Președintele Consiliului Județean Iași, Costel Alexe, a mai încercat un tun de peste 328 de milioane de euro, însă combinațiile au fost sesizate de Agenția Națională pentru Achiziții Publice
Pare că majoritatea procedurilor de licitație desfășurate de Consiliul Județean Iași au probleme grave: fie Caietele de Sarcini sunt copiate de la alte instituții – așa cum a fost cazul celui de la „Sf. Maria”, copiat de la un cămin studențesc din Galați –, fie licitațiile au criterii ilegale sau informații insuficiente. Probabil, tot cu scopul de a nu atrage decât anumiți ofertanți.
Costel Alexe a încercat un tun de peste 328 de milioane de euro? Licitația privind delegarea gestiunii serviciilor de transport public rămâne suspendată
Pe data de 1 septembrie 2025, Consiliul Județean Iași, condus de Costel Alexe, a publicat licitația privind „Contract de delegare a gestiunii serviciilor publice de transport persoane în aria teritorială de competență a unității administrativ-teritoriale – județul Iași”. Valoarea acestuia este de 1,384 miliarde de lei, fără TVA, adică 1,674 miliarde de lei, cu TVA, aproximativ 328,873 milioane de euro, cu TVA. Însă, la puțin timp după publicare, nu mai puțin de 28 de societăți de transport au contestat licitația în instanță, iar din septembrie 2025 aceasta este suspendată. Însă, ce nu a fost prezentat până acum sunt ilegalitățile din procedura de licitație, descoperite de Agenția Națională pentru Achiziții Publice – Guvernul României –, iar acest lucru demonstrează încă o dată incapabilitatea lui Costel Alexe în fruntea Consiliului Județean Iași. Instituția a trasat CJ măsuri, pentru ca procedura să fie una legală.
Concret, în cadrul documentației nu au fost precizate persoanele cu funcții de decizie din cadrul Consiliului Județean Iași. Cerința privind „înscrierea într-un registru profesional sau comercial” nu era descrisă în mod clar, probabil pentru a descuraja firmele să depună ofertele financiare.
„În cadrul secțiunii III.1.1.a) nu sunt menționate persoanele cu funcții de decizie din cadrul autorității contractante (Consiliul Județean Iași) și funcția acestora, fapt ce contravine art. 21 alin. 6 din HG 395/2016. Măsură de remediere: Vă rugăm să precizați numele și funcția persoanelor ce dețin funcții de decizie din cadrul autorității contractante, în secțiunea aferentă acestora, respectiv secțiunea III.1.1a). Precizarea potrivit căreia aceste informații se regăsesc în cadrul secțiunii VI.3 nu respectă legislația. Informațiile din cadrul secțiunii VI.3 reprezintă informații suplimentare și nu criterii de calificare (regularitate). Modalitatea de îndeplinire a cerinței referitoare la înscrierea într-un registru profesional sau comercial nu este descrisă în mod clar și detaliat, respectiv nu se menționează care este documentul care trebuie prezentat de operatorul economic clasat pe locul întâi în clasament”, se arată în avizul de la licitație al Agenției Naționale pentru Achiziții Publice.
Documentele de la procedura de licitație, întocmite cu greșeli grave
În același sens, Agenția Națională pentru Achiziții Publice a mai constatat și faptul că există neconcordanțe între documente. Licitația a fost făcută în bătaie de joc, pe banii contribuabililor.
„În secțiunea III.1.2, cerința bifată în DUAE, «Cifra de afaceri medie anuală», nu corespunde cerinței din fișa de date – «Media cifrei de afaceri anuală în domeniul contractului». De asemenea, anii solicitați (2021, 2022, 2023) nu reprezintă ultimele trei exerciții financiare disponibile. Măsura de remediere: Prin urmare, entitatea contractantă se va asigura de bifarea corespunzătoare a cerinței privind cifra de afaceri în DUAE, respectiv aceasta trebuie să fie «Cifra de afaceri medie specifică». Conform Ordinului nr. 131/1401/2019 din 17 aprilie 2019, cerința privind demonstrarea cifrei de afaceri se referă la «Media cifrei de afaceri anuală în domeniul obiectului contractului». De asemenea, actualizați anii de referință pentru situațiile fiscale, în sensul anilor 2022, 2023, 2024. Totodată, inserați documentele justificative care demonstrează îndeplinirea cerinței – preluați informațiile din strategia de contractare – pag. 52-54”, se mai arată în documentul publicat de ANAP la licitație.
