Prima pagină » Local » Acesta este cel mai ciudat tramvai care a circulat vreodată pe străzile din Iași! Vehiculul este unicat, fiind creat cu piese de la mai multe vagoane

Acesta este cel mai ciudat tramvai care a circulat vreodată pe străzile din Iași! Vehiculul este unicat, fiind creat cu piese de la mai multe vagoane

17 mai 2025, 02:00, 5 ,
Petronel Ștefan în Local

Cel mai ciudat tramvai din Iași a circulat prin oraș doar pentru o scurtă perioadă, însă povestea sa este una pe care puțini o cunosc

Tramvaiul respectiv a fost creat în anii ʼ90, în depoul Gară de la Iași, dintr-un vagon Timiș, în combinație cu un vagon Tatra. Meseriașii au combinat atunci elemente de la cele două modele și au creat un tramvai utilitar care era folosit pentru a curăța zăpada de pe șine. Totuși, acesta a circulat doar până spre sfârșitul anilor 2000, fiind ulterior retras.

Cel mai ciudat tramvai din Iași

Tramvaiul cu numărul 327 a fost doar o invenție, făcută de muncitorii de la compania de transport din Iași. Pe atunci, astfel de vagoane nu erau ceva neobișnuit. Acesta era un tramvai utilitar, folosit pentru curățarea zăpezii de pe linie și pentru anumite lucrări. La momentul respectiv, multe dintre vagoanele folosite în Iași erau modelele românești Timiș, dar și cele Tatra, făcute în Cehia. Tot în acea perioadă au mai fost create două vehicule din piese de la alte tramvaie, la fel, pentru lucrări, însă nu au fost folosite pentru mult timp.

Adrian Crenganiș, un specialist din Iași care creează machete după tramvaiele vechi, cunoaște foarte bine istoria tramvaiului 327.

„Știu că a fost făcut pe la începutul anilor ʼ90, pentru deszăpezire. Nu a fost singurul, mai erau astfel de creații în depouri, din tramvaie defecte scoteau unul funcțional, utilitar. În cazul acestuia, era folosit pentru deszăpezirea liniilor, avea două perii în față. Din păcate, nu era prea eficient, periile nu erau prea stabile, săreau când erau pornite, au fost și accidente. Nu a fost singurul tramvai utilitar creat în acea perioadă, au mai fost astfel de invenții, doar că nu erau prea eficiente și s-a renunțat la ele”, a precizat Adrian Crenganiș.

Tramvaiul a fost casat

Din păcate, acesta nu mai poate fi văzut, deoarece a fost trimis la casare, după ce a fost neutilizat timp de mai mulți ani. Experimentul a fost mai mult un eșec pentru compania de transport din Iași, deoarece sistemul de curățare a liniilor nu era eficient, iar periile săreau constant. În prezent, compania a renunțat la tramvaie, care erau folosite pentru curățarea zăpezii.

„Era reparat, însă, ulterior, a fost retras complet din uz. La un moment, a fost lăsat în depou să ruginească, ulterior a fost trimis spre casare, cam asta a fost istoria lui. Este foarte interesant, mai ales pentru pasionații de tramvaie”, a mai spus Adrian Crenganiș.

Timp de 15 ani, la Iași, a existat o echipă care restaura tramvaie, condusă de Dorian Geba. Aceștia au reparat multe vagoane istorice care, ulterior, au ajuns să fie expuse la muzee din Germania, Austria sau Elveția. Din păcate, unitatea de restaurări a fost închisă din cauza costurilor prea mari. În prezent, multe tramvaie istorice ruginesc în depoul de la CTP Iași, fiind propuse spre casat. Acestea ar putea fi restaurate și folosite ca piese de muzeu.

Cel mai ciudat tramvai din Iași a circulat doar pentru câțiva ani pe străzile din Iași.

