Local

Aceste machete de tramvai sunt realizate la Iași! Adrian lucrează câte 2 luni pentru o „bijuterie”. Iată cât costă un singur exemplar: „Primele le făceam pe cutia de la pastă de dinți” – FOTO

Publicat: 19 feb. 2024
_____ Vizualizări 3 Comentarii
Aceste machete de tramvai sunt realizate la Iași Adrian lucrează câte 2 luni pentru o bijuterie. Iată cât costă un singur exemplar Primele le făceam pe cutia de la pastă de dinți - FOTO
Adrian Crenganiș petrece în jur de 80 de ore ca să finalizeze o macheta

Adrian Crenganiș este printre primii care au făcut machete de tramvai în Iași. Povestea sa a început în urmă cu mai bine de 20 de ani, iar un simplu proiect i-a schimbat viața

Ieșeanul Adrian Crenganiș este printre primii oameni din România care au făcut machete de tramvai. Pasiunea bărbatului de 42 de ani a început încă din copilărie, când era plimbat de părinți și bunici. Dragostea pentru tramvaie a fost și mai mare atunci când a zărit primul vagon tip Tatra, din Cehia.

O pasiune din copilărie

Pasiunea lui Adrian Crenganiș vine încă din copilărie. Plimbările cu tramvaiul alături de părinții și bunicii săi i-au rămas în memorie până în ziua de astăzi.

„Din ce îmi aduc aminte, eram copil, stăteam în cartierul Nicolina, pe lângă Belvedere. La momentul respectiv erau vreo 4 trasee de tramvai prin zonă. Bunicii mei stăteau în Podu Roș și mergeam cu tramvaiul la ei. Mă scotea tatăl meu sau bunicul la plimbări cu tramvaiul, îmi plăcea să stau în remorca la tramvaiul Timiș, să văd cum se mișcă celelalte vagoane cuplate. Totuși, cel mai mult la suflet mi-a ajuns tramvaiul Tatra. Mă duceam la bunicii mei duminica și stăteam la geamul din bucătărie și îmi notam pe un caiet toate numele de parc ale tramvaielor care treceau până când ajungeau să se reia.

Mergeam în tramvaie la vatmani, le puneam întrebări, ce face butonul astă, cum se deschid ușile, unii vatmani mă alungau, dar cu alții m-am împrietenit și ținem legătura și astăzi. Când eram la liceu, apăruse primele tramvaie second-hand Tatra, din Germania, în 1998. Am ieșit de la ore și am văzut un astfel de tramvai, m-am urcat în el și m-am plimbat timp de 4 ore, își făcuse griji și părinții că nu mai ajungeam acasă”, povestește Adrian Crenganiș.

Adrian a făcut primele machete de tramvai la Iași

Adrian Crenganiș
Modelul preferat al bărbatului este tramvaiul Tatra produs în Cehia

Deși el este tehnician de urbanism, pasiunea pentru tramvaie ocupă un loc important în viața sa.

„Prima dată când am făcut o machetă eram în clasa a 11-a, cam așa. Am primit de la școală un proiect, eu eram la liceul de arhitectură și trebuia să facem macheta unei clădiri. Eu însă am ales să fac la un tramvai. Primele machete le făceam pe cutia de la pastă de dinți. Lipeam o foaie albă pe ea, făceam schița și desenam. Când s-au împlinit 160 de ani ai liceului, am avut o expoziție de machete de tramvai la eveniment.

Țin minte că venise primarul Iașului de atunci, Constantin Simirad, iar eu i-am dat cadou una dintre machete. A fost foarte entuziasmat de gestul meu, iar a doua zi m-a invitat la primărie și mi-a dat 200.000 de lei vechi, cum era atunci. Eu m-am dus cu banii și mi-am cumpărat adidași. Cam așa a fost începutul meu, la vremea respectivă cam am făcut pionerat, nu erau mulți în țară care făceau asta”, a mai adăugat tehnicianul.

Bărbatul își amintește cât de dificil era înainte cu materialele, însă tehnologia îl ajută foarte mult în proiectele sale.