Este important de știut că ANAP (Agenția Națională pentru Achiziții Publice) reglementează și controlează achizițiile publice din România, având rolul de a asigura corectitudinea, eficiența și respectarea legislației în domeniu. Aceasta elaborează politici, elaborează ghiduri și standarde, monitorizează procesul de achiziție publică, oferă consiliere autorităților contractante și controlează legalitatea procedurilor de atribuire a contractelor.
Inclusiv executarea garanției de bună execuție din cadrul procedurii de licitație nu îndeplinea condițiile legale.
„Informațiile referitoare la garanția de bună execuție nu sunt conform prevederilor legale în vigoare. Măsura de remediere: Corectați în secțiunea III.1.6.b) informațiile privind executarea garanției de bună execuție. Astfel, corectați precizarea «GBE va fi executată de către EC, cf. art. 164 din Legea nr. 99/2016» în sensul «GBE va fi executată de către EC, cf. art. 47 din HG 394/2016»”, se mai arată în măsurile dispuse de ANAP.
În Caietul de Sarcini erau specificate cerințe limitative
O altă problemă a fost descoperită și în ceea ce privește întocmirea Caietului de Sarcini. În cadrul acestuia, au fost remarcate cerințe limitative.
„În caietul de sarcini, cap. 6.2.3, 6.2.4, 6.2.5, se solicită mijloace de transport în proprietate sau leasing, cerință care limitează forma de dispunere. Măsură de remediere: Art. 49 alin (3) din Legea nr. 51/2016, cu modificările și completările ulterioare, stipulează în mod expres faptul că: «Operatorii au obligația de a solicita și de a obține eliberarea licenței în termen de 90 de zile de la data aprobării hotărârii de dare în administrare sau, după caz, de la data semnării contractului de delegare a gestiunii». Prin urmare, va rugăm să nu limitați forma de dispunere pentru mijloacele de transport, să permiteți orice formă de dispunere, urmând ca ofertantul clasat pe primul loc, după aplicarea criteriului de atribuire în perioada de mobilizare, să prezinte pentru mijloacele de transport documente din care să rezulte deținerea în proprietate sau leasing, în scopul obținerii autorizațiilor necesare prestării serviciilor”, este specificat în documentul publicat pe SEAP.
Consiliul Județean Iași nu a precizat în Caietul de Sarcini când trebuie să depună firmele anumite documente.
„În caietul de sarcini, la cap. 8, nu este precizat cu exactitate în ce moment trebuie depuse documentele de la subpunctul 8.2.(1). Mențiunea «în cazul în care operatorul nu îndeplinește aceste cerințe minime la data depunerii ofertei/ofertelor va declara pe propria răspundere că le va asigura/îndeplini în perioada de mobilizare» este neclară, deoarece nu regăsim menționat faptul că cerințele acestui capitol reprezintă cerințele minime. Măsura de remediere: Vă rugăm să menționați care sunt cerințele minime care vor fi îndeplinite, în condițiile contractului, în perioada de mobilizare. Aveți în vedere faptul că solicitări precum minim o persoană de specialitate desemnată […], minimul de șoferi disponibili, licența comunitară, balanța analitică, copie de pe verificarea limitatoarelor de viteză, asigurarea RCA pentru vehicul, asigurarea pentru pasageri și bagaje, inspecția tehnică periodică valabilă (ITP) etc. vor fi obținute în perioada de mobilizare a contractului. Clarificați și în cadrul Formularului tehnic, la punctele C1, C2”, mai sunt măsuri trasate de ANAP.
Amintim aici că o problemă uriașă a fost descoperită în documentele licitației privind contractul de „Extindere și dotare unitate funcțională regională de urgență în cadrul Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii «Sf. Maria» Iași”, finanțat prin fonduri europene. Costel Alexe a copiat Caietul de Sarcini de la o lucrare de construire a căminului Universității „Dunărea de Jos” din Galați, iar instalațiile sanitare au fost montate după documentația celor de la Compania Națională de Investiții SA. Iată ce scrie în Caietul de Sarcini privind lucrările de instalații sanitare la Spitalul de Copii „Sf. Maria” din Iași, cea mai mare unitate medicală de profil din Sud-Estul României.
Ținând cont de faptul că aceasta nu este singura licitație cu probleme de legalitate publicată de Consiliul Județean Iași, ne întrebăm dacă nu cumva președintele Consiliului Județean Iași, Costel Alexe, a mai încercat un tun de peste 328 de milioane de euro. Adică, dacă, în fapt, licitația a fost realizată așa pentru a favoriza anumite firme de transport să pună mâna pe contractul de peste 328 de milioane de euro.
Lasati ANAP ul, vedeti motivele pentru care Tribunalul Iasi a admis suspendarea documentatiei de atribuire. Acolo e stirea, daca aveti minime notiuni in achizitii publice