Bugetul.ro
Găselnița Digi RCS RDS pentru abonații din România. Toți cei care au un abonament la compania de telecomunicații se pot bucura de filme și în aplicația Digi TV
redactia.ro
De ce nu mai vrea Ilie Bolojan să fie premier. Nicușor Dan a dat răspunsul
Bugetul.ro
Gospodarii care își ridică un solar în grădină pot primi amenzi chiar şi de 100.000 de lei, dacă nu sunt atenţi la o serie de norme banale
a1.ro
Ce se întâmplă cu ajutorul de înmormântare. Anunțul făcut de Dragoş Anastasiu, consilier al președintelui Nicușor Dan
Playtech.ro
Ce sumă maximă poți retrage de la bancomat fără să fii luat la întrebări de bancă sau de ANAF
observatornews.ro
Israel a atacat Iran cu 200 de avioane: capi ai armatei, uciși. Teheranul, contraatac cu 100 de drone
Playsport.ro
Unde poți recicla un telefon mobil vechi și de ce e mai valoros decât crezi
Evz.ro
Câştigul salarial mediu net a scăzut. Criza își arată colții tot mai rău
realitatea.net
Reguli mai DURE pentru călătoria cu avionul în spațiul UE. Orice solicitant va avea nevoie de autorizație de călătorie
SportpeSurse
Adio, Digi Sport! Cutremur pe piața media de sport din România
Playtech.ro
Ce sumă maximă poți retrage de la bancomat fără să fii luat la întrebări de bancă sau de ANAF
Dailybusiness.ro
Câți bani a câștigat Cristela în 2024. Cu ce afaceri se ocupă soția lui Călin Georgescu
RomaniaTV
Blocaj total la negocierile pentru Guvern. Ilie Bolojan a refuzat categoric să fie prim-ministru
stiriromania.ro
Alex Marcu, sfâșiat de durere lângă sicriul Teodorei. Bărbatul își ia adio de la soție cu râuri de lacrimi
RomaniaTV
EXCLUSIV Revin ploile, vremea se schimbă la 180 de grade. Romica Jurca anunță potop și furtuni în aceste zone
redactia.ro
Scandal la Bacalaureat 2025. Este căutat elevul care ar fi fotografiat subiectele la română și puse pe internet. Unde s-ar fi întâmplat totul
ego.ro
Am aflat secretul teribil al soacrei mele, iar acum nu știu ce să fac! Cum aș putea să îi spun soțului așa ceva!?!
Comentarii
  • Frankenstein Tram 🤣, alias „sageata galbena”

  • Mai bine un produs facut mediocru de tine decat unul cumparat de la altii.

  • Marius Bodea

    Ce conducere de neam prost avem la CTP Iași! Doar la Iași se poate întâmpla așa ceva – să lase un tramvai unic, creat cu atâta meșteșug de muncitorii lor, să ajungă la cimitirul de vagoane. Păi ce, nu aveau nevoie de un astfel de vehicul de deszăpezire? Sau poate că directorașii preferă să stea încălziți în birourile lor în timp ce șinele îngheață și tramvaiele se blochează. Ar trebui să îi trimită la Polul Nord pe ăștia de la conducere să vadă ce înseamnă să lupți cu zăpada fără unelte adecvate! Vai, vai, vai, ce manageri incompetenți avem în fruntea CTP Iași. Sigur, e mai ușor să trimiți la fier vechi tot ce e puțin ieșit din comun decât să te gândești la soluții ingenioase. Probabil că directorii sunt prea ocupați să-și rotunjească conturile în loc să se îngrijească de nevoile călătorilor. Vai de capul lor, parcă i-ai vedea pe Laurel și Hardy încercând să conducă o companie de transport! Ar trebui să le dea cineva o lecție de improvizație și spirit practic. Ei, dar ce să le ceri unor manageri care probabil nici nu știu la ce folosește un tramvai? Pentru ei important e să arate bine rapoartele, nu să se ocupe de utilitatea practică a lucrurilor. Păcat că nu pot trimite la fier vechi și călătorii ca să scape de problemele lor! Vai de buzunarele noastre dacă ăștia mai stau mult în fruntea CTP Iași.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`