Noile modificări aduse Codului Rutier în 2025 aduc sancțiuni semnificative pentru șoferii care ignoră drepturile bicicliștilor. Conducătorii auto care parchează sau circulă pe pistele destinate bicicletelor riscă nu doar amenzi de până la 1.600 de lei, ci și ridicarea imediată a vehiculului de către Poliția Rutieră.
Ce se întâmplă cu șoferii care blochează pistele de biciclete. Ce presupune noua reglementare?
Începând cu acest an, oprirea, staționarea sau utilizarea pistelor de biciclete ca bandă de circulație pentru autovehicule este considerată o abatere gravă de la regulile de circulație. Noile sancțiuni includ:
- 2–3 puncte de amendă pentru oprirea neregulamentară;
- 4–5 puncte de amendă pentru staționare ilegală;
- 6–8 puncte de amendă și 2–3 puncte de penalizare în cazurile în care șoferul circulă efectiv pe pista pentru biciclete.
Având în vedere că valoarea unui punct de amendă în 2025 este de 202,5 lei, amenzile pot ajunge ușor la sume ce depășesc 1.600 lei în cele mai grave situații.
Pe lângă sancțiunea financiară, șoferii prinși în fapt vor avea parte și de alte consecințe: Poliția Rutieră poate dispune ridicarea imediată a mașinii, iar costurile de recuperare vor fi suportate integral de proprietar. Acestea includ:
- 500 – 700 lei pentru ridicare și transport;
- Până la 1.300 lei pentru depozitarea autoturismului, în funcție de durata reținerii.
Noua lege nu se aplică doar șoferilor. Bicicliștii sunt și ei obligați să respecte un set de reguli stricte pentru a circula legal:
- Să circule doar pe pistele dedicate, dacă acestea există;
- Să nu folosească trotuarul sau carosabilul dacă pista este disponibilă;
- Să traverseze trecerile de pietoni doar pe jos, împingând bicicleta;
- Să poarte vestă reflectorizantă pe timp de noapte sau în condiții de vizibilitate redusă.
Iașul stă prost la capitolul piste de biciclete
Infrastructura dedicată bicicliștilor din Iași rămâne deficitară, în ciuda promisiunilor administrației locale. În prezent, orașul dispune de 8 trasee de piste pentru biciclete, totalizând 26,5 km, însă acestea sunt neconforme din punct de vedere tehnic, lipsindu-le elemente esențiale precum separatoare de sens sau materiale adecvate. Viceprimarul Daniel Juravle a recunoscut că multe dintre aceste piste nu respectă normativele actuale, fiind amenajate în trecut fără standarde clare.
Municipalitatea promite că în 2025 să implementeze prima pistă modernă, de 12 km, care va porni din Rond Agronomie și va ajunge până pe bulevardul Tudor Vladimirescu, cu traseu mixt pe trotuar și carosabil, marcaje luminoase și intersecții semaforizate. Proiectul face parte dintr-un master-plan mai amplu pentru dezvoltarea rețelei velo în întreg orașul și zona metropolitană.
Totuși, dificultăți persistă în cartiere precum Bucium, unde trotuarele sunt prea înguste. Alte proiecte, precum cele din zona metropolitană (Rediu–Movileni și Dobrovăț), vor fi demarate abia în 2025. Până atunci, ieșenii rămân fără alternative sigure pentru deplasarea cu bicicleta, fiind nevoiți să circule printre mașini.
Noroc ca in Iasi nu exista piste de bicicleta, omologate. Ca atare, nici amenzi nu vor exista 🙂
va fi o placere sa chem zilnic locala pe Copou. Ies si eu ca omul sa ma relaxez si toate leprele stau parcate blocand accesul.