Prima pagină » Titlurile zilei » Atenție când vă urcați în tramvaiele din Iași cu aceste numere! Zilnic, sunt folosite de sute de călători, însă puțini știu la ce se expun

Atenție când vă urcați în tramvaiele din Iași cu aceste numere! Zilnic, sunt folosite de sute de călători, însă puțini știu la ce se expun

16 oct. 2025, 02:00, 9 ,
Petronel Ștefan în Titlurile zilei

Tramvaiele din Iași sunt folosite, zilnic, de mii de călători, însă o parte din modelele GT4 pot reprezenta un adevărat pericol

Consilierii locali din Iași au votat un proiect de hotărâre, în luna august a anului 2025, privind casarea mai multor bunuri și tramvaie de la CTP Iași. În documentul respectiv era precizat că vagoanele sunt în stare avansată de degradare și trebuie retrase din circulație. Cu toate acestea, compania de transport public încă le folosește zilnic.

Tramvaiele din Iași pot fi un pericol pentru călători

Pe lista înaintată de primărie sunt trecute 18 tramvaie, însă, dintre acestea, 7 încă sunt folosite pentru a transporta călători. Vagoanele GT4 cu numerele 403, 414, 418, 420, 435, 453 și 456 sunt în circulație. Tramvaiul 420 circula ieri, 15 octombrie 2025, pe traseul 6, pe ruta Dacia – Târgu Cucu. Acesta are urme vizibile de rugină, iar zgomotul pe care îl scoate este unul infernal. Tramvaiul 403 era folosit, zilele trecute, pe traseul 7; la fel și numărul 435. Starea tehnică a acestor vehicule este, clar, una precară, iar oricând s-ar putea întâmpla un incident nefericit.

„Tramvaiele propuse la casare – au stare avansată de degradare, cauzele fiind, în principal, factori externi și factori constructivi, privind calitatea de fabricație și vechimea componentelor sistemelor, care au contribuit la creșterea numărului de defecte înregistrate. Având în vedere faptul că tramvaiele aflate în dotarea companiei au o vârstă medie de utilizare de 17 ani, acest fapt duce la costuri mari de întreținere și de reparații ale materialului rulant, conjugat cu dificultatea găsirii pieselor de schimb necesare mentenanței”, scrie în proiectul de hotărâre de la primărie.

Compania nu are suficiente vagoane

Totuși, de ce este atât de greu pentru cei de la CTP Iași să scoată din circulație aceste tramvaie? Conform informațiilor de la vatmani, numărul vagoanelor utilizabile este foarte mic, iar orice defect poate afecta cursele zilnice. Compania nu își permite să renunțe la modelele vechi și ruginite, deoarece nu are cu ce să le înlocuiască. Deși sunt peste 36 de tramvaie noi Pesa și Bozankaya aduse la Iași, nu toate sunt funcționale. De obicei, acestea sunt folosite pe traseul 9. Sunt zile în care unii vatmani nu au pe ce să lucreze și trebuie să plece acasă, fără să fie plătiți.

„Nu le scot spre casare deoarece nu ar avea cu ce să mai acopere, zilnic, traseele din oraș. În special, pentru cursele care țin de depoul Dacia. Compania și conducerea precizează faptul că au modernizat totul, dar, în realitate, mai mult de jumătate din tramvaiele scoase la stradă sunt vechi. Trag de ele, pentru că altfel vatmanii nu ar mai avea pe ce să lucreze, iar călătorii ar sta mult în stații. Oricum, numărul lor este fix – dacă se mai strică 3-4 într-o zi… Sunt unii vatmani care nu au pe ce lucra și pleacă acasă fără să mai fie plătiți. Oamenii din companie ne spun că CTP Iași nu are bani pentru nimic, nici măcar să acopere unele consumabile”, povestește un vatman din Iași.

Jurnaliștii BZI au luat legătura și cu Carmen Ghercă, purtătorul de cuvânt al CTP Iași, pentru a cere mai multe explicații. Până la încheierea ediției, nu au răspuns solicitării.

