Diete si regimuri

9 lucruri pe care trebuie sa le stii despre uleiul de măsline

Publicat: 15 sept. 2020
ulei de masline
Uleiul de măsline este foarte bogat în omega 9, un acid gras care are un rol protector împotriva bolilor cardiovasculare

Uleiul de măsline este foarte bogat în omega 9, un acid gras care are un rol protector împotriva bolilor cardiovasculare, inflamatorii și a anumitor tipuri de cancer atunci când este asociat cu o dietă echilibrată și activitate fizică regulată. Care sunt celelalte beneficii ale sale pentru sănătate? Din ce este făcut? Cât de mult poti să consumi pe zi? Cum se alege un produs de calitate? Iata 9 lucruri pe care trebuie sa le stii despre uleiul de măsline!

Uleiul de măsline este un ulei vegetal obținut prin presarea măslinelor. Acest produs emblematic al bucătăriei mediteraneene este foarte bogat în omega 9, un acid gras care are un rol protector împotriva bolilor cardiovasculare (infarct miocardic, accident vascular cerebral, diabet de tip 2 etc.), a bolilor inflamatorii și a anumitor tipuri de cancer atunci când este asociat cu o dietă echilibrată și activitate fizică regulată.

Care este compoziția uleiului de măsline?

La fel ca toate uleiurile vegetale, uleiul de măsline conține acizi grași: saturați, polinesaturați (omega 6 și 3) și mononesaturați (omega 9). Conținutul de acizi grași diferă în funcție de calitatea uleiului de măsline și de modul în care este presat. În medie, uleiul de măsline conține:

75% omega 9
15% acizi grași saturați (adică acizii grași saturați se găsesc în produsele de origine animală: carne, unt, lapte, brânză etc.)
9% omega 6
1% omega 3

Uleiul de măsline este, de asemenea, bogat în antioxidanți, în special vitamina E, polifenoli, caroten este un alt lucru pe care trebuie sa il stii despre uleiul de măsline.

Uleiul de măsline virgin

Uleiul de măsline virgin este un suc de fructe pur din măsline. Nu i se adaugă nimic, nu se ia nimic. Se obține numai prin procese mecanice sau de altă natură în condiții termice care nu determină deteriorarea uleiului. Cu cât nivelul de aciditate al uleiului este mai scăzut, cu atât este mai bună calitatea. Rețineți că sunt necesare aproximativ 5-6 kg de măsline pentru a obține 1 litru de ulei.

Uleiul de măsline extravirgin

Uleiul de măsline extravirgin este uleiul de măsline virgin cu o rată de aciditate foarte mică și calități gustative foarte ridicate este un alt lucru pe care trebuie sa il stii despre uleiul de măsline. Astfel, nivelul de aciditate nu trebuie să depășească 1 gram la 100 de grame. Este cel mai bun ulei de măsline, cel mai preferat, mai ales pentru conținutul ridicat de omega 9. Rețineți că dacă niciunul dintre acești termeni (virgin, extra-virgin) nu este specificat pe eticheta sticlei, există toate motivele pentru a crede că este un amestec de uleiuri de măsline virgine rafinate, prin urmare încălzite și de o calitate nutrițională mai slabă.

Câte calorii are uleiul de măsline?

Uleiul de măsline conține 99% grăsimi, ceea ce corespunde a 900 calorii la 100g. O lingură de ulei de măsline conține aproximativ 10 până la 12g de ulei, care este cuprins între 90 și 100 de calorii.

Beneficiile uleiului de măsline pentru sănătate

Bogat în omega 9 și antioxidanți, uleiul de măsline:

  • Are un efect benefic asupra sănătății cardiovasculare și reduce riscul de infarct miocardic, accident vascular cerebral, diabet de tip 2, ateroscleroză și alte boli coronariene.
  • Limiteaza oxidarea și, prin urmare, îmbătrânirea celulelor, asigură o bună plasticitate a membranelor celulare și hrănește pielea.
  • Reglează nivelul colesterolului, în special prin reducerea colesterolului rău (colesterol LDL) și prin creșterea colesterolului bun (colesterol HDL), care protejează arterele.
  • Are rol antiinflamator și imunitar.
  • Contribuie la buna funcționare a retinei, a creierului și a sistemului nervos.
  • Reduce riscul de a dezvolta anumite tipuri de cancer.

Care sunt efectele negative ale uleiului de măsline?

La fel ca toate uleiurile, uleiul de măsline este foarte gras și foarte bogat în calorii. Conține 99% grăsimi și o medie de 900 de calorii la 100 g. La fel ca în cazul tuturor grăsimilor, nu trebuie suprautilizat. Consumate în exces, grăsimile devin dăunătoare sistemului nostru cardiovascular: o supradoză de lipide favorizează supraponderalitatea și obezitatea, formarea colesterolului rău în artere, hipertensiunea arterială. Mai mult, atunci când este încălzit la mai mult de 216°C (de exemplu la prăjire), uleiul de măsline își pierde calitățile nutritive, antioxidanții și produsele toxice pentru sănătate.

Cum să alegi uleiul de măsline?

Alegeți un ulei presat la rece. Pentru a avea un ulei de măsline de calitate, este mai bine să optați pentru un ulei virgin sau extravirgin, ideal organic și mai presus de toate, de prima presare la rece, care garantează că uleiul a fost extras prin mijloace mecanice (datorită unei presări mecanice și nu datorită proceselor petrochimice). Când este virgin și presat mecanic, se consideră că uleiul nu a suferit niciun tratament chimic și nici o rafinare. Aceste criterii trebuie menționate pe eticheta uleiului. În cele din urmă, alegeți un ulei de măsline depozitat într-o sticlă de plastic opac sau într-o cutie de metal, deoarece nutrienții săi se deteriorează la lumină.

Uleiul de măsline trebuie consumat în termen de 3 până la 4 luni de la deschidere este un alt lucru pe care trebuie sa il stii despre acesta. În timp, uleiului ii scade în calitate și poate deveni rânced.

Care este cantitatea de ulei de măsline pe care o poti consuma intr-o zi?

Feriți-vă de excesul de ulei! Se consideră că ar trebui să consumați între 2 și 4 linguri de ulei vegetal (gătit și combinat) pe zi, din care jumătate este ulei de măsline. Este important să variați uleiurile, deoarece acestea nu au aceleași calitati nutriționale: uleiul de in sau de rapiță este interesant pentru conținutul lor de omega 3, cel de struguri sau de nucă sunt surse bune de omega 6, de exemplu, iar uleiurile de măsline, alune sau avocado sunt bogate în omega 9.

Cum puteți găti uleiul de măsline

La fel ca toate uleiurile vegetale, uleiul de măsline are un punct de fum: adică o temperatură maximă la care un ulei poate fi încălzit fără formarea de compuși toxici. Punctul de fum al uleiului de măsline este (în funcție de calitatea acestuia) între 160 și 216°C. Dincolo de această temperatură, acizii grași din ulei se vor deteriora și se vor forma produse toxice pentru sănătate (produse de deteriorare termo-oxidativă). Prin urmare, uleiul de măsline poate fi folosit pentru gătit la temperatură scăzută, dar calitățile sale nutritive sunt mai interesante atunci când este consumat crud. Un alt lucru pe care trebuie sa il stii despre uleiul de măsline este ca nu trebuie utilizat pentru prăjire.





Adauga un comentariu