Prima pagină » Titlurile zilei » Controverse după accidentul tramvaiului în zona industrială! Putea vatmanul să evite impactul? Vagonul trebuia să aibă sistem anti-coliziune, dar nu era montat

Controverse după accidentul tramvaiului în zona industrială! Putea vatmanul să evite impactul? Vagonul trebuia să aibă sistem anti-coliziune, dar nu era montat

07 nov. 2025, 02:00,
Petronel Ștefan în Titlurile zilei

În urma accidentului produs între un tramvai și o mașină în orașul Iași, au apărut mai multe semne de întrebare privind reacția șoferului și a vatmanului

Pe data de 5 noiembrie 2025, în jurul orei 15:30, a avut loc un accident pe Calea Chișinăului, între un tramvai Bozankaya și o mașină Dacia Duster. Șoferul mașinii nu a respectat legea și nu a acordat prioritate tramvaiului, care se afla în deplasare. Totuși, în urma imaginilor apărute, părerile sunt împărțite, iar oamenii susțin că vatmanul nu a făcut tot posibilul să evite accidentul.

Controverse privind accidentul tramvaiului

Într-adevăr, dacă șoferul ar fi respectat legile, nu s-ar mai fi ajuns în această situație. Totuși, din imagini pare că și vatmanul ar fi putut face mai multe pentru a evita coliziunea. Desigur că acest lucru nu înseamnă că este vinovat pentru producerea accidentului. Colegii săi au precizat că în zona respectivă apar des probleme și trebuie să fie extrem de atenți la șoferii care nu respectă legea.

„Sunt anumite zone pe care le cunosc toți vatmanii, cum este și în intersecția din Podu Roș, cum este și în zona industrială, unde trebuie să fii extrem de precaut, pentru că se întâmplă astfel de situații. Șoferii îți taie calea și nu mai reușești să frânezi la timp. Oamenii trebuie să înțeleagă că un tramvai este mult mai greu de oprit decât o mașină mică. În primul rând, în astfel de cazuri, contează conduita, să fii vigilent și precaut. În al doilea rând, vatmanul nu avea o postură corectă când conducea tramvaiul. În al treilea rând, după analizarea imaginilor, vatmanul a văzut mașina, dar nu a redus, s-a bazat doar pe prioritate, dar trebuia să deducă mai bine, având în vedere experiența. Sunt lucruri care ni se întâmplă la toți, întâlnim tot felul de situații în trafic, tocmai de asta trebuie să ne menținem concentrați. Avem o responsabilitate mare”, a precizat un vatman de la CTP Iași.

Ce a spus vatmanul

Jurnaliștii BZI l-au contactat pe vatmanul Valeriu T. pentru a ne oferi un punct de vedere cu privire la incidentul în care a fost implicat, însă acesta a refuzat să comenteze.

„Puteți primi toate detaliile de la purtătorul de cuvânt al CTP Iași S.A.”, a spus Valeriu T.

Compania va analiza acum modul în care s-a produs accidentul și cum a reacționat vatmanul. Tramvaiul va fi evaluat și trebuie să fie reparat pentru a fi scos din nou pe traseu.

„Deocamdată, se analizează împrejurările în care s-a produs accidentul”, a răspuns Carmen Ghercă, purtătorul de cuvânt al CTP Iași.

Tramvaiul trebuia să fie echipat cu sistem anti-coliziune

Am întrebat purtătorul de cuvânt dacă vagonul respectiv era echipat cu sistem anti-coliziune și se pare că nu avea acest sistem.

„Tramvaiul respectiv este din cele noi; cele care au fost aduse recent nu au fost încă echipate cu aceste sisteme”, a specificat Carmen Ghercă.

Pe data de 26 mai 2025, conducerea CTP Iași, împreună cu primarul Mihai Chirica, a prezentat primul tramvai din lotul de 18. Atunci, compania a făcut și o postare publică pe rețelele de socializare, unde era precizat că tramvaiele sunt echipate cu sisteme anti-coliziune. Acestea sunt în circulație deja de aproape 2 luni, însă nici urmă de acest sistem. Un singur vagon a costat aproximativ 1,4 milioane de euro.

„Sunt echipate din fabrică cu sisteme avansate de siguranță anti-coliziune, capabile să recunoască în timp real pietoni, autoturisme și orice obstacol de pe traseu. Tehnologia inteligentă integrată asigură un plus de protecție pentru toți participanții la trafic și face ca tramvaiul să rămână cel mai sigur mijloc de transport public urban”, scria într-o postare făcută de CTP Iași pe rețelele de socializare, chiar după ce a fost prezentat primul tramvai din lotul nou.

Compania va determina exact ce s-a întâmplat în accidentul în care a fost implicat tramvaiul și cine va fi considerat vinovat pentru producerea incidentului.

