAIR, ceea ce a dus la revizuirea studiului.

Discuții pe noul traseul al autostrăzii A8

În varianta inițială, noul traseu al autostrăzii A8 trecea pe lângă municipiul Iași, însă prin mijlocul unei așezări precum Bogonos (comuna Lețcani), Breazu (comuna Rediu) și Cilibiu (comuna Golăiești). Această variantă a atras însă nemulțumirea primarilor din zonă. Unul dintre cei nemulțumiți a fost și Stelian Turcu, primarul comunei Lețcani.

„Pentru comuna Lețcani, traseul benefic este cel autorizat încă din 2012, cu breteaua de legătură. Acum, acest traseu afectează mai multe case din Bogonos”, a spus Stelian Turcu, primarul comunei Lețcani.

Cei de la CNAIR au arătat că noua variantă marcată va ocoli și satul Bogonos, pe lângă satul Breazu. În urma altor dezbateri a fost stabilit și traseul din zona municipiului Pașcani. Autoruta ar urma să aibă o lățime de 26 de metri. Varianta agreată în final este mai lungă cu circa 2 kilometri pentru că va ocoli localitățile respective. În prima variantă se urmăreau demolări de 24 de mii de kilometri pătrați, în vreme ce varianta nouă ar duce la demolări pe numai 1.000 de kilometri pătrați.

Nemulțumiri printre comunele din zona metropolitană Iași

Cei mai nemulțumiți de varianta inițială au fost cei din comuna Rediu. Primăria locală a arătat că proiectul va implica exproprierea unui număr de minimum 100 de locuințe individuale din zona centrală a intravilanului satului Breazu. Reprezentanții comunei au susținut că traseul inițial putea afecta o zonă cu spații verzi, iar autostrada poate bloca și dezvoltarea urbanistică locală. Practic, varianta inițială din A8 tăia intravilanul localității Breazu în două părți aproximativ egale.

„În urma memoriilor am văzut că sunt perspective de noi case pe traseu, pe care le-am luat în calcul. Trebuie să vedem dacă acest traseu nu este fezabil și astfel am propus noul traseu, care nu include alte demolări”, a menționat reprezentantul firmei Consitrans.

Practic, noua variantă va fi trimisă către primăriile din Iași pentru a se vedea dacă nu interferează cu alte locuințe, după care proiectul va fi înaintat autorităților centrale.





Comentarii
  • Vrem autostrada, dar sa treaca pe unde vor primarii…..de rasul curcilor….Sa treaca pe la Suceava, nu??? Ar fi bine. Ca la noi la nimeni.

  • bai handicapatule, dar daca trecea prin dormitorul tau era bine ? erai multumit ?
    stii cit a trecut de la varianta anterioara (2011) si pina acum ? 10 ani ! stii cit s-a schimbat zona in acesti 10 ani, fara a se sti de o alta propunere de autostrada fata de cea din 2011 ? vin-o papagalule ce traiesti in garsoniera de 3×3 cumparata pe 30 ani, sa vezi. ce vina au cei care si-au facut casele in acesti 10 ani, raportindu-se la traseul din 2011 ? esti prost chiar, boule ?
    n-ai voie sa faci casa pe un traseu stabilit handicapatule, dar in rest poti..si daca dupa aia vii tu si faci alta varianta de autostrada cara se treaca prin casa nou facuta, nu esti tu bou sa crezi ca asta e normal ?
    in rest, mare kkt cu autostrada lui peste, vor profita mai ales cei ce au business in transport, in rest mai puti..restul e vrajeala pt fraieri, ca vor veni mii de investiori, etc..o laie..care vor sa vina, vin oricum la facut bani.

  • A8 si SRU sunt subiecte de campanii electorale. Si asa vor continua. Sa zicem prin absolut ca A8 se face (la pastele cailor), oamenii vor fi expropriati la valoarea pietii. Au mai fost si alte cazuri, nu suntem doar numai noi moldovenii afectati. Cel mai nasol este faptul ca iti ridici un camin si la un moment dat trebuie sa-l demolezi. Daca s-ar face un tunel, aia din Breazu + Rediu pot rasufla linistiti. Deocamdata nu este batut in cuie traseul. Sanatate.

  • Si eu vreau autostrada dar nu cu orice pret(nu te poti baga cu buldozerul in viata oamenilor…si la propriu si la figurat). In care stat al lumii autostrazile trec prin localitati si mai ales le separa in doua…asa ca celor care nu stiu ce varianta din pix au propus cei implicati…le doresc sa taca. Nu il cunosc pe primarul din Rediu dar am inceput sa il respect. Mii de multumiri am sa aduc si oamenilor din Rediu care au reusit sa se mobilizeze si practic ne-au salvat si pe noi ceilalti care, cu toate ca am facut sesizari…primariile noastre au „dormit” la propriu. Asa ca…respectele mele oamenilor din Rediu! Celorlalti carcotasi cu gena romaneasca le-asi recomanda sa taca, sa se mai informeze, sa nu mai fie invidiosi pe cei ce se lupta pentru o cauza fireasca.

  • Ce contează numele problema este ca podul sa la Prut sa Ama at fiindcă aia decla mediu au zis ca chiar acolo se înmulțesc peștii,de parca Prutul ar avea lățimea Atlanticului vezi un pod sănătos la Anghel saligny acolo nu s-or fi înmulțit peștii?? Autostrada tre sa fie dreapta cu interferente cât mai puține nu la fiecare sat și iasă și nea cutare cu căruță dacă se poate,te sui în elicopter domle inginer din comisia de drumuri și urmezi linia sinuoase sa curbelor de nivel cât mai puține poduri eventual faceți deblee și ramblee etc ,puțuri seci pentru pânza freatica,vrei sa treci chiar prin Breaza ori poate ai mintea Breaza? Ocolești toate satele și nu ai treaba cu nimeni cică 2 km rușine vouă ocolesc 15 km cu autostrada dar nu am treaba cu baba vanga

Adauga un comentariu