Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) a primit cu brațele deschise ”etapa majoră” care va permite ca în nicio țară să nu se mai utilizeze benzină cu plumb. Datele arată că această decizie va salva peste 1,2 milioane de vieți anual și va economisi peste 2.400 de miliarde de dolari, conform AFP.
Tot aceștia menționează faptul că Algeria a epuizat luna trecută ultimele stocuri, fiind ultima țară din lume care mai utiliza acest tip de carburant.
„Punerea în practică reuşită a interzicerii benzinei cu plumb constituie o etapă majoră pentru sănătatea la nivel mondial şi pentru mediul nostru”, a declarat Inger Andersen, directorul executiv al PNUD, organizaţie cu sediul la Nairobi, capitala Kenyei.
Un secol de la primele avertizări împotriva carburantului care a făcut zeci de victime
În anul 1924 a fost tras primul semnal de alarmă, în momentul în care zeci de muncitori au fost internați în spital iar cinci dintre aceștia au fost declarați morți, suferind convulsii puternice la o rafinărie din New Jersey (SUA) care producea benzină cu plumb.
În ciuda a numeroase studii științifice care demonstrau efectele negative ale carburantului asupra mediului prin poluarea masivă a solului și a aerului, asupra sănătății, dovedindu-se chiar o legătură puternică dintre acesta și morțile premature. Totuși în urmă cu nici 20 de ani peste aproximativ o sută de țări din lume utilizau încă benzina cu plumb.
De atunci a trecut aproape un secol de la emiterea primelor avertizări cu privire la efectele toxice pe care le are acest carburant și până în momentul în care aceasta a fost oficial scoasă de pe piață.
De asemenea, în anul 2002, PNUD a lansat o campanie a-l cărei scop era interzicerea benzinei cu plumb. În acea perioadă deja mai multe mari puteri economice încetaseră să mai folosească acest carburant, țări precum SUA, China, India. În țările cu venituri reduse, din păcate, acest carburant a continuat să fie utilizat în masă.
Ce beneficii aduce eliminarea benzinei cu plumb
În anul 2016, doar în câteva state, s-a mai comercializat benzina cu plumb, asta după ce Coreea de Nord, Afganistanul și Birmania au oprit furnizarea acestora în benzinării. După aceștia, Algeria, Irakul Și Yemenul au fost ultimele care au eradicat benzina cu plumb.
Într-un comunicat de presă, PNUD afirmă în contextul eliminării benzinei cu plumb faptul că:
„Evitarea a peste 1,2 milioane de decese premature, creşterea cu câteva puncte a coeficientului de inteligenţă la copii, realizarea unor economii de 2.440 miliarde de dolari la nivel mondial şi reducerea ratei criminalităţii”, spune PNUD.
Mai mult decât atât, tot PNUD susține că prin reducerea utilizării combustibililor fosili se încetinesc în mod considerabil schimbările climatice, în special având în vedere că la ora actuală există o creștere considerabilă a vânzărilor de autovehicule pe piețele emergente, faptul ce agravează situația.
„Sectorul transporturilor este responsabil pentru aproape un sfert din emisiile mondiale de gaze cu efect de seră şi până în 2050 ar urma să crească până la o treime” subliniază PNUD, adăugând că 1,2 miliarde vehicule ar urma să fie introduse în circulaţie în următoarele decenii. „Această cifră include şi milioanele de vehicule la mâna a doua care vor fi exportate de Europa, SUA şi Japonia spre ţările cu venituri medii şi mici. Acestea vor contribui la încălzirea planetei, iar poluarea aerului este susceptibilă să provoace accidente”, adăugă Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD).
Prețul carburanților a crescut în România
În România, încă din prima lună a anului 2021, cetățenii au primit vești proaste legate de nivelul accizelor. Astfel că preţurile la ţigări şi carburanţi s-au scumpit încă de pe 1 ianuarie 2021.
Deși majorarea accizei și a evoluția cotaţiei barilului de petrol a influențat puternic această creștere, totuși acest lucru se datorează și din cauza situației externe, unde prețul petrolului a înregistrat o creștere în premieră la nivel mondial.