Donație lunară
Donează lunar pentru susținerea jurnalismului de calitate

Donație singulară
Donează o singură dată pentru susținerea jurnalismului de calitate

Comentarii
  • cum trebuia daca sistemele au fos montate inaite sa vina astea noi?

  • Doar nu era să frâneze brusc tramvaiul plin cu călători pentru nesimțirea unui bou care aștepta prioritate.

  • Dacă Iașul nu ar avea primar pe Piticul crăcănat nu s-ar mai întâmpla asemenea incidente…

  • Atenție în trafic

    Minus un purtător de permis pe stradă. Din păcate o sută i-au luat locul.

  • Vatmani la apelul bocancului

    Mulți vatmani sunt angajați rapid, cu instruire minimă, ca să acopere lipsa de personal „duzinari”.
    Trainingul e adesea formal, dar nu formativ: se bifează, nu se internalizează.
    Program haotic, lipsă de pauze, stres constant — toate pot duce la apatie sau agresivitate.
    Dacă selecția e doar pe criterii de disponibilitate și nu pe aptitudini interpersonale, rezultatul e previzibil.
    Nu toți sunt „făcuți” pentru a lucra cu oameni — dar sistemul îi aruncă direct în fața publicului.

  • Mircea Cartarescu

    Bine a facut ca a intrat tramvaiul in boul ala care era in tiktok. Trebuia sa intre mai tare in acel bou cu tzazte!

  • Este foarte clar in filmare ca putea frana, dar efectiv nu a vrut.
    Lejer putea frana, dar din rautate sau din prostie nu a franat.
    Adevarul se vede foarte clar in filmare.

  • Vatmanul a fost un mare tampit ! Fara nici o urma de conducere preventiva!! Mai ales la cat costa un tramvai din asta !!!!

  • De ce sa franeze tramvaiul si nu autoturismul? Voi chiar nu ganditi? Tantalaul ala cu masina A ACCELERAT sa se bage in fata tramvaiului. Individul trebuie dus oleaca la Socola, sa vedem daca mai are discernamant.

    • Pentru ca asa te obliga Codul Rutier.
      Daca tu traversezi strada pe rosu la semafor, ai vrea sa te calce o masina care are prioritate, doar pentru ca poate, iar tu esti vinovat?
      Legislatia impune sa eviti accidentele, indiferent din a cui vina s-ar petrece.
      Dar vatmanii ii dau blana pe traseu, inclusiv prin intersectii

      • Nu ai dreptate. Daca frana brusc, evita coliziunea. Dar accidenta cativa calatori. Tramvaiul nu e masina.

  • Daca toate tramvaiele ar avea sistem anti-coliziune, atunci toata lumea le poate taia calea: autoturisme, bicle, troti si pietoni. Ca oricum opresc. Cand iesenii vor afla asta, deplasarea cu tramvaiul va fi un fel de city-break. Va dura 3 zile 🙂

  • Un sofer ca oricare altul

    Pentru toti cei care comentati ca ar fi putut frana: tramvaiele sunt pline de calatori, copii, batrani, oameni la munca. Majoritatea stau in picioare pentru ca nu sunt locuri pentru toti. Aveti idee ce se intampla cand se franeaza brusc? Cad pasagerii buluc unii peste altii, dau cu capul de geamuri, scaunele din fata sau barele din tramvai/autobuz. Nu mai pui ca risti sa iti cada un copil pe jos si sa vina un domn bine peste el sa il striveasca. Data viitoare cand mai comentati va rog sa va imaginati ca in acel tramvai/autobuz se afla copilul dumneavoastra, sotul//sotia, parintii dumneavoastra sau bunicii dumneavoastra. Greseala este a soferului autoturismului 100%, tramvaiul merge pe linie fixa, nu schimba directia de mers cand vrea si nu face stanga dreapta pe strada. Tramvaiul are prioritate 100% si in itersectii si in sensuri giratorii si peste tot. Nu mai pui ca atat timp cat schimbi directia de mers ca si autoturism dai prioritate celui ce isi pastreaza directia de mers. Doamne fereste, sper ca nu aveti permise de conducere cei ce comentati.

  • Articol tip telenovelă Elodia , ca multe altele. Mâine ce urmează? EL ESTE șoferul implicat?? Dar poimâine?? Martori. Articol numai pentru „specialiștii” in ale circulației. Pun fraierii botu’?? Bineînțeles!

  • Articol tip telenovelă Elodia , ca multe altele. Mâine ce urmează? EL ESTE șoferul implicat?? Dar poimâine?? Martori. Articol numai pentru „specialiștii” in ale circulației. Pun fraierii botu’?? Bineînțeles!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
08 decembrie 2025
08 decembrie 2025