Titlurile zilei

Lili Diaconu, spaima blatiștilor din autobuzele care circulă în Iași! Din cauza călătorilor va ajunge pe scaunul vatmanului! Femeia: „Îmi pun viața în pericol”

Publicat: 03 apr. 2021
Colaj: Lili Diaconu, viitoare vătmăniță și un tramvai
Tot mai multe femei își fac prezența la școala de vatmani din cadrul CTP Iași. Lili Diaconu are 48 de ani și este una dintre viitoarele vătmănițe

Tot mai multe femei aleg meseria de vatman. În ultimii ani, la Iași, numărul femeilor care s-au înscris la școala privată de la Compania de Transport Public a fost în creștere. Lili Diaconu este una dintre ieșencele care urmează cursurile școlii de vatmani, iar în prezent este controlor și dă piept cu blatiștii

În prezent, patru femei din județul Iași parcurg cursurile școlii private de vatmani de la Compania de Transport Public (CTP). Lili Diaconu are 48 de ani și este una dintre ieșencele care urmează cursurile școlii de vatmani. Viitoarea vătmăniță lucrează de mai bine de 20 de ani la CTP, iar în prezent este controlor. Zilnic dă peste numeroși blatiști care au un comportament agresiv.

„Din anul 1995 lucrez în cadrul CTP. La început am lucrat ca taxatoare în troleibuz, unde l-am cunoscut și pe actualul meu soț, care era șofer de troleibuz. Peste ceva timp m-am hotărât să fac și eu cursurile pentru troleibuz. Am lucrat aproximativ 6 ani ca șofer de troleibuz. După ce acestea au fost scoase din uz, am fost nevoită să îmi găsesc alt loc de muncă și m-am angajat la dispecerat. Dispeceratele sunt cele de la capetele de linie, unde se semnează și ștampilează foile de parcurs ale șoferilor.

În prezent sunt și controlor, dar această meserie nu este pentru mine, este foarte greu și nu mai vreau să continui așa, de aici și dorința de a face cursurile pentru școala de tramvai. Mai sunt colege care urmează cursurile școlii, dar nu prea ne întâlnim, multe dintre ele vin tot din cadrul companiei. Mi-am dorit foarte mult să rămân în companie, dar să nu mai fiu controlor, pentru că îmi pun viața în pericol din cauza blatiștilor”, a declarat Lili Diaconu, viitoare vătmăniță.

Femeile sunt mult mai atente și mai conștiincioase

Viitorii vatmani trebuie să îndeplinească vârsta minimă pentru categoriile Tb – de troleibuz, A – motocicletă sau D – transport persoane. Instructorii școlii private de la CTP au precizat că femeile sunt cu mult mai atente decât bărbații. Cursurile școlii de vatmani durează cu 10 ore mai mult decât cursurile pentru obținerea categoriei B, adică 60 de ore. Din cei 180 de vatmani care lucrează la CTP, 27 sunt femei.

„Spre deosebire de bărbați, se poate spune că femeile sunt mai conștiincioase și mai atente, dar atât cu bărbații, cât și cu femeile, se lucrează în același fel. Contează foarte mult dacă cei care urmează aceste cursuri o fac din pasiune sau nu. Dacă femeile sunt mai timorate la început, pe parcurs încep să prindă curaj și scapă de emoții. Durata școlii de vatmani este de 60 de ore, spre deosebire de cea de șoferi, care are o durată de 50 de ore.

Legea impune ca vârsta minimă pentru cei ce doresc să devină șoferi profesioniști și vatmani să fie de 24 de ani. Toate femeile care au urmat cursurile au promovat și examenul și nu au avut incidente la stradă. Au fost cazuri de cursanți care au renunțat pe parcursul școlii, fie din motive personale, fie că nu au reușit să se adapteze situațiilor din trafic care, de multe ori, sunt neprevăzute”, a precizat Ivan Amelin, instructor CTP.

Pe data de 1 martie 2021 s-au împlinit 121 de ani de la apariția primului tramvai pe străzile din Iași.

Singura femeie șofer de autobuz din Iași

Iuliana Henea are 31 de ani și este prima femeie șofer de autobuz din Iași. Este pasionată de mașini încă de mică și a reușit să își îndeplinească visul după ce s-a întors din Marea Britanie în urmă cu doi ani. Iuliana a început să lucreze la Compania de Transport Public (CTP) Iași alături de soțul ei, șofer tot la CTP Iași. Femeia a fost primită cu brațele deschise de întreaga companie, iar colegii au fost foarte înțelegători cu ea.

În 2017 a părăsit Iașul pentru un trai mai bun și a ales să plece în Regatul Marii Britanii, acolo unde visul ei a început să prindă contur. Iuliana a prins mai mult curaj după ce a văzut în Anglia câte femei conduc autobuze și a realizat că visul ei chiar poate deveni realitate. Iuliana s-a angajat la CTP în luna septembrie 2020, iar în prezent nu mai este singura femeie șofer de autobuz, deoarece o altă ieșeancă a obținut permisul pentru categoria D.





Comentarii
  • Era și o femeie în cadrul companiei care lucra pe mijloacele de transport în comun si care se enerva ușor și înjura.
    Nu știu dacă mai lucrează, dar chestia că femeile sunt mai atente și mai conștiincioase nu funcționa în cazul acesteia.

  • Taiele mai scurte… Sa dat afara pe capete ce a rămas gen soții de șoferi pile neamuri încearcă sa le facă loc pe alte posturi.

  • Andreea Padurescu, tu ai inteles ceva din titlul acestui articol ?
    Astea sunt noile generatii care au facut facultatea la Cuza ?
    Eu am inteles logica, dar modul tau de expunere a propriilor idei lasa de dorit ..

  • Alta gluma buna de Aprilie. Sa fim seriosi. Si femeiile fac acelasi greseli in trafic ca si barbatii.
    Nu le mai faceti reclama gratis ca nu tine.
    Conteaza cel mai mult stilul de condus si de bunul simt si de respectarea legislatiei in vigoare, mai putin numarul de kilometrii sau anii petrecuti la condus vehicolul.

  • Exista, pe bune, serios vorbind, in Romania un sofer adevarat care ar putea daca clasa si femeiilor in trafic. Un conducator de autovehicul poate fi cel mai bun daca isi da silinta pe termen lung. Nu injura, nu se enerveaza, nu acuza cei ce fac contraolele. E de partea legislatiei.

  • SUNT DE ACORD CU SCOALA privată DE VATMANI. ADICA ,,acolo sunt banii dumneavoastra”, DEOARECE Chirica NU PLATESTE IMPOZITE IN Iasi.

  • Sper sa iti dea tramvai care are și frâne sa nu pățești ca vatmanul care a făcut „Accidentul în Copou „. Se știe ca a fost totul măsluit
    Succes !!!

Adauga un comentariu