Tramvaiele din Iași ar trebui să fie o alternativă sigură și eficientă pentru călători, însă, în situația de față, ele sunt într-o stare critică și pot oricând să se defecteze.

Donație lunară
Donează lunar pentru susținerea jurnalismului de calitate

Donație singulară
Donează o singură dată pentru susținerea jurnalismului de calitate

Comentarii
  • Dar avem parcuri avem floricele ,,avem de toate ,,,pana o sa se intample o nefacuta cum a fost pe Copou acum ceva ani ,,si evident vatmanul va fi de vina (tipic romanesc),,nu cioatele de tramvaie ,,care lasa piese in urma pe unde circula (mai o usa ,mai un surub doua de pe la boghiuri) fereasca Dzeu cand trece cate un GT4 pe strada zice ca trece un regiment de tancuri ,,,

  • cosiliul ciocoilor

    Ne doare în pluă de călători , de alte animale !, banul vorbește !

  • Bine ca sunt bani de arcuncat pe carduri pentru abonamente si bilete si aparate de validat care nu fucntioneaza.

  • Marius Bodea

    Consider că situația actuală a tramvaielor GT4 aflate încă în circulație în Iași reprezintă o amenințare gravă la adresa siguranței publice, a demnității profesionale a vatmanilor și a responsabilității instituționale a CTP Iași.
    Tramvaiele cu numerele 403, 414, 418, 420, 435, 453 și 456 sunt în mod oficial propuse pentru casare, dar continuă să transporte călători, deși prezintă urme de rugină, zgomote excesive și riscuri de defectare.
    Deși există peste 36 de tramvaie moderne (Pesa și Bozankaya), acestea nu sunt toate funcționale, iar lipsa pieselor de schimb și a fondurilor pentru mentenanță paralizează capacitatea operațională.
    Vatmanii sunt obligați să lucreze cu mijloace de transport nesigure, iar în lipsa unor tramvaie disponibile, unii sunt trimiși acasă fără plată. Această practică este inacceptabilă și contravine principiilor muncii decente și protecției angajaților.
    Expunerea zilnică la vehicule degradate poate duce la incidente grave, punând în pericol vieți omenești.
    Lipsa echipamentelor funcționale și sigure afectează sănătatea fizică și psihică a vatmanilor, generând stres, incertitudine și demotivare.
    Continuarea exploatării unor tramvaie casate oficial compromite imaginea CTP Iași și poate atrage răspundere juridică în caz de accident.
    Solicitări ferme:
    Retragerea imediată din circulație a tramvaielor GT4 propuse pentru casare.
    Transparență publică privind starea tehnică a parcului rulant și planul de mentenanță.
    Alocarea urgentă de fonduri pentru repararea tramvaielor moderne și achiziția de piese de schimb.
    Respectarea drepturilor salariale ale vatmanilor, inclusiv plata integrală în caz de lipsă temporară de echipamente.
    Dialog instituțional real între conducerea CTP Iași, autoritățile locale și reprezentanții salariaților.
    Siguranța nu este negociabilă. Nu putem accepta ca angajații să fie puși în situația de a alege între a lucra cu mijloace periculoase sau a pleca acasă fără plată. Nu putem accepta ca cetățenii să fie transportați în condiții improprii. Este momentul ca administrația locală și conducerea CTP Iași să își asume responsabilitatea și să acționeze cu fermitate.

  • Mergeti cu tramvaiele, au zis. Ca sa salvati planeta, au zis 🙂 Cu ce pret, nu conteaza.

  • LA URMATOARELE ALEGERI MAI VOTATI TOT PE CHIRICA…….

  • Mai bine s-ar renunta la tramavaie in Iasi. Teren dificil, multe pante, foarte costisitoare, bataie de cap fara eficienta. Autobuze electrice si troleibuze de capacitate mai mare decat actualele autobuze, atat.

  • La 22 30 nu mai dai de un tramvai in jegul nostru de oras. Multumim oilor !!!!

  • Pleci la ora 5 cu un tramvai spre gara(7), la si 20 astepti in Piata Unirii sa vina altul ca vechitura este stricata ducanduse spre depou.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
11 noiembrie 2025
11 noiembrie 2025