„Pe măsură ce a mai trecut și timpul m-am perfecționat, a apărut și internetul, am găsit tot felul de grupuri de pasionați, de unde am luat idei. Nu găseam cuttere, adezivi, mă chinuiam cu superglue turcesc, care era de proastă calitate, se spărgea, îți curgea pe mâini. Când a apărut prima dată Picătura la noi, a fost mană cerească. Nu am stat niciodată să calculez exact câte ore durează să fac un tramvai, pentru că fac totul în timpul liber. Eu am un job, proiectez clădiri, iar asta, cu tramvaiele, este pasiunea mea.

Îmi ia cam 2 luni să fac un tramvai complet. Comenzi sunt, după ce am început să pun pe diferite grupuri de pasionați, am vândut tramvaie în Germani, Elveția, Cehia, România. Acum am o comandă de 7 tramvaie din Timișoara, un tramvai în Viena și unul pentru Germania. Prețurile fiind undeva la 350 de euro pe bucată. Acum mă ajută și fiul meu de 9 ani, îi place foarte mult ceea ce fac”, a spus Adrian Crenganiș

A ales să se căsătorească într-un tramvai

Adrian și Alexandra
Adrian s-a căsătorit în 2011, iar cununia civilă a făcut-o într-un tramvai din Iași

În anul 2011, Adrian a decis să își unească destinele cu iubita sa, Alexandra. Totuși, cununia civilă a fost inedită, fiind organizată într-un tramvai.

„Cu soția mea sunt împreună din 2006, iar în 2011 ne-am căsătorit și cununia civilă am ales să o facem într-un tramvai. Ea mă iubește foarte mult și știa despre pasiunea mea cu tramvaiele, astfel că am decis să facem ceva mai inedit. Eram în relații foarte bune cu regia de transport, colaboram, am avut diferite expoziții împreună cu ei. În 2007, am avut o expoziție l-am invitat și pe Dorian Geba, care făcea restaurări de tramvai. Am avut în perioada respectivă mai multe expoziții, iar cei de la RATP au luat legătura să colaborăm.

La un eveniment am cunoscut o delegație de elvețieni care se ocupau de niște tramvaie aduse la noi. Au fost foarte impresionați și m-au invitat în Berna, să văd cum funcționează transportul în comun la ei. Din pasiune, am fost, și pentru o perioadă de 8 luni, vatman la Iași, însă am renunțat, am avut motivele mele pentru care am plecat”, a mai precizat bărbatul de 41 de ani.

Bărbatul speră că, într-o bună zi, orașul Iași va avea un muzeu dedicat tramvaielor electrice.

„Din păcate, relația mea cu compania de transport și autoritățile locale s-a răcit, deși am avut mai multe idei de proiecte. Am vorbit să restaurăm un tramvai Tatra, am fost la ambasada Cehiei, m-au pus în legătură cu un producător de piese de schimb, am luat legătura cu ei, am discutat cu inginerii din Iași și am luat fiecare piesă în parte, am făcut o listă.

Am găsit tot și urma să ne apucăm de treabă. Din păcate, a fost o neînțelegere cu cei de la RATP, cu munca de voluntariat, iar proiectul nu a mai fost dus la capăt. Acum, visul meu ar fi să facem un muzeu al tramvaielor în Iași, să ridicăm o hală și să expunem acolo, tot ce ține de transportul cu tramvaie în orașul nostru. Doar că în acest sens trebuie o colaborare din toate părțile și implicare. Vă asigur sunt mulți pasionați din țările din Europa care ar veni să vadă așa ceva”, a încheiat Adrian Crenganiș.

Adrian a fost printre primii specialiști din Iași care a făcut machete de tramvai și a reușit să atragă atenția și persoanelor din alte țări.

Comentarii
  • Cand nu e cu cersitul la Bucale, cand nu scrie poezii prin statia de otobuz si cand nu face spectacole analogice, insusi Chiorul Poet (fost cica student, LOOOL), face machete. Bine, ca ii ies ca din maceta, asta nu se pune. El ne iubeste, chiar daca ne vede in dublu exemplar.

  • Daca l-as numi pe Adrian Crenganis director la Ctp multe lucruri s-ar schimba in activitatea companiei. Este clar ca domnul Crenganis are intr-adevar viziune asupra transportului public

Adauga un comentariu